Gå til innhold

bruk av epidural ved fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

om dere som ikke har brukt epidural som smertelindring under fødsel, synes dere at dem som da har brukt det ikke burde klage på fødselen sin da?

jeg kjenner ei her som brukte epidural under fødselen fordi det gjorde så veldig vondt. det er jo en selvfølge at en fødsel er vond, det vet jeg. jeg har hatt to tøffe fødsler selv uten smertestillende og jeg klager ikke på langt nær så mye som det hun gjør. hun syter og klager hele tida på hvor fryktelig fødselen hennes var selv om hun fikk epidural...

Vet ikke helt hva jeg vil frem til her altså, men jeg blir liksom litt lei siden jeg selv har hatt to fødsler som var frykelige, men det er liksom ingen som sier noe til meg om hvor flink jeg var som klarte dem uten smertestillende, for hun jeg kjenner overkjører meg helt med å kun snakke om sin fødsel. ingen som "bryr" seg om hvordan mine fødsler var. Begge barna mine var dessuten over 1 kilo tyngre enn hva hennes barn var.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødsler er veldig forskjellige, hun kan faktisk ha hatt mere vondt enn deg selv om hun hadde smertelindring. Man reagerer forskjellig psykisk også, og det har også faktisk mye å si. Så du trenger ikke være så ovenpå men heller ha litt sympati for venninnen din.

Skrevet

De som har født med epidural bør ikke klage så mye nei, det er jeg helt enig med deg i.

Skrevet

For å svare på spørsmålet ditt om de som har brukt epidural ikke burde klage på fødselen sin-

på n måte tenger de ikke klage..

De fikk tross alt smertelindring..

Skrevet

Det går jo ikke an å måle smertene ved en fødsel, ei heller si at de som har fått epidural ikke kan klage!

Hva vet vel dere hva alle de har gått gjennom i forkant av epiduralen? Det er ikke akkurat såånn at hvis du bare har "litt" vondt kommer de med epiduralen og da blir bare fødselen fryd og gammen!

Syntes alle som har vært gjennom en fødsel er flinke, jeg. Med eller uten smertelindring.

Tåpelig og smålig å sammenligne sånn, for det har dere ikke noe grunnlag for å gjøre!

Skrevet

Jeg har foresten hatt en fødsel med epidural og en uten, og syntes begge var helt for jævlige. Jeg kan sammenligne mine egne to fødsler, og jeg syntes ikke den ene var bedre enn den andre p.g.a helt forskjellige hendelsesforløp!

Skrevet

Er ikkje så veldig glad i sutring generelt, så av prinsipp er eg enig med deg. Sjølv hadde eg epidural med god effekt og har ingenting å klage over. Men det er jo dei som ikkje har særlig effekt av epiduralen, eller ar fått den veldig seint, og dei kan jo ha vondt nok dei. (Sjølv om eg ikkje ser poenget med å diskutere kor vondt ein hadde det i fortid, med mindre det er akutelt på nytt da, evt. ny fødsel i vente). Eg fekk epiduralen heilt i starten og hadde ingen smerter fra 2cm av. Pyse ja, men så har eg ingen problemer med å vera det heller. =P

Skrevet

Det er sikkert en dum tanke, men jeg føler meg tøffere og flinkere enn mine venninner som fikk epidural ved ved fødsel. Jeg fødte uten noen smertelindring, og syns derfor at de ikke har noen grunn til å si at det gjør vondt å føde. Jeg vet egentlig at det er en dum tanke siden alle fødsler er forskjellige, men tenker sånn likevel :)

Skrevet

Har ingen problemer med å innrømme at du er tøffere enn meg iallefall anonym21:08. ;-) Eg tar det igjen på andre områder da.....tøffheten altså

Skrevet

Hehe, det er greit ;) Jeg er nemlig ikke så veldig tøff sånn ellers!!

Anonym 21:08.

Skrevet

Jeg fikk epidural. Etter 40 timer med intense rier fikk jeg epidural. Jeg brukte 40 timer fra 0 cm til 5 cm. Selv om det var rier med skikkelig tak i. Men jeg fikk ikke epidural før ved 5 cm. i frykt for å stoppe alt. Når jeg endelig skulle få det stakk legen 5 ganger før han traff. Det var enda vondere å sitte heeelt rolig gjennom riene.

Men legen var redd han traff feil så jeg fikk ikke så mye om gangen. Så jeg merket aldri noe til det er jeg helt sikker på. Ikke hjalp lystgass heller.

Jeg synes jeg har hatt en helt forferdelig fødsel til tross for epidural. Og gruer meg til neste. Grudde meg aldri til forrige fødsel.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Har også to bak meg uten epidural. Føler jeg burde få litt mer skryt liksom av f.eks samboer, når jeg hører om alle som får epidural og likevel klager.

Skrevet

Kan jeg få klage mer enn deg da HI? Siden jeg først hadde det helt jævli, så fikk jeg epidural, som ikke virka... så endte det hele med ett hastesnitt i full narkose.

Skrevet

Idiotisk diskusjon. Hvorfor er man så opptatt av epidural eller ikke? Er ikke poenget å føde et lite barn? Det klarer de fleste, med eller uten epidural. Og jeg syns det er litt sært å sammenligne tøffheten under en fødsel.

Skrevet

Dersom du syns fødslene dine var fryktelige, hvorfor ba du ikke om smertestillende? Jeg brukte ingen smertelindring, og syns fødselen var en veldig positiv opplevelse (selv om det var en fødsel med enkelte komplikasjoner). Har absolutt ikke behov for å høre hvor flink jeg var heller. Valgte du å føde uten smertestillende kun for å få skryt i etterkant?

Skrevet

Som med så mye i livet handler også fødsler mye om hvordan man tar ting heller enn hvordan man har det. Spør du noen i for eksempel Angola vil de nok påstå at kvinner som føder i Norge neppe har noe å klage over i det hele tatt, epidural eller ikke ... Men for all del, føler man behov for å klage synes jeg man skal få lov til det. Det hender jo at man føler seg bedre etterpå.

Skrevet

Jeg fikk ikke epidural den siste gangen jeg fødte, og jeg klager som bare det=) De satte veneflon fra starten av sånn at den var klar, men pga komplikasjoner rakk de ikke å sette epidural. Jeg trodde jeg skulle stryke med da det sto på som værst.. huff..

Jeg tror ikke det er noe poeng i å prøve å konkurrere om hvem som har det værst. Alle fødsler er forskjellige, og vi har forskjellig smerteterskel.. En fødsel er jo vond selv med epidural, man er jo ikke bedøvet i hele åpningsfasen. Da nr 1 og 2 kom, brukte jeg 12 timer på å få full åpning, epiduralen hadde jeg i kanskje 4 timer. I de siste 8 timene hadde jeg rier med 1-2 min mellomrom. Andre har født på 3 timer, mens jeg da ikke hadde fått mer enn 2 cm åpning på 3 timer. Dette er så individuelt..

Alle har behov for å snakke om fødselen sin (gjerne om og om igjen). Dette er en måte for kropp og hjerne og bearbeide alt som har skjedd. En fødsel er en vanvittig påkjenning for kroppen, og ikke minst for psyken, så det er sunt å snakke ut om den. Hvordan man opplever fødselen kommer jo også an på hvor lang fødselen var, om det gikk enkelt eller om man fikk komplikasjoner, hvor tett riene kommer (åpner det seg for fort kommer også riene så tett at man ikke får puste imellom hver rie, og det er vanvittig intenst), osv osv..

Prøv å bare overhøre henne når hun setter igang, det har sikkert vært traumatisk for henne ;) hehe.. Jeg vet det ikke er lett, jeg har ei x-venninne som alltid prøver å overgå oss andre. Det er fryktelig slitsomt, så jeg kuttet ut kontakten til slutt. Hvis jeg hadde influensa, da var hun så syk at hun nesten var døden nær.. huff.. må le litt når jeg tenker over det..

*humre*

Skrevet

Det er rart at det er så mange som tror at jo tyngre de er, jo verre er fødselen. Det er som regel verst å få ut en prematur baby fordi de ikke "hjelper til" ved å snu seg ol. Og de babyene er veldig små.

Skrevet

For å vri litt på saken og spørre om noe nytt : Syns dere at de som har hatt korte fødsler er "flinkere" til å føde enn de som holder på lenge?

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært foruten epidural under min fødsel, men jeg hadde ikke noe valg pga alvorlig svangerskapsforgiftning. Jeg fikk i tillegg en solid overdose og var lam fra halsen og ned - så jeg føler at jeg ikke fikk en "ordentlig" fødsel. Joda, hadde rier et par timer før bedøvelsen begynte å virke, men da virket den til gjengjeld alt for godt. Jentungen ble tatt med tang, og jeg klarte såvidt å stryke henne på hodet med ene armen når bedøvelsen begynte å gå ut..forstår godt at epidural som regel er et flott hjelpemiddel, men for min del ødela den hele fødselsopplevelsen.

Skrevet

Jeg har hatt en fødsel med og en uten epidural.Og den med var faktisk værst.. Så det er jo helt etter hvordan en ser på det...

Skrevet

Jeg fikk epidural pga at fødselen min tok så lang tid og jeg var helt utslitt + att jeg har CP så de var redd for at jeg ikke skulle ha krefter til og presse .Hadde epidural i ca 2 timer og på de 2 timene gikk jeg fra 5 cm til full åpning ,og jeg fikk det kunn for at jeg skulle slappe av og spare krefter.Når press riene startet så lå jeg en og en halv time med press rier uten å få lov til og presse og da hadde jeg ikke epidural.

Jeg syns vennen din skal få lov til og klage jeg ,Det kan jo hende at hun har et veldig behov for og snakke om det ,det hadde jeg fordi det er det største som har hendt meg, og jeg var veldig overrasket og fasinert av at man tåler så sterke smerter over lengere tid og hvor sterk man blir...

Skrevet

Skulle akkurat til å skrive det samme som linea, lotte osv.

Jeg har en av hver, og den med epidural var uten sammenligning den aller tyngste og verste.

Så poenget er vel at ingen aner noe om andres opplevelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...