Gjest det spirer og gror Skrevet 12. september 2008 #1 Skrevet 12. september 2008 kan barn bli født med?? da tenker jeg sånt som man ikke kan høre på fosterlyd eller se på ultralyd å sånnt? sånn som man aldri kan vite før fødselen liksom... man ser jo normalt sett ikke om barnet har f.eks. downs på ul ved 20 uker.. men hva annet kan komme uventet???
Gjest Skrevet 12. september 2008 #2 Skrevet 12. september 2008 Jeg vet ikke om det er lurt å tenke på sånt når man går gravid jeg (gjetter på at du er gravid ut fra nicket, eller?)
Gjest det spirer og gror Skrevet 12. september 2008 #3 Skrevet 12. september 2008 joda er gravid, har 3 uker igjen :-) men satt å diskuterte dette med en venninne, så ble vi liksom ikke enige... jeg er ikke bekymret =)
Gjest Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Jeg trodde i hvertfall at ganske mye kan være galt. På ultralyd ser man om det manger vitale organer som mage og lunger, men det er mange ting som ikke vil synes på utralyd. Sånn som om barnet kan se/høre, psykisk utviklingshemmig (type autisme for eksempel), en del hjerteproblemer og ganske mye annet. Jeg husker det stod litt i en brosjyre jeg kom over en gang. Brosjyren skulle liksom forklare hvorfor ul ikke var noe garanti for et friskt barn.t
Mikroline Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Det er jo en haug av sykdommer og syndromer som ikke sees på ultralyd, mange av disse oppdages jo ikke heller før etter en stund. Jeg tenker da på ulike typer av kromosomfeil, autisme og aspergers syndrom, sykdommer på øyne og hørsel, hjertefeil. Pluss mange mindre alvorlige som ikke alltid sees på ultralyden, som leppe-gane spalte, hoftedysplasi og slikt. Men heldigvis er jo de aller fleste helt friske da:)
Sjokoladekaka Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Å, det er mange syndrom, det. Og så har ein andre ting, som ADHD(ser det ikkje rett etter fødsel eller noko sånt), Aspergers, autisme osv osv. Husk at ikkje alt viser utanpå, og ikkje alt ser ein rett etter fødselen. Stort sett vil det jo gå bra, likevel;) Det må du ikkje gløyme.
Gjest det spirer og gror Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 hva av disse forslagene deres er f.eks. arvelige?? eller KAN være arvelige??
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Det er en hel bråta med sykdommer og tilstander som ikke blir oppdaget med UL (eller med fostervannsprøve for den saks skyld). Men det ville jeg ikke tenkt mye på hvis jeg var deg! Da blir man bare hysterisk. Kos deg med svangerskapet du!
Gjest det spirer og gror Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 som sagt, så er jeg ikke bekymret... men vi kom liksom bare på downs... :-p også tror jeg hu venninna mi kom fram til at det er lettere for foreldrene og barnet å leve med en sykdom hvis man ser normal ut utseendemessig.... vet ikke helt enda hvor enig jeg er ... men.... :-p jeg tar det som det kommer... =)
Sjokoladekaka Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 Det meste. Men fleire ting kan vere mutasjon i tillegg, dvs at dei kjem med den ungen, og ingen andre i familien har det samme.
Sjokoladekaka Skrevet 12. september 2008 #11 Skrevet 12. september 2008 Nei, det er omvendt, faktisk. Det er lettare å få forståelse for at ein ser anleis ut, enn dersom oppførsel kjem av noko slikt.
Gjest Skrevet 12. september 2008 #12 Skrevet 12. september 2008 Vel, Autisme og diabetes er to ting jeg kommer på som kan være relatert til arv, også følingssyndrom tror jeg. Strengt tatt er jo ikke downs noe arvelig, men noe som skyldes feil i kromosomene (det finnes mange andre typer for kromosomfeil).
Gjest det spirer og gror Skrevet 12. september 2008 #13 Skrevet 12. september 2008 ja, du har kanskje rett i det.. men er nok plusser og minuser ved begge deler vil jeg tro....
Sjokoladekaka Skrevet 12. september 2008 #14 Skrevet 12. september 2008 Eg har nemlig ofte tenkt at dersom det hadde vist utanpå at min unge hadde ADHD, så hadde andre forstått det betre. Derfor tenker eg at det er betre at det viser utanpå For min ser heilt ut som andre, og derfor forventar andre at han oppfører seg som andre.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 12. september 2008 #15 Skrevet 12. september 2008 En tilstand som kalles Cri du Chat oppdages ved fødsel.Legger ved en link. http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=39 Mvh
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 12. september 2008 #16 Skrevet 12. september 2008 Mye som kan skje selvom ungen faktisk er 100 % frisk før fødsel.. du har ingne garantier ..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 13. september 2008 #17 Skrevet 13. september 2008 Downs (som du nevner) er kun en av svært, svært få tilstander som kan oppdages på UL. Av og til kan enkelte andre ting oppdages som hjertefeil med godt synlig anatomisk avvik eller rytmeforstyrrelser, samt sykdommer eller tilstander som feks gir deformede bein eller forstørrede/forminskede/manglende organer. Det aller meste oppdages dermed etter fødsel, og UL er dermed ikke et ulitmat verktøy, og bør over hodet ikke brukes som noen garanti. Heldigvis vil de færreste oppleve å få en diagnose på barnet uansett UL eller ikke. Sykdommer og diagnoser som er forholdsvis vanlige, men som skjelden oppdages på UL kan være ulike hjerte og karsykdommer, div syndromer som rammer nervesystem og muskulatur, psykiske funksjonshemminger, syns og hørselsavvik, forandringer/avvik i indre organer (feks fordøyelse) osv. Ofte kan man se en arvelig tendens, eller at mor/far må værer bærer av genet for at barnet skal bli sykt, men omtrent like ofte oppstår slikt uten forklaring, som mutasjoner. Det er som fregner, mange arver dem, men mange bare får dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå