Gå til innhold

rutiner på kvelden?


tulla77

Anbefalte innlegg

hei. lurer litt på hvordan dere gjør det.

jeg bruker veldig lang tid på å få han til sove i sengen sin på kvelden. han er 5 uker. på dagen er det bare å legge han ut i vogna og han sovner som en stein og sover i flere timer.

skal sies att han har vært vant med å sovne i fanget mitt til nå. trodde ikke de fikk vaner så fort..

han sover også mye på ettermiddagen frem til kl 18. syns ikke jeg kan vekke han heller, men ofte blir kl 21 før han sovner på kvelden.

spent på å høre hvordan dere gjør det og hvor mye babyene deres sover på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,min er bare 1 uke,men har funnet seg godt til rette i sengen sin..prøver å få litt rutiner om kvelden,tar på pysjå steller han i 7-8 tiden..i går la han seg i sengen halv 7 å sov 3 timer,så mat å stell,å la han igjen,så våknet han hver 3 time frem til kl 7..om dagene er han mer våken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejenta på 3 uker kan enkelte kvelder legges våken i senga og så sovner hun av seg selv. Det skjer aldri om dagen!

Rutinen er kveldsstell i 22.30-tida, amming i dempet belysning på soverommet, så sengetid. Som regel sover hun da til 7-8-tida om morgenen med et nattmåltid i 04-05-tida. Har vurdert å ta kveldsstellet tidligere, men med tanke på at hun når hun våkner om morgenen er lys våken i flere timer har jeg utsatt det litt.

Hun begynte tidlig med å ville sove med puppen i munnen. Våknet med en gang den forsvant. Og det fungerer jo dårlig siden puppen sitter fast i meg.... Begynte med smokk etter råd fra helsesøster de kveldene hun er urolig ved leggetid og det fungerer stort sett greit. Lillejenta har vel et stort suttebehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lillegutt er 6 uker idag, og nå har jeg begynt med rutiner på morgen og kveld. Babyer elsker rutiner har jeg forstått! :) Står opp i 7-8 tida om morgenen. Steller han, og gir mat. Så legger jeg han i vogna i våken tilstand på verandaen i 9-tida. Frisk luft å sovne til er alltid bra! Resten av dagen er litt random, ettersom hva vi finner på (bil,besøk,babykino,trilletur osv). Kvelden gjør vi det slik at vi steller han i 21-tida, ammer han i senga i dempet belysning, og legger han i våken tilstand. Har hørt at det er viktig at babyen ikke sovner ved puppen, da babyen skal lære seg å finne søvnen selv. Det funker her heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør omtrent det samme som bebis over. Legger gutten vår (4 uker gammel, men ble født en måned for tidlig) ca ti-halv elleve, og da sover han godt til ca halv fire, får mat og sover til syv. Men den siste halvdelen blir en nokså urolig søvn. Noen som opplever det samme?

 

Har et håp om å utvide den første skikkelige soveøkten sånn at den etter hvert blir fra ti til syv, og så heller forskyve leggetiden slik at den til slutt blir klokka syv. Fikk tips om dette fra min svigerinne, men alle barn er forskjellige, så vi får bare vente og se om det vil fungere for oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever også at den siste soveperioden på natta er urolig, fra ca. kl. 5 og til 7-8. Lillegutten vår legger seg i senga alt mellom 22 og 24, og da sover vi til i 8- 9 tida. er ikke så lenge det...

 

trodde at spedbarn ikke trengte å legge seg så tidlig for kvelden, men ser jo at andre lykkes med det, så skla prøve det heretter.

 

Problemet her i huset er at han ikke vil sove i vogna eller senga på dagtid, og det er kjempefrustrerende, hvordan skal vi klare å venne han av med byssing i gyngestolen?? og sovner han på armen (som han stort sett bestandig gjør!) så våkner han med en gang vi legger han i fra oss!! huff, dette tærer på...! i det siste er det også blitt vanskeligere å legge han om kveldene, gråter så snart han kommer i horisontalen.

 

SÅ, har dere gode råd, og gjerne kritikk til oss foreldre, så kom med det før situasjonen blir enda værre.

På forhånd takk;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere bare MÅ se på dere selv som utrolig heldige!! For her er det ikke sånn.

Min tulle har vært plaget med kolikk, og av den grunn er hun ekstra urolig å trenger å bli rugget på. Nå etter noen timer med akupunktur, kan det se ut til å virke, MEN, hun er fortsatt urolig. Hun klarer ikke å sovne selv. Så her er våres rutiner:

 

Begynner stellet etter at storebror har lagt seg, 7-8 tiden. Slapper av og koser oss godt på stellebordet. Allerede der begynner hun så smått å gråte hvis hun blir overstimulert, så trikset er å ikke bruke FOR lang tid. Går på soverommet hvor det er godt luftet i forkant. Ammer henne i mørket. Men så er moroa i gang!!! Jeg får aldri lagt henne fra meg, for da begynner hun bare å gråte. Så da ender det med at jeg må bære henne helt til hun sovner 4-5 timer senere. Utslitte begge to!!! (pappan er mye borte i jobb).

