~~ElleMelle~~ Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Vi prøver å finne ut om dette er noe som er lurt å ha, eller om det er bare "lureri" fra forsikringsselskapene fordi de har så mange unntak fra ansvar at det i praksis nesten aldri kan kreves utbetaling. Undersøkelser fra Dine penger ol setter jo ofte spørsmålstegn ved behovet for slike forsikringer. Noen som har satt seg inn i om det er situasjoner hvor man faktisk får erstatninger derfra, som man ikke allerede får dekket av staten. Står blant annet at man få dekket behandling og opphold ved offentlig sykehus -mulig jeg er uvitende, men er ikke slikt uansett gratis i norge? Er også et begrep som heter varig medisinsk invaliditet, som jeg har lest at er en diagnose norske leger så og si aldri setter på barn fordi de alltid ser utviklingspotesiale. Vet det ikke dreier seg om store summene i måneden uansett, men det verste jeg vet er å orientere meg i forsikringsjungelen og sette meg inn i slike papirblekker!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Og om det utbetales erstatning så vil den komme til BARNET og ikke til foreldrene. Dermed vil overformynderiet styre pengene, og du vil ikke få en krone til å hjelpe ungen din.
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Ja, behandling e gratis i Norge. Men å ta seg fri fra jobben for å følge et sykt barn daglig på sykehus er ikke gratis. En av foreldrene kan i noen tilfeller få omsorgslønn, men hva med den andre? Noen ganger kan man være i en situasjon som tilsier at ekstra penger kommer godt med. Kanskje dere bor et stykke fra sykehuset og er avhengig av hotell, mat ute, parkering osv. Men det er nok viktig å velge riktig forsikring. Vi har feil (ACE) og bør få ut fingeren snart og bytte. Tror det er Storebrand som har en av de beste?!
Fikk maibaby06 Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Siste dine penger som undersøkte dette, anbefalte forsikring med uføredekning hvis man skulle ha barneforsikring. Bare det at barnet får fortsette forsikringen som ordinær uføre/livsforsikring i voksen alder _uten nye helseopplysninger_ er nesten verdt prisen:) Det var faktisk også en av grunnene til at jeg valgte å forsikre min sønn, at han skal ha uføredekning hvis han blir skadet/syk og varig ufør i voksen alder, eller at han får en skade el noe som gjør at han ikke får tegne uføreforsikring i voksen alder, evt får uføreforsikring med begrensninger. Pr idag er det kun gjensidige og storebrand som har mulighet for uføredekning (mulig en tredje, husker ikke helt). Begge de to har uførekapital og uførepensjon med årlig utbetaling. Nå er det ingen enkel sak å bli varig ufør, men i tilfelle er han hvertfall sikret utbetaling, ev mellom 18-67 år. Alternativet er minstepensjonist. Når det gjelder utbetaling ved feks kritisk sykdom må man lese vilkårene for å se hvem som får utbetalingen. Står det forsikringstaker er det du, står det forsikrede er det barnet.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2008 #5 Skrevet 13. september 2008 Sjiraff. Dersom ungen skal være på sykehus i mer enn to uker vil en av foreldrene få peleiepenger. Vedkommende vil da få samme lønn som vanlig. Og for små barn så bor foreldre gratis på sykehuset. Er ungen alvorlig syk får begge foreldrene pleiepenger og gratis opphold på sykehuset.
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Hva med de første 2 ukene da? Mange som ikke har råd til 2 uker uten lønn (10 dagene kan være oppbrukt). Dessuten vil det i slike situasjoner være greit med ekstra penger. Det kan bli en del økte utgifter i tillegg til at det ikke nødvendigvis er så hyggelig å bo på et sykehus hvis man har et alternativ? Nei, jeg kjenner heldigvis ikke mange med syke barn, men de som har hatt det er mektig glade for forsikringene sine.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2008 #7 Skrevet 13. september 2008 Har bodd i 8 uker selv med sykt barn, uten å se hva jeg skulle brukt forsikringen til. Vi fikk dekt kjøring, mat, opphold. Og du får for de to første ukene også dersom forløpet er over 2 uker. Og så lenge man har et sykt barn bor man på sykehuset med barnet.
