Gå til innhold

hva slags smertelindring vil dere anbefale (fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

morfin var fristende helt til jeg hørte at barnet avogtil trengte motgift..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pust dypt inn, og tenk på noe annet mens du har rier, pust dypt inn med hele magen, og tenk på at barnet snart kommer. Gjentas til du er klar til å presse, for da har du ikke noe særlig pust til overs (i hvertfall ikke jeg). Men hvis ikke det funker er kanskje epidural det beste for både mor og barn? Det var i hvertfall det jeg fikk vite av jordmora på sykehuset jeg fødte på.

Skrevet

Full narkose hadde vel vært greit..... anbefaler ellers yoga med pusteteknikker.

Skrevet

Jupp, genialt med pusteteknikk, jeg hadde ikke overlevd uten :-)

Skrevet

Ja, du vet kanskje (??) at de stoffene du får i deg får også barnet i seg?

Så kjøp en yoga-cd du og gå litt inn i deg selv, der finnes det kanskje litt styrke, og da klarer du ditt beste for barnet :-)

Skrevet

Jeg hadde narkose med nr 1. Ikke å anbefale, om du ikke må. HasteKS.

Med nr 2 hadde jeg epidural(egentlig pga "faren" for KS en gang til) og lystgass ved behov. Helt flott. Anbefales;)

Skrevet

Lykke til da, og husk, det aller viktigste for opplevelsen av en fødsel er at man føler seg trygg, så det å søke informasjon på forhånd er kjempelurt :-)

Skrevet

Hei. Jeg har 3 barn og har latt kroppen fått ordnet opp for det meste selv. Like før pressriene startet brukte jeg lystgassen litt. Når pressrien begynner, ta et dypt drag inn og press! Ikke press med tomme lunger.Lykke til :-)

Skrevet

Jeg føde uten noen som helst smertelidring og ja det gjorde vondt,men jeg kommer til å gjøre det samme igjen med neste mann. Med neste skal jeg føde i badekar for jeg husket når jeg hadde vonde rier før jeg kom på sykehuset, så sto jeg i dusjen hjemme og spylte meg selv med varmt vann over magen og det hjalp noe sinnsykt;) Men så hadde jeg en enkel fødsel uten komplikasjoner, og fødselen varte bare i 4 timer, hadde sikkert FORLANGT smertelidring om jeg hadde hatt en lengre fødsel...;) Men er du usikker så foreslår jeg at du tar deg en prat medd jordmor bare for å høre om de forskjellige alternativene du har og evt hvordan de virker;)

Lykke til!!!

Skrevet

Ta ting som de kommer, ikke alle har like mye smerter under fødselen. Har selv født 4 stk. kun ved hjelp av akupressur og lystgass. Hør på rådene jordmor gir deg under fremdriften i fødselsprosessen, glem ikke at kjemien med jordmor er veldig viktig at føles ok. Har du en jordmor du føler at du har god kjemi med, stoler du også fullt helt på de anbefalingene hun gir deg.

Skrevet

Lystgass hjelper mot toppen av de vanlige riene (men ikke mot pressriene). Jeg fikk lystgass, men ikke noe mer. Det var jævlig vondt. Neste gang skal jeg spør etter epidural tror jeg. (Og nei, det stemmer ikke at du har glemt smertene etter at barnet er født. Det er 10 mnd siden sist og jeg ikke glemt det enda. Gruer meg til neste fødsel om 6 mnd.)

Skrevet

Må du ha smertelindring, er u ikke ekte kvinnfolk!!

Vi er skapt for å føde!

Og om du ikke klarer deg uten, så velg noe naturlig ihvertfall, så ungen slipper å ta noe skade av det. Er så lei av egoistiske kvinnfolk!

Skrevet

Kan bare si at jeg anbefaler IKKE "vepsestikk",eller såkalt saltvannsoppløsning.Det syns jeg nesten var verre enn selve fødselen.Svei og gjorde bare jæ.... vondt:( Jeg hylte av smerte når de styra med de greiene der:(:(

Skrevet

jeg klarte meg fint med bare lystgass. Men jeg vil råde deg til ikke å bestemme deg for noe på forhånd. Du vet jo ikke hvordan det blir. Kanskje klarer du deg helt fint uten noe? Kanskje med akupunktur?

Lurt likevel å vite litt om konsekvensene av ulike smertemidler. Noen kan jo forlenge fødsel, eller føre til at man ikke kjenner pressriene og ikke klarer å jobbe med kroppen. Noen ganger virker de ikke, slik at du kun får ulempene feks epiduralen virker ikke men du må likevel ligge i så og så lang tid etter fødselen osv.

Skrevet

Ikke planlegg for mye på forhånd, men sett deg inn i hva de kan tilby på sykehuset du skal føde og tenk gjennom hva du tror kan være aktuelt for deg. Det gjorde jeg, endte opp med kun badekar og en stikkpille som antagelig ikke hjalp noe i det hele tatt, mer rakk jeg ikke. Var en stund veldig klar for epidural, men hadde ikke nok åpning til at jeg fikk det når jordmor undersøkte og ca1time etterpå hadde jeg full åpning og da var det jo for sent.

Skrevet

Epidural funket fint på meg.Ikke bestem deg før du er oppi det.Da kjenner du selv hva du trenger.Om du trenger noe.

Jeg ville ikke ha morfin pga at man blir sløv og det går over til barnet.

Og ikke hadde jeg noen tro på at det vill funke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...