Gå til innhold

Er man alkoholiker hvis man...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drikker et glass rødvin hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger sier man skal drikke ett glass rødvin for dagen!

men er de sånn at du MÅ ta ett glass hver dag??

Skrevet

Nei, jeg må ikke ha. Men synes det er deilig og avslappende med et glass når barna er i seng og alt husarbeidet er gjort. Blir jo ikke hver eneste dag bestandig heller da.

Skrevet

Tror ikke de er fare for at du er det da!!

Må jo kunn nyte ett glass i ny og ne.

Noe drikker brus hver dag, mange ganger for dagen..

Tror du kan nyte de glasset med god samvittighet!!

Skrevet

Vanskelig å si. føler man at man ikke kan klare seg uten, må ha for å få sove osv. så er man vel muligens i en risikosone. Samtidig er det vel nok av dem som kan ta noen glass vin daglig i ferien, og la være når hverdagen kommer. Uten problem.

Skrevet

Er man i risikosonen for å utvikle enkelte kreftformer, mener jeg å ha lest ett eller annet sted at vin daglig for hjertet, gjør en mer utsatt for kreft.

Skrevet

Nei du er ikke alkoholiker.

Alkoholikere er avhengig av rusen som alkohol gir, de må ha "påfyll" hele tiden for at de ikke skal få abstinenser.

Regner ikke med at din første tanke om morgenen er at du må ha litt rødvin;)

Skrevet

Jeg jobber som rusterapeut (m/alkoholikere, pilleavhenginge og de som er avhenging av illegale stoffer som tas uten sprøyter).

Du bør se på familiehistorien din. Er det mange i din familie som har slitt/ sliter med rusproblemer så ville jeg ikke begynt å ta et glass vin om dagen. Det er ikke et must for helsa å ta et glass vin om dagen. For de som liker rusen kan det fort utarte seg. Hjernen utvikler etterhvert noe som heter toleranse. Det en merker selv er er at en da øker dosen for å få samme avslappende effekt. Det er mange husmødre som er kommet opp i en flaske vin om kvelden for å roe seg.

Hvis du føler at du må øke mengden så er det et alamerende tegn.

Det samme er tanken på vin/alkohol - at det blir en viktig ting i livet som du ikke kan være foruten. Da bør en tar seg en "hvit" periode og se hvordan det er.

Hvis du føler at du har behov for å skjule at du drikker så er det heller ikke et bra tegn.

Et bra tegn er imidlertid at du lurer på disse tingene :-)

Men uansett så er alkohol en snikende fiende, det er fort gjort å sitte i saksa hvis en ikke er bevisst på sitt forbruk.

Skrevet

Jeg mener da at alkohol er en snikende fiende for den som potesielt kan få problemer med det. Alkohol er jo et gode for de som kan drikke normalt, og det kan jo de aller fleste :-)

Skrevet

Familiehistorien min er ikke så oppløftende sånn sett dessverre. Faktisk flere både alkoholikere og to stoffmisbrukere i relativt nær slekt.

Så alkoholisme kan være arvelig da altså?

Skal gjøre som du sier og droppe vinen og se hvor mye jeg savner den. Håper ikke jeg savner den i det hele tatt.

Skrevet

Nei, man er ikke alkoholiker om man drikker ett glass rødvin hver dag, for en alkoholiker er ute etter rusen, det får man ikke av ett glass rødvnin.

En alkoholiker drikker nok mer, for å få rusen.

Skrevet

Jeg òg syns det er godt med et glass vin om kveden, litt for godt, kanskje, så jeg har valgt å ikke drikke alkohol i det hele tatt bortsett fra da jeg er på fest en sjelden gang! Jeg har da veldig mye rusmisbruk i familien - foreldre, besteforeldre og onkler, og det har jeg tatt i betraktning. For det er bare seg selv man lurer!

Skrevet

Jeg får en god følelse i kroppen av et glass vin og hadde jeg drukket vin hver dag ville jeg ha blitt mer "vant", og dermed etterhvert begynt å drikke to glass for å få den gode følelsen... Hvis man bare er ute etter den vin-smaken kan man kanskje drikke alkoholfri?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...