Gå til innhold

Gravid, -hva er neste skritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var jeg endelig gravid:) Men hva gjør jeg nå? Jeg finner masse svangerskaps-informasjon på nettet, men ingen oversikt over gangen i graviditeten.

Legen min har tidligere sagt at det ikke var vits i å bestille time med en gang jeg ble gravid. Jeg tror hun ba meg vente til 2. mnd.

Jeg er bare fire uker på vei, hva gjør jeg fremmover?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å spise folat og ta tran, ellers spise sunt og drikke godt med vann. Holde deg aktiv, men lytte til kroppen.

Rundt 8.-10. uke kan du jo ordne deg en time hos lege eller jordmor. Jeg er 8 uker på vei og venter med å bestille time til jeg er ferdig med 1. trimester. I den perioden er det lite legen kan gjøre fra eller til med graviditeten. Mister man, så bør man oppsøke lege og undersøke at alt er kommet ut mtp infeksjonsfare.

Dette er 3. gang for meg, så jeg kjenner ikke det store behover for å forte meg til legen - det gjore jeg første gangen.

Dersom du ønsker time tidigere, er det ikke noe i veien for det. Den første timen blir gjerne veiing, blodprøver, blodtrykk, urinprøve og samtale. Er du der tidlig kan de ikke måle magen, høre fosterlyd og slikt. Enkelte får også en underlivsundersøkelse. Dersom det ikke er lenge siden du tok en slik, hender det at det er nok.

Bare mine tanker - du må jo følge dine egne intuisjoner.

Skrevet

Jeg bestillte time med en gang... slik at det var gjort..

Jeg har ikke orket å bruke tran... dvs. jeg brukte det en liten stund, men så fikk jeg sv.kvalme. og bare kastet det opp igjen..

Men nyt graviditeten.. ikke engst deg for mye...

skulle du bli kvalm.. kan det hjelpe å spise lite men ofte..

Jeg hadde med meg et par Marie kjekser overallt... det hjalp meg.

Fortsett i hverdagen slik du er vandt med... eller så godt du klarer:)

det er vanlig å bli trøtt.. så lytt til kroppen. og hvil så ofte du kan...

ellers så ligger den lille spiren din godt beskyttet. nede i bekkenet ditt:)

Lykke til med graviditeten:)

Hilsen ei som begynner å bli utålmodig... ( har bare 5 uker til termin)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...