Gå til innhold

Grunn nok til å si opp leietaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sagt opp fra leiligheten min. Grunn: de skulle bruke leiligheten selv, de som eide den. Men nå er det kommet en ny leietaker, og hun er en venninne av de som eier. Det er to uker siden jeg flyttet. Er dette lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Bruke den selv betyr å bruke den selv.

Så der har de sakt deg opp på ulovlig grunnlag, men hva du kan gjøre med det nå er verre.

Skrevet

Det de har gjort har de ikke lov til. Du kan gå via jussbuss eller advokathjelpen.no for å få tak i hjelp. Om du er intr i det. Hvis du feks står uten bosted nå ville jeg helt klart ikke latt denne saken ligge.

Skrevet

Å, jeg hadde blitt så sint!!! Ikke la denne saken ligge. Gjør som hun over sier.

Generelt synes jeg huseiere er så forbanna utakknemmlige.. Vi som leier er jo tross alt til stor hjelp for de. Betaler ned store deler av lånet deres.

Og de skal bestemme alt. Null frihet! Herskersyke er de!

Jada, det finnes ålreite huseiere også. Jeg har vært veldig heldig de to siste stedene jeg bodde, men her trives jeg ikke:( Det er lett å se at de ser ned på meg!

Får jeg selv hus med utleiemuligheter en gang i fremtiden, så vet jeg ihvertfall at den/de som leier skal respekteres. Og få frihet til å leve sitt liv uten innblandelse. Selvfølgelig innenfor rimlighetens grenser da.

Lykke til ihvertfall HI. Stå på!

Skrevet

Høres ikke ut som om dette er lov, nei. Men hva ønsker du å oppnå ved å evt klage det inn til rette instans? Ville tenkt meg om før jeg dro i gang et alvorlig rabalder.

Skrevet

Nei, dette er IKKE lov.

Hadde du en tidsbestemt kontrakt? (Altså at det står utløpsdato i kontrakten.)

Om du har tidsbestemt kontrakt, har de ikke mulighet til å få deg ut, med mindre du bryter reglene i husleien gjentatte ganger.

Om du har tidsbestemt kontrakt, men i klausulen står at det er 3 måneders oppsigelsestid (for eksempel) har de lov til å si opp din kontrakt, men KUN om de skal bruke husrommet selv. Og KUN da.

At de nå har leid ut til en venninne er absolutt ikke lov.

Jeg prøver å få ut min leietaker, fordi jeg faktisk skal bruke leiligheten selv.

Men, da den er tidsbestemt, uten en klausul på 3mnd oppsigelsestid i leieavtalen, har jeg ikke sjans til å få henne ut, før avtalen utløper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...