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Kjempflott at dere ikke hadde behov for det. Men alle situasjoner er nok ikke som din. Det er også viktig med tanke på det hun over her nevner. Sikre ditt barns fremtid om han eller hun skulle bli alvorlig syk og skadet for resten av livet, eller utsatt for en ulykke. Trist å blir ufør på minstesats resten av livet..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 jeg får uansett ikke forsikringer til mine barn. Til det har de for mange mystiske sykdommer. Som det å være født frisk som en fisk bare litt tidlig (12 uker) og ha ADHD. Så jeg satser på at velferdsnorge tar seg av oss om vi trenger det. Og ut fra det jeg leser om disse barneforsikringene så er det så ymse hva man får igjen, så det er ikke noe man skal legge sin lit til.
~~ElleMelle~~ Skrevet 13. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 13. september 2008 Kjekt med litt synspunkter og erfaringer. Som jeg trodde vil ikke behovet for forsikring være til stede ved sykehusbehandling og opphold. Er vel mer en nødvendighet om man skulle være så uheldig å ha behov for ombygging av bolig og slikt. Og så er det jo selvfølgelig som en påpeker greit å tenke på framtiden til poden ved evt uførhet...
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Det er nok viktig og velge rett forsikring. Har ikke gjort det selv, og må som sagt få ut fingeren å bytte. Og det er jo også viktig å forsikre de tidlig, før de første sykdommene kommer og forsikringsselskapet ikke vil ha deg som kunde. Selvfølgelig klarer man seg fint uten forsikring i Norge. Velferdsstaten er generøs. Men for mange (inkl. meg selv) er det en ekstra sikkerhet og vite at man ikke trenger bekymre seg for noe økonomisk om barnet skulle bli sykt.
marinas skatt Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 - Om man har tegnet "riktig" barneforsikring og barnet får en kronisk lidelse , eller en varig skade i feks en ulykke , så får man hjelpestønad fra folketrygden på kr .1050,- / 2100,- / 4200,- alt etter hjelpebehovet. Med feks gjensidige barne forsikring dobbler de hjelpestønaden på toppen av det man får fra trygden i inntil 5 år. Det kan være greie penger om en av foreldrene må slutte i jobb for og ta seg av barnet. Medisinsk uføregrad er feks hvis barnet taper hørselen( mer enn 60db tap ) , og ikke kan klare seg uten høreapparat og må lære tegnspråk. - eller blir lam i fra livet og ned i en ulykke , da brukes medisinsk uføregrad. ( selv om de da vil få 100 % uføregrad , så er de jo absolutt arbeidsdyktige i rette jobben. Det er jo her forsikringer er godt og ha , for i slike tillfeller dekker ikke trygden stort............... Det kan også være greit med forsikring om barnet skulle få en alvorlig sykdom , feks en kreft diagnose da blir det stort sett utbetalt mellom 50-100.000,- nesten med en gang.
Gjest Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 Det er aldri satt spørsmålstegn ved vanlige forsikringer for barn spm jeg har sett. En omdiskutert forsikring er derimot den som ble lansert for en stund siden som gjaldt rask lege hjelp osv osv. Husker ikke helt navnet, men den er det satt spørsmålstegn ved. Har selv forsikring på snupp, er glad for det nå som hun har fått en diagnose som gjør at hun som voksen ikke ville fått ufør forsikring.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 14. september 2008 #14 Skrevet 14. september 2008 Ville bare kommentere en ting her... En barneforsikring går på å forsikre barnet. Dvs at dersom man skulle få utbetalt noen penger fra forsikringsselskapet pga sykdom, skade eller lignende, vil denne utbetalingen gå til barnet. Disse pengene vil da overformynderiet styre frem til barnet blir myndig. Dette betyr: dersom barnet ditt f.eks. skulle bli avhengig av rullestol og dere ville vært nødt til å bygge om huset dere ville dere ikke fått en eneste krone til det.
~~ElleMelle~~ Skrevet 14. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 14. september 2008 Ser noen av dere påpeker at evt penger vil havne i overformynderiets kontroll. Det betyr jo ikke at pengene overhodet ikke kan disponeres før barnet er 18 år, det er jo bare at de skal samtykke i bruken av pengene. Har selv innenfor jobben min med ungdom vært med på å få ut penger fra overformynderiet til feks førerkort. Men det er klart at her kommer det an på hvem man møter og hvor mye kamp som skal til for å overbevise om hva man selv syns er riktig bruk til barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå