Gå til innhold

Gule stafylykokker....farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått gule stafylykker i stikket hvor de satte ei sprøyte. Armen har hovnet opp og jeg har fått penicilin (husker ikke merket).

Hva er egentlig disse stafylykokkene? Hva skjer om ikke penicilinen virker? Har tatt 4 tabletter til nå, men ingen virkning enda. Hevelsen har gått fra å være 8cm til å være nå 11cm.... Må vel regne med at ikke medisinen virker med en gang....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spesielt farlige med mindre de er antibiotikaresistente. Og dersom de mistenkte det, hadde du vært innlagt på isolat nå.

Fikk antibiotika for det i et sår en gang, tok hele tidagerskuren før alt var fint igjen.

Skrevet

Kan altså vente å ha en ekstra stor "muskel" i armen en stund til da.....

Skrevet

Hvor har du det fra at gule staff. ikke er farlig?

Har faktisk hørt om folk som har amputert lemmer pga gule staff. - og det var de snille gule vi snakker om her.

Jeg vil si til deg med "staffene" - pass godt på, går det ikke tilbake i løpet av de første 3-4 dagene etter påbegynt antibiotikakur, så skal du ha legebehandling igjen!! Det skal ikke fortsette å vokse!!

(Du trenger nok ikke amputere - men vær obs!!)

Skrevet

Hmmm....ble litt bekymret nå...

Nå har hevelsen blitt 12cm og det banker i armen/kulen. Skulle jeg kanskje ha ringt legevakta, eller skal jeg drøye det?

Begynte jo med medisinene i går formiddag.

Skrevet

Det kan ta eit eller tre døgn før ein ser betring etter antibiotika, men dersom ein ikkje ser dette eller ser forverring så er det greit å ta kontakt med legevakt. Desse bakteriene er forholdsvis vanlige i miljøet rundt oss, men kan vera farlige når dei forårsaker infeksjon i kroppen. Greit å holde seg på den sikre sida. Kan hende du har bakterier som har oppbygd resistens for denne antibiotikaen og at du må ha ein anna type.

Skrevet

Nå har det jo vokst 4cm siden i går formiddag. Tror jeg skal se det ann til i kveld og så ringer jeg til legevakta viss ikke det slutter å vokse....

Vil jo helst beholde armen min...:-)

Skrevet

Armen er god å ha. Se det an til i ettermiddag, ikkje vent heilt til kvelden. =)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jo, takk:-) Kuren med medisiner er over, og armen er nede igjen i normal størrelse.

Har kun en "liten klinkekule" igjen inni, som klør litt av og til, men ellers har jeg ikke noenting vondt.

Var temmelig redd da hevelsen bare vokste, men nå er jeg rolig igjen:-)

Skrevet

En skal egentlig merke rask bedring ved kur og ikkje det motsatte..så mitt råd er å kontakte lege igjen så får du gjerne en annen kur.Vår erfaring med gule stafylokokker er at de kan være litt vanskelige å bli kvitt..må ofte skifte kur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...