MegOgAlleMine Skrevet 14. september 2008 #1 Skrevet 14. september 2008 Noen med faglig bakgrunn som vet?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 14. september 2008 #2 Skrevet 14. september 2008 Har ikke faglig bakgrunn, men ja det regner jeg med! Det kommer vel helt an på hvor mange kg den som tok det er, om denne personen er fysisk sterk i kroppen, om man har tatt alkohol etc etc.... Er det noen som har tatt det??
MegOgAlleMine Skrevet 14. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2008 Personen hadde antagelig inntatt en del andre medikamenter også. Men var hovedsaklig pinex forte.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 14. september 2008 #4 Skrevet 14. september 2008 Det er nok forskjellig fra person ti lperson hva som er dødelig dose... For meg tror jeg nok ikke at det ville vært dødelig dose.. Pga kroppen min tåler medikamenter generelt bra.., og jeg trenger generelt mye smertestillende,. narkose, beroligende osv for at det skal ha noe effekt.. Jeg veier 64 nå.. Så tror ikke vekten har så mye og si heller.. Men man SKAL ringe legen har man tatt 20 paralgin forte..
hit og dit Skrevet 14. september 2008 #5 Skrevet 14. september 2008 Det er svært skadelig for leveren, og potensielt dødelig via leversvikt. Ein slik massiv dose er giftig for leveren, og den kan svikte innen eit par dager. Eg går ut i fra at vedkommende er tatt til legen, for dette er svært høg dose. Både av kodein og paracetamol. Enda verre er det i kombinasjon med alkohol eller andre medikamenter som blir brutt ned i leveren.
Mrs. Bouquet Skrevet 14. september 2008 #6 Skrevet 14. september 2008 Står ikke hvor stor dose som skal til, men dette er hentet fra felleskatalogen: Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Kodein: Forgiftning gir sentral stimulering, hos barn kramper, dessuten oppkast, døsighet, respirasjonsdepresjon, cyanose og til slutt koma. Paracetamol: Akutt, massiv overdosering kan gi livstruende leverskade. Den levertoksiske dose varierer fra individ til individ. Symptomene kan komme etter en latenstid på 2 døgn eller mer. Det er derfor av størst betydning at antidot gis så tidlig som mulig hvis leverskader skal kunne forhindres. Behandling: Kodein: Symptomatisk, kombinert med ev. antikonvulsiv og respirasjonsstimulerende terapi. Antidot: Nalokson. Paracetamol: N-acetylcystein gis så snart som mulig.
kokosyklus Skrevet 14. september 2008 #7 Skrevet 14. september 2008 Pinex forte og paraølgin forte inneholder like mye paracet pr tabl som vanlig paracet og pinex- I tillegg til Paracet er de tilsatt morfinliknende preparater som gjør at de er sterkere smertestillende enn vanlig paracet. 20 tbl på en gang vil gi fare for leverskade og må behandles raskt på sykehus. Jo raskere behandling jo lavere er vel risikoen for skade, men jeg er usikker på hvos skadelig det er. Man kan ta høyst 1 gram paracet x 4 pr dgn. Pr pinex forte er det 500 mg paracet. 500 mg x 20 tbl.... Vet ikke om det er dødelig dose, men jeg vil tro at det gir skade
gerd Skrevet 14. september 2008 #8 Skrevet 14. september 2008 Ring giftinformasjonssentralen. De vet ALT. 10 gram er mye - husker ikke hva som er skadelig / dødelig dose, men kan si med sikkerhet at paracetamol skal man IKKE spøke med. Det er ikke ufarlig selv om det er reseptfritt.
Guttemamma75 Skrevet 14. september 2008 #9 Skrevet 14. september 2008 Uten å gi noen en dårlig ide her så mener jeg å huske at man må opp i nærmere 30 tbl for at det skal kunne være dødelig.. Er derfor de selges i pakninger på 20 og man kun kan kjøpe en pakke.... Men 20 tbl er uansett nok til å gjøre skade og levra kan få hard medfart.. Viktig å få legehjelp snarest mulig slik at man kan få motgift..
Sjokoladekaka Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 Det eg har lært, er at 140 mg pr kg vekt er dødelig. Og under dette, kan skade leveren. Dette kan evt ta nokre dagar, og difor bør det følgast nøye med mtp leversvikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå