Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Vi har 50/50 fordelig, men far må fortsatt betale bidrag til mor... det gjør meg forbana, da hun hafr en sambo som tjener godt, hun studerer. I en alder av 35 har hun endelig forstått at hun ikke bare kan ligge på sofaen hele dagen.. "hurra".. Jeg synes systemet er undelig, at far skal være "bundet" til å forsørge henne, enda vi har 50/50.. synes systemet er helt bak mål. Det er flere ting jeg undrer meg over... Dame kom hit i ens ærend før en klasseavsluttning for å sminke 9-+ringen sin... Hva f....!!!! for det andre.. jenta er litt lubben, mor tror hun holder på å utvikle bryster, slik at "vår" lille 9 -åring tror at hun bør bruke bh... ikke en vanlig topp- men en liten A-cup... -skal ikke barn være barn... jeg blir så provosert over denne dama... men vi har ingenting vi skulle sagt her.. så jeg håper nesten at det er jeg som er sær:( og det siste: når denne dama kommer hit for å hente datra si eller kommer innom for å hente noe, - ja, hun har tydeligvis ikke lært folkeskikk, for hun valser rett inn hos oss, opp på lofte, inn på badet, overalt.. tror hun er hjernedød.. min mann gidder ikke si noe og sier jeg hisser meg opp over småting, han er glad for at ting fungerer, og er tidliere blitt truet med mindre samvær- da han en gang protesterte... puuh... håper på fornuftige svar... hilsen frustrert..
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 beklager mange skrive"leifer"- håper det er forståelig det som er skrevet:)
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #3 Skrevet 14. september 2008 Sjekk med nav ang bidrag. Trodde ikke man skulle betale bidrag når det var delt omsorg jeg... I så fall har hun det hvertfall j... bra..!! Og den atferden hennes er jo bare helt bak mål... Blir stadig overrrasket over historier her. Sosial eq er greit å ha!
*-* Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Jo, det kan hende at man skal betale litt bidrag når man har 50/50 hvis en av foreldrene tjener mye bedre enn den andre. Dette er for at barna skal ha det noenlunde likt i begge hjem. Men det er klart det føles urettferdig når bidragsmottaker til og med har ny samboer og de tilsammen kanskje ikke har dårligere økonomi enn bidragsyter. Heldigvis (vil jeg si) har jeg inntrykk av de fleste som har 50/50 ikke betaler bidrag, men siden de da stort sett også samarbeider godt så betaler gjerne den forelderen som har best økonomi litt mer av utgifter til utstyr, fritidsaktiviteter osv. Vi har 50/50 og betaler ikke bidrag til mor, men det er nok mulig at vi etter NAV skulle ha betalt en tusenlapp i måneden eller så. Det har aldri vært noe tema her, men vi har i perioder båret de største utgiftene, betalt blant annet SFO for begge barna. Sånn syns jeg det kan være greit å gjøre det i perioder dersom en av foreldrene åpenbart har bedre råd. Men jeg tror at det ville blitt dårlig steming hvis vi skulle betalt bidrag til mor når vi har 50/50, da ville vi blitt mye mer opptatt av hverandres økonomi. Jeg ville nok dessuten kanskje ha følt det litt urettferdig, all den tid det er min inntekt som gjør at vi har bedre økonomi en mor. Da er det greiere å heller betaler semesteravgifter på fritidsaktiviteter til ungene og slikt i stedet for å sette inn på hennes konto. Jeg ville heller ikke vært komfortabel med at en niåring bruker BH, men akkurat på sånne ting er det vanskelig å overprøve en mor.. Jeg mener far kan si at han ikke vil dette, og da bør hun høre på ham, men hvis han ikke vil si fra eller hun ikke hører så er det ikke noe man kan gjøre. Ellers mener jeg at mor ikke skal komme til dere uten å være invitert eller i det minste spørre om lov, og hun skal heller ikke valse rundt i huset uten å bli invitert inn. Her må far på banen og sette grenser. Det handler om respekt for andres privatliv her, du kan da heller ikke dra uanmeldt til mor og begynne å gå rundt i henne bolig uten å si fra. Du kan heller ikke dra hjem til mor for å pynte barnet uten at moren har bedt om det (hele prinsippdiskusjonen med sminke til en niåring er igjen noe som far må ta opp om han vil). Si til mor at dere ønsker ro og faste rammer om deres hjem og at hun selvfølgelig er velkommen hvis det er noe, men da skal det avtales og avklares med de voksne i huset først før datteren vet noe om det. Så får dere bare finne på unnskyldninger når dere ikke orker besøk. Hvis datteren var fast bestemt på at hun skulle pyntes av mor ville jeg heller tenkt at hun kunne sitkke bort til mor, jeg ville ikke vært komfortabel med at mor kom til oss for å pynte barna. Og da har jeg en mor til mine stebarn som jeg liker godt!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 tusen-tusen takk for gode svar!! Man kan ofter som stemor føle seg litt gal.. jeg har vært så frustrert over tilstanden her at jeg ofte har lurt på om det er hos meg feilen er.. har ikke ord på episoder som har vært... Og da hjelper det lite å være en vandrende hormon-bombe atpåtil;) bare bomba ikke sprenges i fleisen på biomor:S
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Vi har også 50/50 fordeling, men betaler faktisk 2000kr for stebarnet til henne grunnet forskjell i inntekt. Det som er vanvittig urettferdig er at NAV ikke tar hensyn til at vi har DET huslånet og billånet som gjør at vi absolutt ikke har god hverdags-økonomi. Jeg synes også det er urettferdig å betale henne penger, det er da barnet pengene burde gå til, hadde mye heller betalt for en fritidsaktivitet ekstra enn å gi de rett til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå