Gå til innhold

Inspirert av "bursdagsgotteposediskusjonen "

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor så mange foreldre er livredde for at ungen skal få i seg sukker i forbindelse med bursdagsfeiringene ?

Gjør det noe at de får enten med seg, eller i selskapet en pose med gotteri ? Er bursdagen på en lørdag kan dette erstatte lørdagsgodtet , og er det på en hverdag , spar resten til lørdag !

Og er det så ille at de får kake i barnehagen når det er bursdagsfeiring ? Hvis kostholdet i det daglige er sundt , så er det vel ikke så farlig med et kakestykke 18 ganger i året ?

Jeg må si jeg syns det er værre med de som propper ungene med boller , kjeks og saft til daglig !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes bursdagsfeiringen kan avsluttet når de går ut døra jeg. Må de dra den med seg hjem da?

Skrevet

Er det så mange foreldre som er livredde for det, da?

Jeg mener å ha en omgangskrets med mange foreldre som nok er godt over gjennomsnittet opptatte av kosthold, men kjenner likevel ingen som mener at bursdager skal være dønn sukkerfrie.

Men jeg synes godt man kan roe ned på søtmaten ved feiring i barnehagen, siden de fleste jo feirer bursdagen sin hjemme også - mange både en og to og tre ganger, med familieselskaper og feiring hos mamma og feiring hos pappa og god knows what. Uten at det er noen krise om man spiser sjokoladekake atten ganger i året i barnehagen heller.

Godteposer som sendes med bursdagsgjestene for fortæring hjemme synes jeg like fullt er dønn meningsløse. Mine unger spiser ikke godter hver lørdag, og jeg ser ingen grunn til at klassekameraters foreldre skal styre hvorvidt de skal gjøre det. De fleste har nok råd til å orge lørdagsgodt helt på egen hånd om det er ønskelig.

Skrevet

Essensen i hovedinnlegget der, som meget få fikk med seg, er at kaker, brus, godteri er helt greit i besøket, men posen etterpå er unødvending.

Og jeg er helt enig!

Feiringen er i besøket. Og det er ikke noe artig å plukke med seg en sliten unge som er høy på sukker som klamrer seg til snopeposen og konfiskere den. Ikke at det hindrer meg så klart...=)

Jeg hadde fin-fine besøk som liten, ja selv UTEN godtepose, for det var nemlig ikke vanlig i hine hårde dager. Vi koste oss for det!

Godteposen symboliserer for meg dagens overdådige skal ha-samfunn.

Feiringen er i besøket, hva er egentlig poenget med posen?

Jeg deler ikke ut godteposer i bursdagsferingene til mine barn. Tro det eller ei, gjestene (les: barna) har det strålende likevel!

Og de som etterlyser posene er faktisk foreldrene...! Burde vel si sitt. Barna hopper glade ut og vinker farvel, foreldrene lurer på hvor posen er. Haha.

Skrevet

Jeg streiker når det gjelder godteposer i bursdagsfeiringer. 7-åringen min feira nettopp sin dag nå. Foruten hamburgere og pölser så serverte vi gelé og vaniljesaus, is med strössel og sjokoladesaus og karamellsaus, vaniljekjeks og sjokoladesaus og annet tilbehör til isen samt en sjokoladekake....

STAKKARS barn som ikke fikk med seg en godtepose når de gikk hjem, da!! Håper ikke kroppene deres led av sukkerbrist etterpå altså...uffameg! Må nok hoppe på den meningslöse trenden med godtepose til alle som kommer i bursdagsfeiring, jeg også!

Skrevet

Ja, her inne får man inntrykk av at det med godtposer er fyfy ! ( Livredd er bare en overdrivelse !)

Jeg skjønner fremdeles ikke at gotteriposene gjør noen skade ! De er jo ikke i bursdag hver uke heller !

Vi fikk godteposer for 30-årsiden , og det var bare stas !

Ja, så feires bursdagen kanskje flere ganger ! Hos oss er det to besteforeldre feiringer + barneselskapet , så et kakestykke i barnehagen gjør jo ikke store forskjellen !

Skrevet

Jammen, du lurte jo på dette med å være livredd for inntak av sukker i forbindelse med bursdagsfeiringer. Jeg synes godteposer er "fy-fy" som du kaller det, men er like fullt ikke det minste bekymret for sukker i bursdagsselskap.

Grensene for når vi har lyst å stappe i ungene e-stoffylt sukkermat uten noen spesiell anledning (for det er da virkelig ingen spesiell anledning som tilsier at ungen min skal gnafle smågodt i to dager etter en barnebursdag) er åpenbart ulike. Jeg synes det er snodig at så mange har et behov for å prakke på andre folks unger godteri hjemme hos seg selv.

Klart det er stas å få en pose godteri. Det hadde sikkert vært stas å få nugatti og honnikorn til frokost hver dag også. Men jeg ser fremdeles ingen grunn til at det skal forekomme.

Skrevet

Jeg kan fortelle det at bursdager kan være foreldrenes store mareritt til tider.

Deriblandt fordi noen barn har en kraftig reaksjon på sukker, om det er diagnose relatert eller ikke så finnes det mange barn som får en kraftig reaksjon på dette.

Selv så forståe jeg ikke poenget med å sende med selskapet hjem/bilen osv når selskapet er over. Da har de fått bursdagskosen i de timene så hvorfor skal man på død og liv videresende dette med barnet?

Det er ikke akkurat snakk om godisposene vs kostholdet, men hva poenget er å gjøre dette. Det er oppsatt en bursdagstid så da annser jeg det som totalt unødvendig å sende med godteposer etter denne tiden er avsluttet.

Usunt kosthold utenom føler jeg er en annen diskusjon.

Skrevet

Bare et liten sidetanke ;

Eh , får de egentlig posen når de går hjem ? De bursdagene vi har vært i har barna fått posen i selskapet , og tatt med restene hjem !

Og posene jeg har vært borti , har ikke vært stor og fulle ! Type ; to seigmenn , pastilleske , sjokoladebit og rosiner el.

Skrevet

Det varierer nok. Det er de posene som av mange deles ut når gjestene går jeg har issues med. Hvorvidt det som spises i selve selskapet deles ut i poser eller i skål eller piñata stiller jeg meg temmelig likegyldig til.

Skrevet

(så lenge det ikke legges opp til medbragt hjem, liksom).

Skrevet

Nettopp !

Det skjønner jeg godt !

Skrevet

Jeg har alltid hatt godtepose i selskapene til ungene jeg =o/ Har aldri kommet på at det ikke skulle være "lov".... Vi leker fiskeleken etter at barna har spist mat, og kake, og så får de fiske hver sin godtepose, som de kan kose seg med. Har jo ikke så mye i den da - 1 liten sjokolade, 1 eske pastiller, og kanskje noen seigemenner. Men nå kjenner jeg jo ungenes foreldre godt, og vet at vi mener likedens, og vi har alle en liten godtepose i selskapene til barna.

Skrevet

Jeg har gjortd det slik at jeg strør noen seigmenn, nonstop og slike ting rundt kaka, så kan barna spise snopet sammen med kakene. I stedet for godteposer har jeg heller valgt å lage poser med fargestifter (Fant billige på nille), printet ut fageark, et par viskelær, kanskje et par klinkekuler.

Da foreldrene kom for å hente barna satt alle sammen på gulvet i stua og tegnet og "klinket". Foreldrene ble helt overrasket over hvor rolige barna var. Ellers er de jo høyt og lavt etter sukkerinntak. (dette var 7års jentebursdag).

Jeg kommer til å gjøre det samme med minstemann når hun skal begynne å ha bursdagsfeiringer.

Må bare få sagt at jeg er ikke motstander av snop. Her får lørdagssnop, men vi skjeier også ut i ukedagene.

Skrevet

Nei det er ikke så farlig, stort sett er det små mengder i de posene uansett, det er lov å kose seg litt når det er bursdag og har de likevel spist søtsaker i bursdagen er det vel ingen fare om de spiser opp resten akkurat den dagen.

Skrevet

Jeg sendte med godtepose når barna ble hentet. Syns det er greiest istedenfor at alt blir strødd rundt i stua mi....

Var på en lørdag og da kan foreldrene spare den til selskapet eller velge å kaste den for alt jeg bryr meg...

Forrige bursdag fikk alle en pose med små gulerøtter (som er det beste eldstemann vet og en sprettball hver. Haha, dere skulle sett alle de foreldrene som himlet med øyene, dette var det teiteste de hadde sett noen gang.) De posene kostet meg sikkert tre ganger så mye som den ferdige godteposen som de fikk med seg denne gangen, og som mitt barn ikke spiste noe av fordi han ikke liker.

Skrevet

Godtepose ER jo barneselskapet i barnas øyne-di virkelig gleder seg til å få disse:-)) Hva gjør det om di får det med seg hjem eller om det spises i selskapet? Er det så farlig da??? Mangen av barna sparer dem til å ha med seg hjem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...