PrettyPink Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Hei. Jeg skal ta Keisersnitt med nr. 3 om 4 uker. Har ikke gjort det før og lurer på litt hva som skjer når ungen kommer ut. Puster den for egen maskin? Kan jeg vente at den gråter slik som de gjør ved vanlig fødsel? Andre tips??
Gjest Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Hei, jeg hadde hastekeisersnitt, men den pustet av egen maskin nesten med engang. Regner med at planglagt går litt "snillere" for seg. Men jeg hadde bare spinal bedøvelse så kjente alt. Men det var ikke vondt / ubehagelig. Det meste er vell at man ikke kan løfte tungere enn babyen de første seks ukene etterpå !
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2008 Merket du alt???? Jeg ble operert i sommer med spinalbedøvelse og merket ingen ting. Er det vanlig at man merker noe??
DoubleTrouble Skrevet 13. september 2008 #4 Skrevet 13. september 2008 Ikke noe å grue seg til. Gikk så fint med meg da jeg fikk mine tvillinger. Kom meg raskt etter operasjonen. Barna pustet med en gang akkurat slik som ved vanlig fødsel. Det gikk utrolig fort.
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2008 Merket du noe av selve operasjonen da "DoubleTrouble"??
Yrha Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 Nei, du kjenner ingenting.Er bare fokusert på å få se babyen. Det er en fin opplevelse, alle er rolige på operasjonssalen, og du får jo ha mannen ved siden av deg hele tida, så det er fint. Gutten vår skrek og tisset med en gang han kom ut, og jeg merket ikke at de sydde meg eller noe, for jeg lå bare og tenkte på gutten. Husk å mase om smertestillende de første dagene. Av og til 'glemmer' de å gi deg så ofte som de har lovt, for å se om du klarer deg uten. Men du SKAL IKKE ha det vondt, fordi du skal klare å kose deg med babyen og klare å stelle den litt. Et planlagt KS er en kjempefin opplevelse, spør du meg!
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2008 Det høres veldig betryggende ut. Gleder meg veldig egentlig, men det dukker opp spørsmål i ny og ne. Har ikke fått så mye info fra sykehuset om det. Var hos jordmor forrige mandag, men det er jo ikke alt jeg husket på å spørre om.
Etaner Skrevet 13. september 2008 #8 Skrevet 13. september 2008 Jeg har tatt et hastesnitt i narkose og et planlagt med spinal. DEt planlagte var en veldig fin opplevelse. DEt eneste jeg ikke likte var å sette de kanylene i hånda. Under selve inngrepet kjenner du det på samme som hos tannlegen, det er ovehodet ikke vondt, men du merker at de er der. En veldig spesiell følelse. Og babyen min gråt på vei ut av magen, hørte bare en sånn gurgling før det ble skikkelig vræl.. Han fikk 9 og 10 på apgar så det var ikke noe problem. De brukte vel 30-40 min å sy meg igjen. Da lå jeg der bare å smila og gleda meg til å være med babyen igjen. Så fort jeg var klar ble jeg trillet inn på et annet rom og fikk bayen og mannen min ned til meg. Måtte opp å gå samme dag, inn i dusjen. Det var vanskelig, men det går og det er verre å bli liggende, man kommer seg bedre ved å være i rolig bevegelse.
Holly❄️ Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 2 supre tips til deg: Be om og få satt inn kateteret ETTER bedøvelsen, som regel gjør de det før du blir trillet inn i operasjonstuen. Grøss, glad jeg slapp og kjenne den følelsen;) hehe Og: Hvis du er litt sensitiv for nåler, be om emblaplaster først.. så kjenner du ingenting av stikket:) Ellers går alt som en drøm:) Jenta mi gråt selv om bare hodet var ute..
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 13. september 2008 #10 Skrevet 13. september 2008 Jeg har hatt en akutt KS og et planlagt for syv uker siden. Da jeg hadde akutt var jeg helt utkjørt og merket nok litt mindre, selv om jeg hadde spinal begge gangene. Den som jeg ikke merket/ husker fra første gang, var den forferdelige ristingen da de skal ha barnet ut. Jeg ble advart av legen rett før operasjonen, og det er glad for sånn at jeg var bedre forberedt og visste hva det var. Jeg ble veldig dårlig da, og samboeren var skrekkslagen. Men det varierer vel hvor mye de må styre for å få barnet ut, men denne gangen hadde jeg så lite kutt at han bare akkurat kom ut. Å få barnet ut går super fort. Fra operasjonen startet til gutten vår var ute gikk det kun fire minutter!! Tar lengre tid å bli sydd etterpå, men da er barnet ute og jeg tenkte ikke så på det. Insister på å få barnet fort tilbake igjen. Begge gangene har jeg måtte vente i noe som føltes som en evighet, dvs to-tre timer før jeg ble gjenforent med baby og pappan. Førstemann som ble født med akutt KS skreik da de åpnet magen, og hadde full skåre, 9 og 10. Andremann gikk det bare noen få sekunder før han også skreik, og han var også i helt fin form. Lykke til!!!
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2008 Åssen risting?? Har ikke hørt om det før.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 Når de skal ha barnet ut kan det virke litt brutalt fikk jeg vite, at de presset og dytter i magen, eller at noen at de bruker sin egen kroppstyngde og legger seg over, bruker knærne idet barnet skal ut. Det ristet i hvert fall veldig på meg dennne gangen, men nå var jo hullet i magen ikke større enn at de akkurat fikk lurt han ut. Tenkte det bare var greit å vite om det, er jo ikke vondt eller noe, men hadde nok blitt litt skremt visst jeg ikke visste at det var helt normalt.
Gjest Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 Jeg hadde krisekeisersnitt Så det er helt annerledes med planlagt. Beklager, ordla meg kanskje litt merkelig der
Holly❄️ Skrevet 13. september 2008 #14 Skrevet 13. september 2008 Jeg opplevde ikke risting.. første gang jeg har hørt om d:) Men at de tar i litt for og få ut ungen gjør de, men det merkes omtrent ikke i det hele tatt. Bare kjenner at de dytter litt i deg på en måte:)
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. september 2008 Takk for info. Dette var noe jeg ikke var klar over, men det er veldig greit å vite. Spesiellt for mannen min som er redd for å besvime under operasjonen. Han tåler nemlig ikke så mye sånt.
jente,jente, ? Skrevet 13. september 2008 #16 Skrevet 13. september 2008 Har hatt ett hastesnitt og fikk spinalbedövelse.. Merket ingen smerte under operasjonen, men merket at de holdt på i magen min. Jeg syns det var en litt ekkel fölelse.. Et tips: IKKE titt opp i den store lampen over operasjonsbordet. Den funker nemelig som speil. Jeg titta opp i den og trodde jeg skulle spy og ble skikkelig svimmel. Så jo alt de drev på med.De brukte ca. 3 kvarter på å lappe meg sammen, og jeg fikk ikke holde jenta mi på leeeenge. Tok lang tid för jeg fikk henne til meg. Det er noe jeg savner og syns var ille da jeg lå der. Ellers er dagene etter ikke så superlette. Var ikke det for meg iallefall. Smerter, ikke klarte jeg å reise meg skikkelig, kan ikke bäre noe som er tyngre en babyen på mange uker, föler seg totalt hjelpeslös til tider. Ble litt mye negativt dette, men jeg har ingen positivt å fortelle fra den födselen untatt at jeg fikk verdens herligste jente da selvsagt. Men jeg tror et planlagt snitt og et hastesnitt blir to helt forskjellige ting. Har jeg hört iallefall. Man rekker å forberede seg og se mer positivt på det med et planlagt Lykke til!!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. september 2008 #17 Skrevet 13. september 2008 Å sette inn kateter er ikke vondt. Selv om det blir gjort før bedøvelsen. Ungen gråter når de tar den ut, tom lille jenta mi som var født 12 uker for tidlig gjorde det. Jeg synes det var ubehagelig etterpå når de skulle sette på plass eggstokker og livmor og romsterte rundt. Da ble jeg veldig kvalm. Og så tar det lang tid å sy etterpå. Tok nesten 40 minutter. Det føles også ekkelt når de klipper deg opp, det er ikke vondt, men rart. Og så var det vondt etterpå. De fleste kommer seg ikke opp av senga før på dag to, og alt er vondt. Men nå var jeg syk, så jeg tror jeg opplevde tiden etter verre enn hva de fleste andre gjør, det er i alle fall inntrykket jeg fikk. Jeg var ikke ute av intensiven før 3 dager etter fødsel.
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 13. september 2008 #18 Skrevet 13. september 2008 jeg vil bare si en ting jeg, GLED DEG MASSE=) hvis jeg skal ha flere barn så skal jeg ha KS igjen, det skal jeg krangle meg fram til:) det var en fantastisk opplevelse, alt gikk liksom så stille forseg, alle var så rolige, legene kom med en spøk i ny å ne, hele opplevelsen er fantastisk. du ligge jo bare der, kjenner ingenting å plutselig hører du verdens flotteste vræl åsså er du blitt mamma:) uten smerter, rier, press, tårer, mange timer med pust å pes....... det kjer på en lite knips..... vips:)
Gjest Skrevet 13. september 2008 #19 Skrevet 13. september 2008 Jeg hadde hastekeisersnitt etter en lang fødsel uten særlig fremgang. Opplevde keisersnittet som ganske uproblematisk. Syns det var ubehagelig når de dro ut barnet og følte at de herjet litt med meg (risting), men babyen var frisk og skrek med en gang og jeg fikk henne opp til brystet mens de sydde. Aner ikke hvor lenge de sydde, jeg var så sliten etter 5 døgn uten søvn at jeg registrerte veldig lite. Sov i flere timer etterpå og var i dusjen 5-6 timer etter snittet, Var oppe og gikk med en gang og var ikke spesielt plaget av smerter. Fikk mye hjelp av mannen min, men syns i grunn ikke det var spesielt vondt etterpå og var mest sliten etter lang fødsel. Lykke til!
PrettyPink Skrevet 13. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 13. september 2008 Tusen takk nok en gang for at dere deler historiene deres med meg. Føler meg litt mere forberedt på hva jeg skal gjøre. Og ikke minst så blir mannen min blitt litt mere forberedt. Leser gjerne flere erfaringer.
BEA-77 Skrevet 13. september 2008 #21 Skrevet 13. september 2008 Jeg hadde planlagt keisersnitt og det var en fin opplevelse. De hadde advart meg om at jeg kunne føle at de presset litt hardt når de skulle trykke ungen ut. (snittet er ikke større enn en vanlig åpning, ca 10 cm, og en skal gjennom mange lag med hud, samt at hodet har festet seg lener nede enn der snittet er, så må presse litt oppover) Men da var jeg så opptatt av at NÅ kom han, for vi hørte gråten og en assistent som satt ved hodet mitt forklarte hele tiden hva som skjedde. Sånnt som, her ser vi masse svart hår, nå er det like før det skjer, snart får du holde, det er en gutt osv. Assistenten var kjempeflink og avledet meg hele tiden, så jeg kan ikke si at jeg kjente eller merket noe til operasjonen eller syingen. Gutten vår gråt allerede når de åpnet opp, det var en skjønn lyd:) Vi fikk se ham med det samme og ta litt på ham før han ble tørket litt av og fikk fikset navlestrengen.(mannen min var med hele tiden) Fikk så klappe litt på ham før mannen min ble med på avdelingen for veiing og måling. Da jeg kom til oppvåkningen kom de tilbake og vi var sammen resten av dagen. Første dagen kjente jeg ikke sååå mye til smertene, men klarte bare å reise meg og stå litt på gulvet. Dag to gikk jeg til og fra toalettet når jeg skulle dit og stelte meg selv. Dag tre var jeg oppegående igjen og dusjet etc og tok fra da av alt ansvar for lillemann selv. Det er klart det er vondt, men var ikke så ille som jeg hadde trodd. En på rommet hadde revnet en del under fødelen og hadde det mye verre enn med på dag tre. Det jeg likte minst var å få satt kateteret. Men tror det var mest fordi jeg ikke likte jordmoren som satte det inn:) Ellers strevet de en del med å få satt selve spinalen, men jeg visste fra før at dette trolig ble et problem, da det har vært vanskelig å ta spinalpunksjoner på meg tidligere. Når bedøvelsen var satt ble jeg lagt ned på sengen i full fart og de sprayet meg med spray for å teste hvor bedøvelsen virket. Der og da virket dette litt kaotisk, men jeg tror at det var litt spesielt siden jeg har en sykdom som gjør at en ikke visste hvordan bedøvelsen ville virke på meg. Men alt i alt en kjempefin opplevelse og de som jobbet der var bare sååå herlige og rolige og jeg hadde virkelig tiltro til dem. Du får ha masse lykke til, det blir nok en fin opplevelse skal du se:)
Wicked witch Skrevet 13. september 2008 #22 Skrevet 13. september 2008 Hei BEA-77 Ble litt nysgjerrig på vilken sykdom du har. Da jeg hadde planlagt ks, så virket nemlig ikke spinalbedøvelsen, og etter flere forsøk måtte jeg få narkose. Jeg fikk blodtrykkfall flere ganger pga smertene og hele greia føltes som et mareritt. Dette er sjeldent så jeg mener ikke å skremme noen, men har lurt litt på hvorfor dette skjedde med meg. Angret litt på at jeg tok imot tilbud om å prate med legene om det etterpå, men orket ikke tenke på det der og da.
Wicked witch Skrevet 13. september 2008 #23 Skrevet 13. september 2008 skulle stå at jeg IKKE tok imot tilbudet om samtale med legene.
bullebull&gullegull Skrevet 13. september 2008 #24 Skrevet 13. september 2008 Endte med hastesnitt her i gården også, men fikk heldigvis spinalbedøvelse. Jeg og begynte å riste. Noen som får en sånn bivirkning, det er ikke farlig og ikke noe man legger fokus på der og da når man vet det er normalt. Jeg syns kateteret var vondere enn riene, men når det først er inne så kjenner du det ikke! du kjenner ikke at de skjærer og sånn men du merker at de røsker litt i deg. Jeg prøvde heller å fokusere på min kjære og vi ventet sammen på skriket. Det var en kjempeopplevelse! Litt synd at man får så liten tid sammen med barnet sånn helt i starten, men derimot en kjempeopplevelse for pappa som får bli kjent med barnet på en helt annen måte. Sørg for rikelig med smertestillende. Jeg fikk masse fast og fikk beskjed om at hvis jeg trengte mer var detr bare å si fra. Melka kommer ikke i gang før etter et par dager, dvs at barnet får minimalt med medisiner i seg. Pluss at du kommer deg myyye fortere hvis du er så godt som smertefri når du skal opp å gå. Og mitt hete tips er å trene på å komme deg inn og ut av seng uten å bruke magen. Bruk armer, bein og rumpe til å komme deg opp. Da blir prosessen mye enklere! Masse lykke til! Blir helt sikkert supert-! Må også få med at jeg var skikkelig anti-ks (på meg selv altså). Ville så veldig gjerne oppleve fødselen og var litt skuffet for atjeg ikke fikk det helt til, men var en utrolig flott opplevelse for det! Mye bedre enn jeg hadde trodd )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå