glagravid Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Da jeg var på kontroll forrige uke hadde jeg litt høyt blodtrykk - 140/80 (hadde 120/80 i begynnelsen av graviditeten). Siden jeg i tillegg har slitt med hodepine, stress og søvnproblemer, ble jeg sykemeldt en uke. Legen var veldig klar på at jeg kunne sykemeldes for en lengre periode, men jeg ville gjerne se om formen kanskje ble bedre. Nå skal jeg til legen igjen i morgen. Vet ikke hvordan det ligger an med blodtrykket, men formen føles ihvertfall ikke noe bedre. Er fullstendig tappet for krefter, og må legge meg og sove etter en liten ruslerunde. Er veldig usikker på hva jeg bør gjøre nå framover. Har fryktelig dårlig samvittighet for at jeg ikke er på jobb, samtidig som jeg er redd for at alt stresset på jobb skal føre til enda høyere blodtrykk og dermed fare for både meg og babyen. Har vurdert 50% sykemelding, men har en jobb der det er vanskelig å gjennomføre. Er litt sånn alt eller ingenting type jobb. Noen synspunkter? Er egentlig blodtrykket så fryktelig høyt? (Undertrykket er jo normalt, og har forstått det slik at det er det som er viktigst?)
glagravid Skrevet 14. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 14. september 2008 Jeg er forresten i uke 25..
smilan Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Syns ikke overtrykket var særlig høyt jeg... Jeg har gått på sykemelding med tilrettelegging nå i helga. Det var godt å snike seg på en gjemt soffa en 5 min tid å ikke ha dårlig samvittighet. Dette er en ny ordning (kom 1 sept) Jobber på medisinsk avdeling så egentlig er det ikke rom for sånt, men om de ikke godtar det så kommer det til å ende med sykemelding i følge de nye reglene.. Her er det du som bestemmer, kanskje har du mulighet til en time pause, eller jobbe halv dag, er du kreativ så er dette en fin løsning om du vil være litt på jobb. Lykke til da..
gullet0305+09 Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Hei:-) Blodtrykket er vel ikke veldig høyt, men sammen med de andre tingene du sliter med så er det vel det legen ser på når han sier han vil se deg sykemeldt over en lengre periode. Jeg ville hørt på legen. Er selv sykemeldt. Det er ikke så lett å akseptere, men det viktigste er at jeg og babyen har det bra. Jeg er 17 uker på vei, og har fått beskjed om at jeg skal være sykemeldt hele svangerskapet. Det har vært mange runder med dårlig samvittighet. Vil jo aller helst være på jobb. Ønsker ikke å være sykemeldt, men det er en grunn til at vi blir det. Og den vurderingen må vi kanskje stole på?? Så du må legge stresset fra deg når du er hjemme. høre på det legen sier, ta deg den hvilen du trenger. Sørge for at du har det bra:-) Pleie godt med deg selv:-) Jeg har funnet en fin rutine og rytme på hverdagen, og "koblet ut" tankene på jobben. Hjelper ikke likevel. Det var ihvertfall det jeg tenker:-) Uansett, lykke til!!
LoveLoveLove Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Høres ut som vi er litt i samme båt der ja (140/90). Er i uke 23 selv og hadde høyt blodtrykk ved siste kontroll. Er sykemeldt 50% pr i dag (pga kvalme og oppkast), men har en meget stressende og krevende lederjobb som ikke tar særlig hensyn til min helse. Har ofte hodepine og kvalme på kveldstid og har i tillegg begynt å få et kranglete og vondt bekken. Legen mente jeg skulle kapitulere fullt nå pga blodtrykk, men jeg bad om noen uker tïl i 50%. Har ny time 25. og dersom trykket ikke har gått ned og formen er betraktelig bedre må jeg nok krype til korset. Kjenner litt på den nederlagsfølelsen det er å ikke makte dette, fordi graviditet er jo ingen sykdom, men samtidig er jeg nødt til å lytte til kroppen og legen min. Ingen som takker oss den dagen vi totalt møter veggen heller;o) Skal jo ta varsler som høyt blodtrykk, hodepine og uvelhet seriøst da dette bl. kan være tegn på tidlig svangerskapsforgiftning. Jeg har som sagt gått noen runder med meg selv og tror jeg nå er kommet frem til at min største og første oppgave nå er å ta vare på den lille i magen og helsa vår.
glagravid Skrevet 14. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2008 Takk for svar! Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Er selv advokatfullmektig, og klientene forventer jo selvsagt at man yter 100% hele tiden. Var 50% sykemeldt pga. brukket arm i vinter, men jobbet bare enda mer enn vanlig ettersom alt tok dobbelt så lang tid. Men det kan jo hende det funker bedre denne gangen å jobbe bare 50%. Det gjør det vel ikke akkurat noe enklere at moren min er så "grei" å stadig minne meg på at hun også hadde høyt blodtrykk hele svangerskapet, men jobbet fullt likevel. Så endte det da også med at hun ble lagt inn pga. svangerskapsforgiftning, så jeg vet ikke helt om det er et eksempel til etterfølgelse for å si det sånn.. Kan jo hende at blodtrykket mitt har sunket da.. Får vel bare se hos legen i morgen, og høre hva hun synes.. Var ihvertfall godt å høre at det ikke bare er jeg som har dette problemet. :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Syns ikke blodtrykket i seg selv var grunn nok for å sykemeldes, men med de andre plagene du har syns jeg kanskje det er smartest.
glagravid Skrevet 15. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2008 Da har jeg vært hos legen igjen. Hadde bestemt meg for at jeg ville prøve å gå tilbake på jobb dersom blodtrykket ikke hadde steget noe mer - eller forhåpentligvis hadde sunket - såfremt legen syntes det var forsvarlig. Men så viste det seg at blodtrykket, på tross av at jeg har ligget hjemme en uke, har steget - til 145/95. Og dessuten husket jeg feil ang. hva undertrykket mitt var i begynnelsen av svangerskapet - da var det 70. En stigning i undertrykket på 25 på såpass kort tid er visst ganske urovekkende iflg. legen, så det var ikke engang snakk om å gå tilbake på jobb denne uka. Normalt skal blodtrykket synke mens man er gravid (bortsett fra helt på slutten). Tok en hel masse blodprøver i dag, og skal tilbake til legen på onsdag for å sjekke blodtrykket på nytt. Det kunne hende det bare var en begynnende forkjølelse e.l., men i motsatt fall fikk jeg inntrykk av at det så absolutt ikke var bagatellmessig, og at jeg isåfall måtte belage meg på sykemelding en lang stund framover. Vel, vel, kjipt er det uansett dette, men da er det vel ihvertfall bare å prøve og ta det med ro..
Lillemy 3barnsmamma:) Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Hei jeg ahr til vanli 120/80 i blodtrykk.ved første kontroll 12uker hadde jeg 132/88. Deretter 140/90,osv....har vært hos jordmor 2 ganger nå og bldtrykket var første gang: 135/90 og 129/91 nå sist gang.jeg blir fulgt opp annenhver uke for å sjekke trykket,men hun sier det virker som det har stabilisert seg. Synes det høres bra ut for dindel å ta det med ro.:)noen får stigende blodtrykk(hypertensjon )i svnagerskap utn at d blir sv.forgiftning.Det sa iallefall jordmora mi:)
SannaMor Skrevet 15. september 2008 #10 Skrevet 15. september 2008 Huff, tror kluet er å höre på legen.... de sykemelder ikke for morro skyld! Selv er jeg superheldig og regner med å jobbe som vanlig hele veien, men det er en grunn til at antall premature barn har sunket: rauset med sykemeldinger. Ta vare på deg selv!
smilan Skrevet 15. september 2008 #11 Skrevet 15. september 2008 Syns du skal tenke på deg selv og lille i magen jeg... Er sykemelding en god og eneste utvei så er det jo behov for det... Svangerskap er jo ingen sykdom, men kan jo fort bli det om man ikke passer på. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå