Gå til innhold

Oppsigelsesvernet i Norge er altfor bra!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo nesten umulig å få sparken i dette landet. Altfor mange sitter i jobber de overhodet ikke passer til og/eller er gode i. Dersom en person helt klart ikke passer inn i stillingen bør det være mulig å få vedkommende ut uten å sette i gang et helvetes spetakkel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mer tro på at det stilles for lave krav til ledere i Norge enn at det å senke oppsigelsesvernet hadde hjulpet så mye. Flinke ledere har gjerne en evne til å finne rett person til rett jobb og til å inspirere folk til å gjøre bra arbeid. Der det er gode ledere er det sjeldent "dårlige ansatte" er i hvertfall min personlige erfaring.

Skrevet

er 100% enig i at gode ledere er mangelvare i norsk arbeidsliv. Jeg har ansatt mange i min tid, utfordringen er at det intrykket du får i et intervju sjelden viser seg å stemme med virkeligheten. Jeg mener at det burde være enklere å fjerne ansatte som overhodet ikke passer i jobbene sine eller ikke evner å gjøre jobben sin.

Skrevet

Enig med deg. Men tror også mange ledere ikke har nok kunnskap om hvordan man bør gå frem dersom det oppstår et problem med en medarbeider som ikke fikser jobben sin. Det er faktisk mulig å bli kvitt dem, men man må følge noen regler - og det tar TID!

Skrevet

Mange ganger er det veldig flinke folk, folk osm virkelig gjør en god jobb fra starten av...Så kommer det sykmeldinger, enkeltdager i histen og pisten, så litt lenger. putselig jobber de litt igjen...Og sånn holder de på, etter en stund har de utbetalt for 100% stillling gjenom et helt år, men har kanksje vært på jobb tilsvarende 20-30 % stilling.... Dyrt for arbeidsgiver som ikke får benyttet refusjonsretten etter 16 sykedager, samt koste på opplæring til nye vikarer hele tiden, tapt arbeid/arbeid ikke gjort osv, osv...Men den ansatte kan IKKE sparkes. Selv om man kan "bevise" at periodene denne jobber er akkurat på dagen/timen nok til at h*n opptjener seg retigheter som gjør at h*n får full lønn på bankkonto hver jævla måned og heller ikke redusert feriepengegrunnlag... Disse er det mange av, og det er de samme som skiker over høye skattetrekk, og dyr lege og tannlege og bensin osv osv... Jeg har i min tidl stilling vært borti maaaange, fått GODE referanser ved henvedelse til tidl. arbeidsgiver, og som sagt, flinke folk, men bare ute etter å utnytte systemet. Bør ialefall ikke klage over skattetrekk sår man tenker på hvor mye de faktisk får tilbake.....

Men å si de opp er fullstendig komplett umulig så lenge de ikk gjør noe som er arlig for en annen persons liv og helse.....Jeg ha hatt mine runder med et par sånne...Og jeg er idag SJALEGLAD for at jeg har annen jobb, for noen gang kunne jeg drept med bare nevene over kyniske, egoistiske og SYTENDE folk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...