blond Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 MEKTIGE MUFFINS 400 g hvetemel 150 g sammalt hvete fin 50 g sammalt rug fin 3 ts bakepulver 3 egg 2,5 dl vann 1,5 dl yoghurt naturell 1 dl olivenolje 50 g fersk spinat 10 grønne oliven - kuttes i små biter 200 g fetaost i terninger Bland alt det tørre Visp alt det våte og bland det i det tørre Ha i oliven, spinat og ost Ha i muffinsformer Stekes ved 175 grader, 25-30 minutter, nederst i ovnen MATMUFFINS 200 g hvetemel 50 g grovbakst 2 ts bakepulver 150 g revet norvegia, vellagret (evt annen ost) 4 egg 3 dl kesam 1 ts oregano 100 g pepperoni litt revet cheddar Bland alt det tørre Bland egg, kesam og ost med oregano og pepperoni og rør raskt sammen med det tørre Fyll muffinsformer Stekes nederst i ovnen ved 175 grader, gjerne på varmluft, ca 30 minutter GROVE MUFFINS 250 g grovbakst 125 g hvetemel 50 g sammalt hvete fin 0,5 pk tørrgjær 0,5 dl olivenolje ca 2 dl vann 2 små gulrøtter - rives på det minste på rivjernet 1 liten eske rosiner kanel Bland det tørre i kjøkkenmaskin Ha i oljen, vann, rosiner, gulrøtter og kanel. Deigen skal bli litt bløtere enn vanlig brøddeig Trill ut 15 små emner og ha dem i muffinsformene Stekes ved 200 grader i ca 15 minutter GROVE MUFFINS MED TØRKET FRUKT 1 dl grov sammalt hvete 6 dl hvetemel 2,5 ts natron 0,5 ts salt 140 g lyst råsukker 2 dl rosiner - hakket 2 dl tørket aprikos - hakket 2 egg 1 1/4 dl flytende margarin 2 ss mørk sirup 4,5 dl kulturmelk Rør sammen det tørre med rosiner og aprikos Visp sammen det våte og bland det deretter med det tørre Ha røren i muffinsformer Stekes ved 180 grader ca 15 minutter midt i ovnen Avkjøl litt i formene før du tar dem på rist HAVREGRYNMUFFINS med honning 5 dl hvetemel 1 dl små havregryn 1 ss bakepulver 2 dl rosiner 2 egg 2 dl melk 0, 75 dl flytende margarin 50 g lyst råsukker 3 ss honning Bland alt det tørre og rosiner Visp sammen det våte med honning og sukker Bland alt sammen og fyll muffinsformer Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 minutter Avkjøl muffinsene et par minutter før du hvelver dem på rist BANANMUFFINS MED NØTTER 5 dl hvetemel 2 ss hvetekim 2 ts bakepulver 0,5 ts kanel 100 g valnøtter ca 200 g bananer med skall 1 egg 85 g smeltet smør 100 g lyst råsukker 1 1/4 dl kulturmelk Bland det tørre med nøttene (spar evt noen til pynt) Skrell og mos bananene Visp sammen det våte og rør inn i det tørre sammen med bananene Fyll muffinsformene Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 minutter Avkjøles 10 minutter i formen før de hvelves på rist for fullstendig avkjøling GENERELT Rør minst mulig for best resultat. Du skal bare røre til ingridiensene har akkurat blandet seg. For å sjekke om muffinsen er ferdig stekt kan du ta ut en og rive den i midten. Da ser du lett om den er ferdig. LYKKE TIL!! Jeg blir glad for tilbakemeldinger!
*Rutletutt* Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Tusen takk - da skal det bakes i helgen!
*Rutletutt* Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Et spm bare...hva er lyst råsukker?
blond Skrevet 17. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2008 Demerara-sukker. Du får kjøpt det i vanlige matbutikker. Fortell meg hva du bakte og hva du likte. Morsomt å høre. Lykke til!
*Rutletutt* Skrevet 19. september 2008 #5 Skrevet 19. september 2008 Takk for den oppklaringen;o) Har handlet inn i dag og tenkte jeg skulle prøve meg på søndag:o)
Seeya Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Da er matmuffinsen med pepperoni prøvd Veldig gode. Hadde også i litt hvitløkskrydder. Brukte store muffinsformer, ble 11 stk. Stekte de midt i ovnen på 175*c, uten varmluft. (har ikke varmluft). Kjempegode var de skal prøve de med skinke neste gang.. Samme oppskrift men variasjoner: skinke, salami, kylling kjøtt, taco stekt kjøttdeig, og andre gode ting dere liker.
*Rutletutt* Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Jeg har også prøvd de i dag - men med skinke. De var knallgode og SÅ kjappe og enkle å lage! Jeg stekte de nederst i ovnen på 175 grader - da ble de helt perfekt:o) Milla på 13 mnd spiste 3 stykker! Hun digget de - skal få i matboksen til bhg på mandag;o) Tobias på snart 4 likte de...når han fikk plukke skinkebitene ut;o/
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #8 Skrevet 22. september 2008 De matmuffinsene kan absolutt anbefales, jeg byttet pepperonien ut med skinke. Falt i smak for både store og små.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 Kan jeg bruke papir former til mat muffinsene?? Eller sånne andre former? Dumt spørsmål så jeg får bli anonym;)
blond Skrevet 28. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2008 Jeg pleier å bruke papirformer ("muffinsformer") i metallformer (hel, altså sammenstøpt, om du skjønner), for da kan jeg fylle dem mer enn om jeg bare bruker papirformer. I tilfelle du bare har papirformer ville jeg brukt to, da de blir mer stabile da. Hvis du bruker enkle papirformer bør du ikke fylle de mer enn max 3/4 fulle, ellers renner de fort over.
Mamma@work Skrevet 30. september 2008 #11 Skrevet 30. september 2008 Tenkte jeg skulle prøve dine matmuffins i kveld med skinke. Hva spiser dere til? Salat, eller...?
*Rutletutt* Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har bare hatt de som matpakke og lunsj, så da har det bare vært muffinsene - men det er sikkert godt med salat til:o)
cupcakes Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Prøvde meg på banan muffins i dag, de ble kjempe gode og saftige!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2009 #16 Skrevet 5. september 2009 Utrolig gode var de! Blandet litt av oppskriftene jeg. Pepperoni,cheddar,feta,revet ost, oliven, soltørket tomat. Elsket av både små og store. Kjempe mektige, og selv far i hus klarte bare 3 til middag:)
Anonym bruker Skrevet 11. september 2009 #17 Skrevet 11. september 2009 Hvor,hvordan og hvor lenge oppbevarer dere muffinsene? Egner de seg til å fryse?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2010 #18 Skrevet 10. mai 2010 Muffinsene egner seg godt til å fryses, bare å ta en opp om morgenen når man skal på jobb f.eks, så er den tint til lunsj
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2010 #19 Skrevet 28. oktober 2010 Fant plutselig denne som jeg hadde lagret.. Jammi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå