Gå til innhold

Sauen!

Sessa ruger igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger svar på nok et hagespørsmål! Har en brudespirea rundt terrassen som er blitt så stor. Da vi over tok huset i fjor vår så var den klippet helt ned. Lurer på å gjøre det samme igjen, men kan jeg klippe den nå eller må jeg ta det til våren? Når kommer den tilbake i så fall? Mener den hadde en fin størrelse i fjor med husker ikke helt. Eller burde jeg bare trimme den litt og kan jeg i så fall gjøre det nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen har reisefeber
Skrevet

Heihei=)

Uansett hva du gjør, ikke klipp den "hekkformet" - den skal være litt frittvoksende og se litt rotete ut=)

Beskjæringen bør skje umiddelbart etter blomstring, siden knoppene dannes året før. Beskjærer du på høsten, skjærer du da bort knoppene for neste år, og du får ikke blomst på den året etter...

Gjest Sauen har reisefeber
Skrevet

Hvis du ikke skal beskjære den så hardt, kan du forresten gjøre det nå, siden du da beskjærer den for å stusse, og ikke for å forynge den.

Skal du forynge planten, skjærer du bort gamle og skadde grener, og grener med unaturlig grenvinkel.

Skjær et rent, jevnt snitt og ha på podevoks e.l. for å unngå at det sitter seg sopp i såret som smitter inn i planten.

Skrevet

Hmm... hørtes slitsomt ut å forynge den! Podevoks liksom!?!? Men med forynge så mener du å kutte ned alt eller? Det var i hvert fall det dama som bodde her før hadde gjort. Må jeg bruke podevoks om jeg kutter den ned på våren også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...