Gå til innhold

Ang. arbeidsmiljøloven....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan svare meg på om det er lov å pålegge en arbeidstaker å jobbe to time på lørdag, annenhver lørdag, når en ellers har full arbeidsuke?

Dette er ikke overtid, men ordinær jobbing mener også arbeidsgiver...altså henne det gjelder får ikke overtidsbetalt heller.

Hun er ansatt i ISS og har bare 4,3% stilling i kontrakten, men har også skrevet under en kontrakt på "svikt" (som de så "pent" kaller det). Sånn det ble forklart skal hun da steppe inn hvis noen plutselig blir syke, men nå går hun jo egentlig i to andres stillinger som vikar.

Noen flere enn meg som syntes dette skurrer? Som gjerne har litt mer konkret kunnskap om hva lover og regler sier om dette?

Blir takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du har krav på overtid før du runder 40 timer pr. uke. Men, hvis hun er tilknyttet en organisasjon, kan hun jo ta kontakt med de...Vet at arb.giver i noen tilfeller kan pålegge arbeidstaker overtid, men vet ikke hvis det på en måte blir fast rutine. Mange arbeidsgivere som spekulerer i at ansatte ikke sier ifra.

Skrevet

Det kan arb.giver og det er ikke overtid så lenge hun ikke allerede har jobbet 37,5 timer den uken.

Arb.giver kan pålegge intill 2 timer merarbeid pr uke.

Men det skal selvf ikke være en fast ordning, da skal man inn på kontrakt

Skrevet

I tillegg.. så har man ikke lov å bli kalt inn på jobb (eller planlagt jobbing) på mindre enn tre timer. Altså uansett om man jobber 0,5t eller 2,5 så har man krav på minimum tre timers betaling.

Så hun har i hvertfall rett på å få betalt for 3 timer selvom hun bare jobber 2..

Skrevet

men er det ikke vesentlig at hun jobber på en lørdag? At det burde komme frem noe helgetillegg evt?

Syntes det er rart å bli pålagt å jobbe lørdag nåe man ellers har full uke, og ikke noe av dette er kontraktfestet.

Dette er en meget stillferdig venninne, og hun tør rett og slett ikke å si i fra hvis hun ikke har noe konkret. Jeg blir bare irritert når jeg hører hvordan de styrer der hun jobber!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...