 

Så når hun sovner da, ca kl. 24, våkner hun ikke igjen før kl 5. Litt mat, også sover hun til 8-9 tiden. Da steller vi oss, kjører storebror i bhg, også hender det at hun klarer å sovne i vognen. Der sover hun max 2 timer, og resten av dagen består av bæring og småøkter med søvn. Så nå må vi nok på mere akupunktur og fotsone.

Heldigvis får jeg "hele" natta å komme meg på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har ikke så veldig rutiner på noe som helst egentlig, men dagene våre ser jo ganske like ut for det. Lillejenta får mat når ho vil ha og hjelpes til å sovne når ho virker trøtt. Ho sovner ofte av seg selv også når det ikke er noe særlig som forstyrrer. Her blir det stort sett ikke kvelden før i mellom 11 og 01 en gang, hender ho sover litt innimellom på kvelden før det, men sovner ikke ordentlig før seinere, og da sover ho ofte mellom 4 og 6 timer før det er natt/morramat og etterpå det sover ho mellom 3og 5 timer.

Hvis man har en urolig baby som trenger bæring vil jeg anbefale å bruke bæresjal, elastisk er ganske greit å lære seg og veldig fint til små babyer og de roer seg veldig ofte ganske raskt med litt knebøy. De koster rundt 400kr +- og er en veldig god investering :)

Informasjon finner du på www.tettinntil.no

Jeg vet i alle fall ikke hvordan vi skulle greid oss uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner det kanskje(tvitvi) å bli noen gode kveldsrutiner...

Gutten vår liker ikke å sove noe særlig inne, men han elsker å sove når vi er ute å triller! Det er jo kos, men man får jo ikke gjort noe annet..

Men nå har vi begynt å legge han på verandaen i vognbaggen!

Han blir veldig sliten etter ¨å ha vært våken i 1,5 til 2 timer, og da blir han urolig. Gir han ofte litt mat da, før vi kler på han, han roer seg med en gang lua kommer på, da vet han at han skal ut.

Så er det smokk og frisk luft og søøøvn:)

Deilig asså!

Vi har tilogmed hatt litt tid for oss selv i det siste! Kjærestetid!

Så sover han i litt over 2 timer, da er det mat i senga vår, med lite lys og prat, så varierer det om han våkner eller sover videre. Hvis han våkner så legger han seg samtidig som oss, da sovner han som regel.

 

Men der våkna han gitt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en som sover masse på dagen og ettermiddagen, uten at det går ut over natta. Han legger seg rundt 8-9, sover ca 3-4 så er det mat, sover rundt 5 timer, får mat, sover 3-4 timer. Så står vi opp, steller, koser, og dupper litt. Så er det fast rutine på luren på dagen. Blir illsint hvis han ikke får legge seg rundt 11. Da sover han 3-4 timer. Deilig;)

Men er viktig at han får legge seg i vognen ute. med trilletur først.

 

Han er forresten akkurat 2 mnd i dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille snuppe her får mat rundt 18 tiden, og sovner i 19-20 tiden, sover ofte da 5-7 timer, får mat og sover videre til ca 07. synes bare hun går veldig lenge uten mat, men det er kankje sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er 8 uker. Og jeg kan legge han flere ganger om kvelden før han endelig tar natta. KAn våkne opp igjenn med engang etter jeg har lagt han. Men innen halv et har han tatt natt. Men skjer innimellom han tar natt kl 10.

 

Han sover 1 time om gangen på dagen. Visst han får sove i fanget kan han sove lengre. Sover ikke i vogna uten den er i bevegelse..da sover han, men våkner når trilleturen er ferdig.

 

Men han er trøtt fra 8-9 om kvelden, men umulig å legge våken ned i senga si.

 

Men sies man ikke kan forvente de får rytme før de er 3-4mnd..

 

Men på formiddagen sover han mest..men ikke lenge om gangen. Men flere dubber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så opp og ned, men begynner så smått å få rutiner nå. Først etter 10 uker.

Men snuppa mi sover variert på dagen. Noen dager bare tar hun seg noen dupper på dagtid, andre dager sover hun 2-3 timers lurer. De dagene hun har fått fotsone sover hun godt.

 

Hun sovner alt fra 20-23..men i det siste har hun sovnet rundt kl 22. Da sover hun 2-5 timer..kommer ann på hvor mye melk jeg har og hvor mett hun er. Går lkke mange timer mellom hver ammig. Hun må vekkes kl. 9 hver morgen for da må vi levere storebror i bhg.

Kommer hjem igjen, da hiver jeg henne enten over i vogna hvis vi har kjørt bil, eller så ammer jeg henne i senga. Da pleier hun å sovnet godt. Det er eneste gode luren hennes på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...