Gå til innhold

Stor unge .


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle dere gravide og de med barn.

jeg er gravid for første gang å er veldig tynn i meg selv,jeg veide 51 kilo før jeg ble gravid nå veier jeg 63 .

men jeg er ikke så veldig stor ellers, kun rundt magen. men

er så redd for at jeg får en skikkelig stor unge. jeg tenker det . siden når den sparker å beveger seg så er det veldig vondt.

har bare mange tanker om at den blir veldig stor.. hva tror dere ??

noen andre som hadde veldig stor mage , å følte at de fikk en kjempe diger en . men så var den ikke så stor alikevell :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 1. gangs så kan ikke uttale meg om tidligere svangerskap, men det jeg kan si er det min jordmor fortalte meg og det er at størrelsen på magen ikke trenger ha noe med størrelsen på babyen å gjøre!! Alle bærer babyen forskjellig, så kanskje du er en av den som bærer babyen laaangt ute... Det kan også være mye fostervann osv!! Sålenge du er innenfor det grønne feltet på helsekortet ditt så er nok allt i skjønneste orden!! =) Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske stor og gikk opp 17 kg i mitt første svangerskap. Jeg fikk en jente på 4165gram to uker på overtid.

Nå er jeg 9 mnd gravid (termin 17/9) og har gått opp 10 kg. Jeg har spist veldig sunt og trent masse (sluttet med trening forrige uke) i dette svangerskapet. Alikevel sa jordmor i går at hun trodde at jente nummer 2 kom til å veie det samme som jente nummer 1????? Da skjønte jeg inngenting. Normalt vill jo denne babyen veie mindre siden jeg har gått opp så lite?

Blir spennende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt muleg at ein del av vekta du har fått kjem av vatn i kroppen og/eller masse fostervatn. Du kan jo ta det opp med jordmora/legen du har, så kanskje du kan få ein sånn ul for å fastslå størrelsen litt betre.

Har haurt om dei som har vore kjeeeeempe digre og fått små ungar.

Var ei so fortalte meg om to stk som hadde termin nesten samtidig, ho eine hadde kjempestor mage og ho andre ganske liten. Ho med den store magen fikk minste ungen;)

Muleg det var litt trøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er gravid med barn nr 3.. Er selv veldig redd for å få et stort barn igjen, da det tydligvis er vanskelig å spå..

 

Første gutt gikk jeg opp mye, men fikk svangerskapsforgiftning og det var mye vann.. Før fødsel ble han målt til ca 3,2 kg.. Fødte (ble satt i gang) 3 uker før tida og gutten var 2800 og 49cm..

Så ved andre graviditet gikk jeg ikke opp så mye, var veldig sprek og følte meg lett i kroppen. Alle sa jeg var så liten og selv innbilte jeg meg at det ville bli en liten unge. Til og med på føden sa de at dette blir nok en liten gutt..helt til de så hode under utdrivninga!! "Oi, han er svær jo!!" Ikke særlig ålreit å høre mens du er midt oppi fødselen!! Viste seg å være gutt på 4610g, 54lang og 37 hodeomkr! Altså svær!!

 

Denne gangen sier de ungen er gjennomsnittsvekt og vil være rundt 3,7 ved termin.. Uff, kan jo ikke stole på det, men håper jo..

Men det er fantastisk hvordan kroppen klarer seg!! Hadde ingen rift etter fødsel nr 2 selv om ungen var så stor!! Gikk værre med første som ble tvunget ut før alt var modent.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er tydeligvis mange uopplyste rundt om.. ei over meg sier at siden hun ikke har gått opp så mye, så burde ungen veie mindre enn den forige? altså, hvor har du det sprøytet fra? Det er det dummeste jeg har hørt.. min søster la på seg 24 kilo og babyen var 3120 gram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg hvis jeg er så utrolig dum! Jeg trodde det var en liten sammenheng da, men det er det visst bare jeg som tenkt. beklager hvis jeg ødela dagen din på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir så store som de skal bli uavhengig av hvor mye man legger på seg. Fødselsvekta ligger for det meste i "genene" og hvor store foreldrene var ved fødsel. Men selvfølgelig hvis en spiser massssse sukker og usunn mat under graviditeten og kanskje ligger på grensa til å utvikle svangerskapsdiabetes, KAN det påvirke ungen til å bli litt større enn den i utgangspunktet skulle ha blitt. Men at man legger på seg lite har i grunnen lite å si for ungen tar den næringen den trenger for å bli sin idealvekt uansett...Veltrente, sunne mennesker kan få babyer opp mot 5 kg uten at noe er galt!

Noen babyer skal faktisk bli 4-5 kg selv om gjennomsnittet "bare" blir 3,5...

 

Til hun første som skrev inn: Jeg synes ikke du skal bekymre deg! Størrelsen på magen har ikke så mye med størrelsen på ungen å si, som flere har skrevet ovenfor. Dessuten så har du ikke lagt på deg mye i graviditeten hvis det var det du tenkte på! Vi er for det meste laga sånn at vi ikke får babyer som er større enn det vi kan føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :-)

 

Skjønner at du har angst for FOR stor unge.....pass på sukker inntaket ihvertfall.

 

Jeg født for første gang nå og var veldig stor rundt magen, gikk fra 75 til 110 cm i omkrets, veide fra før 64 og gikk opp ca 20 kg. BMI på 19,5 før fødsel.

 

Barnet mitt veide 3,3 kg, så det er nødvendigvis ikke noen samenheng mellom størrelsen på magen og hvor stort barnet blir. En lege på Ullevål pol.kl. estimerte også vekten til å være 3,3 kg til termin 2 uker før termin.Dette basert på hode og mage omkrets.

 

Kjenner noen som har født unger på 4,2 og 4,5 kg og det har også gått bra, selv om du er tynn kan du ha en bredt bekken- husk det :-)

 

Følg jordmor sine råd om å "holde igjen" så ordner det seg skal du se.

Ber du om "Finskemetoden" også er du trolig reddet fra ev rifter. Metoden går ut på at jordmor hjelper med å holde igjen til huden/ vagina har strukket seg nok ut til at hode kan passere, samt smører underveis med oljer og varme kluter.

Selv fikk jeg ett rift som jeg ikke har kjent eller hatt noen komplikasjoner med.

 

Jeg vil anbefale deg saltvannspapler i kjønnsleppene, så slipper du å kjenne presset.....det kan være ok å slippe.

 

:-)Lykke til,

jeg skal ha flere barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...