Gå til innhold

Andre med "småvokste" unger her

Anbefalte innlegg

Skrevet

mallo er visst veldig liten. Ho er 73cm og 8kg. For ei tid tilbake så måtte me passe ekstra godt på kosten hennas, og sikre nok kalorier. I sommer derimot så tok spisinga seg opp og ho la på seg nesten ein heil kilo. Dette er jo godt synlig på ho. No ser ho sunn og frisk ut synes eg da. Ho er jo lita, på størrelse med ein på 9mnd, men ho ser frisk ut.

Sidan ho er så lita så vil legen sjekke ut om ho ikkje har ein sjukdom som gjer at ho tar opp maten dårlig. Me skal skrive ukesrapport på matinntaket og så til legen neste uke, og rekne ut om ho spiser nok kalorier, evt om ho ser ut til å ta nytte av desse.

Andre som har vert/er i samme situasjon?

Personlig så trur eg jo ho er frisk, og at dette er "just in case check up" frå legen si side, men det hadde jo vert godt å høyre om andre som har like småvokste unger som er friske =/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho var forresten 2730g og 48 cm som nyfødt. Nokon som har greie på percentilskjema? SOm kan se om ho har utvikla seg normalt? Me har ikkje slikt skjema heime.

Skrevet

kremt, ja det var jo kanskje lurt å få med.

Ho er straks 15mnd

Skrevet

Vi har også småvokste barn, men er små selv. Hvis foreldrene er korte,vil barna også ligge under "normal-persentilen". Hvis dere begge er nærmere 2 m høye, er det kanskje grunn til å lure.

2 åringen her bruker str.1 år i klær.

Skrevet

hmm, hun er kanskje litt liten. men har en liten en selv, så i mine øyne så var det ikke såååå lite da:)

Mie var 9kilo på 15 mnd kontrollen , og omtrent like lang som din. og brukte str 68 og 74. kjøpte str 74-80 i vår/sommer klær,

hun er nå 22 mnd, og har strukket seg masse i sommer og bruker str 80-86(kommer an på hvor jeg handler, på hm kjøper jeg 86 fordi jeg er lei av babyavd, men det er litt stort enda da. handler jeg på benetton,zara eller liknende må vi ha str 82 eller 12-18mnd). i ute klær 80, eller blir det alt for stort!

så lenge hun spiser bra og hun virker frisk og fin trenger du nok ikke bekymre deg:)

Skrevet

Me er ikkje så store sjølv nei. Eg er 162 og mannen 178 (mulig kortere). Fleire av damene på mi side er korte, og ungen var jo liten ved fødsel. Så vart ho født 4 veker for tida, men det teller kanskje ikkje på vekstkurva lenger?

Eg tviler på at det er noko gale med ho. Helsevesenet her i Ungarn har ein tendens til å dobbelsjekke ting. Føles jo trygt at dei vil sjekke det ut, men så er det jo lett å overtenke det da, når ein står og veier grøten....

Har ungene hos dere blitt sjekket?

Skrevet

Ho vart født fire veker før tida, så ho er kanskje nokelunde som jenta di da i vekstfart?

Ho virker heilt frisk, spiser godt, og ser sunn og god ut. Men så har ho hatt litt varierende kvalitet på avføringa. Var forstoppa allerede som 5mnd, og har hatt litt laus avføring innimellom. =/

Håper virkelig ho er frisk. Legen ville ikkje skremme meg og nevne dei mulige sjukdomane, men eg forstod at cøliaki var ein av dei han ville sjekke. Fekk pressa det ut av han.

Skrevet

Synes ikke det er noe å stresse over jeg, så lenge det ikke er andre faktorer innblandet.

Datteren min var sånn ca. 75 cm og veide ca.8 kg. på den tiden.

Nå når hun er 2.5 år har hun tatt igjen de aller fleste .

Skrevet

Me var så fornøyde i sommar me, då ho la godt på seg samtidig som ho var svært aktiv. Så me var jo strålande fornøyde, men så ville legen sjekke dette ut da, sidan ho var så langt under gjennomsnittet. Det er sikkert berre forsikkerhetsskuld, men han var nå ganske bestemt på det. Prøver å tøffe meg opp da, og late som om dette er ingenting å bekymre seg for, men så plutselig sitter ein her og tenker på gluten og tarmer uten totter, og spinn spinn spinn i hodet på mammo

Skrevet

jeg har og ei lita ei,på 2 års dagen var hun 10250g og 78cm. mi er frisk,men har vert veldig mye syk pga mandler og polypper, og gulping.men etter hun fikk fjernet mandlene og polyppene har hun vert frisk:)

jeg har det skjemaet. på høyde/vekt er hun på andre linje under midtlinjen. og på høyde/alder er hun på nederste linje. :) er ikke noe galt i det :)

Skrevet

frøkna her har alltid hatt veldig løs mage ( mange bleie rom dagen , fra hun var 10mnd til hun var ca 14mnd hadde vi på vanlige dager 5 bleier med løsavføring, på dårlige dager 10 stk.). vi tok allergi tester men ingen ting slo ut. nå har vo 1-3 om dagen , ofte løst.

allergilegen mente det ikek var noen fare for at det var cølliaki- da hun er veldig oppvakt, våken og i god form. hun spiser også veldig veldig bra. men har nok bare en følsom mage.

tror nok ikke du trenge rå være redd for det, være heller glad for at legen tar det alvor. også kan du jo sikkert utelukke det etter på:) hvis du leser om cølliaki så er vel slapphet/trøtthet et typisk symptom, fordi kroppen da ikke klarer å ta til seg nok næring.

men jeg kommer nok til å høre om hun bør allergi testes igjen på 2års kontrollen.

Skrevet

1 av barna er utredet pga tydelige tegn på sykdom, uten at noe konkret er funnet. De andre er ikke utredet :o)

Hvis du er litt i tvil, er det vel egentlig greit at jenta blir utredet. Mest sansynlig er det ikke noe, men hvis det er det, så er det jo greit å kunne gjøre noe i forhold til det. Lykke til!

Skrevet

Eg er jo glad for at dei sjekker, heilt klart. Litt greit å høyre her inne om det var "stor sjangs" for alt var ok.

Takk =)

Håper det går bra med den eine hos deg, med tegn til sjukdom...

Skrevet

Takk skal du ha. =)

Var jo egentlig logisk, det med slapphet/trøtthet, og det lider ho definitivt ikkje av...... =)

Skrevet

Vi har også ei lita jente, snart 20 mnd og 9,4 kg og 80 cm. Bruker enda størrelse 74/80 i forskjellige merker.

Vi fikk beskjed på 18 mnd-kontrollen(da var hun såvidt 19 mnd) at hun følger kurven sin helt fint nå. Hun var 72,5cm og 8400g på 1 årskontrollen,på 15mnd-kontrollen hadde hun strekt seg til 78 cm og 9120g, da fikk vi beskjed om at hun veide litt for lite i forhold til lengden. Men jenta er både frisk og veldig aktiv, spiser godt gjør hun også.

De vokser i rykk og napp disse små, det gjør helt sikkert jenta di også:-) men kanskje greit å få sjekka det :-)

Skrevet

Det går veldig bra med han :o) Lever som andre gutter, når vi tar de riktige forholdsreglene :o) Legene kaller det han har for "fornavnet hans"-syndromet. Ser ut som han vokser det av seg:o)

Skrevet

Godt å vite at det ikkje er berre oss med ei lita jente. =)

Me fikk jo høyre det nok i sommer fra diverse folk at me hadde så lita jente, og det var sjelden med ein positiv undertone. Ho vart stadig samanlikna med søskenbarnet sitt som var født i mars og er på samme størrelsen. Ei foreslo hermetiserte fersken i sukkerlake til kvelds den eine kvelden ho ikkje ville spise...... Så me fekk imprenta i sommer at me hadde farlig tynn jente ja... =(

Skrevet

Det var godt da =)

Me er jo alle ulike, nokon har meir sensitiv mage enn andre, men det er jo godt å utelukke sjukdommer. =)

Skrevet

jenta vår var forresten 3750 g og 51 cm ved fødsel, ikke av de minste altså:-)

Skrevet

6-åringen min veier 16,5 kg:) Og er sunn og frisk! Ho har alltid vært spinkel men har fulgt kurven sin på helsestasjonen hele tiden. 3-åringen min er 14,5 kg og er ikke noen tungvekter ho heller:)

Skrevet

=) Far min var 19kg ved skulestart, så familien ho kjem fra er ikkje av den kraftigaste sorten.

Godt me ikkje er aleine. Får dere også masse negative kommentarer? Familien min er jo vane med små unger, men når eg snakker med svigermor så virker det nesten som ho synes noko er galt med jenta vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...