Dronning Sånnja Skrevet 13. september 2008 #1 Skrevet 13. september 2008 Jeg har en koloni av bananfluer på kjökkenet og jeg blir ikke kvitt dem. Jeg har det rent, har kastet "gammel" frukt, har helt klorin i vasken, men ingenting hjelper. Jeg klarer heller ikke å lokalisere dem, hvor de "bor" og reproduserer seg.... Men hver gang jeg naermer meg benken virvler det opp en 10-20 fluer. Noen som har noen tips på hva jeg kan gjöre for å bli kvitt disse ekle dyrene?
~sjiraff~ Skrevet 13. september 2008 #2 Skrevet 13. september 2008 Skpl med eddik og zalo, eller en skvett med rødvin (må byttes ut jevnlig, blir en hinne på toppen). Da knerter du en 5-6 i døgnet. Men de forsvinner ikke helt før de føler for det selv tror jeg.. Har hatt en koloni selv, men nå begynner det å ta slutt.
Skurvelurven Skrevet 13. september 2008 #3 Skrevet 13. september 2008 Hadde samme problemet selv forrige uke. Et eller annet sted har de en "kilde", så det gjelder å finne den. Det kan være planter, viduskarmer, matrester på skjulte steder osv. Vask alle overflater med salmiakk, og pass på å tømme søppelet ofte. Bananfluer liker ting som gjærer, så en blanding av eddik og zalo med litt vin (jeg brukte hvitvin) tiltrekker seg fluene. Her gikk det 15-20 fluer i hvert glass (hadde 3) i døgnet før jeg ble kvitt dem. De reproduserer seg raskt, og en kan bli til15 i løpet av en dag. Gå derfor gjennom skaper og vask, vask, vask sånn at de ikke har noe sted de vil legge egg. Bananfluer hater grønnsåpe, så det kan du jo gå over med etter at du har vasket med salmiak. Har du planter så stikk fyrstikker i dem, det skal hjelpe. Og hvis du har små barn som spiser grøt, så pass på at grøten ikke blir stående igjen på bordet, fjern den med en gang og vask vekk grøtrester på gulv og bord straks måltidet er over. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå