Gå til innhold

Jernlager...

kattpus_Med ny spire

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første,så viste jeg ikke at jeg hørte til her inne føre jeg leste litt nøye istad,så juhu,endelig kommet meg et steg videre!

Men jeg lurte på en ting ang jernlageret. Det heter noe på f, men orker ikke hente papirene nå...

Hva ligger deres på?

Denne gangen ligger jeg på 142, og 135 forrige gang,fikk beskjed at det var kjempe bra!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... Eneste jeg vet er at jeg har et sånn jern-tall på 17, men det står kanskje for noe annet? Må i hvert fall ta tilskudd.

Skrevet

Jeg mener jeg hadde ca. 40 i forrige svangerskap, og måtte ta jerntilskudd da.

Om jeg ikke husker feil (noe det er meget mulig jeg gjør..) bør gravide som har under 20 ta høye doser jern, mellom 20-80 ta lavere dose jern og over 80 trengs ikke tilskudd.

Skrevet

Gjelder forresten ferritin, som er et mål for jernlager i kroppen.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min i dag at jeg må ta jern. Trodde han sa at blodprosenten er på 6, noe som visstnok var ganske så lavt. Lgen mente at jeg burde ta 100 mg (?) hver dag, så skulle det hjelpe. Håper jeg kan begynne å jobbe igjen nå!!!

Skrevet

Ble litt nysgjerrig selv, så måtte lese litt mer. I tilfelle flere skulle være interessert...:

Normalverdier for ferritin (jernlager) hos kvinner er mellom 10 og 110 mcg/l. (Under 10 defineres som jernmangel - over 200 tar man gjerne flere undersøkelser).

Hb = blodprosent (jernnivå i blod): under 10 g/dl defineres som jernmangel hos gravide (under 12 g/dl hos andre kvinner). Dersom blodprosenten er over 10 gjøres ingen tiltak. Normalverdier hos kvinner er mellom 11,5 og 15 (noe lavere hos gravide).

Tidligere ble ferritin alltid målt hos gravide, men nye retningslinjer sier at måling av blodprosent er tilstrekkelig. Det anbefales å måle blodprosent ved første kontroll, og igjen ca ved uke 28

Skrevet

Hadde ferritin på 10 i beg av svskap og har nå blodprosent på 10,6% halvveis. Er lave, men ikke farlige verdier, så jeg tar litt tilskudd.

Et jernlager på 140 ca er kjempebra :-) og du trenger nok neppe jerntilskudd i løpet av svskapet nei. Heldiggrisen, jeg HATER jerntilskudd!

Til hun over her: jeg trodde normalnivået hos kvenner var endret til 10-200?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...