Gå til innhold

Arv

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far, som er enkemann, vil selge sitt sommerhus pga. dårlig økonomi. Dette nekter mine søstre han, men ingen av de vil kjøpe det, kun bruke det gratis når det passer dem. Bestemmer han ikke selv hva han skal gjøre? Sitter i uskiftet bo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, så lenge han ikke er umyndiggjort så bestemmer han selv hva han vil gjøre med sommerhuset. Og da har han vel full rett til å selge det om han ønsker det

Skrevet

jo, hvis det er han som står som eier..

De har vel strengt tatt ikke noe å si på hva han gjør med sine eiendeler?

så hvis de ikke allerede har fått arv i huset, kan han gjøre som han vil.

Har jeg forstått det som hvertfall.

De kan jo eventuelt gå sammen om å kjøpe det?

Kanskje han selger det "billig" som en forskudd på arv?

Skrevet

Er det ikke en eller annen regel om at han ikke har lov til å selge fast eiendom fra boet så lenge han sitter i uskifte?

Leie det ut kan han nok foresten gjøre helt fritt.

Det kan også hende det ville lønne seg for han å foreta skifte etter moren. Han vil da sansynligvis uansett sitte igjen med det meste og kan da selge som han vil.

Skrevet

Han vil selge det til en fornuftig pris til sin guddatter, noe jeg synes er greit. Men mine søstre vil selge til høystbydende på det åpne markedet. Kan han selge rimelig til sin guddatter?

Skrevet

Han kan gjøre akkuart som han vil med huset så lenge han står som eier.

Skrevet

Den som sitter i uskiftet bo, disponerer i utgangspunktet som vedkommende vil over hele boet. Gjenlevende står således fritt til å bruke opp alle midlene i boet.

Vedkommende kan likevel ikke gi bort fast eiendom eller andre gaver som står i misforhold til formuen i boet.

Skrevet

Ingen av oss vil kjøpe det, og han vil selge for 500000 under takst.

Skrevet

Om det var deres far, ville dere gått i mot salget?

Skrevet

Kan han ikke selge da og betale ut dere barna? Kan da ikke skjønne at de skal kunne nekte han å selge? Da til markedspris såklart.

Skrevet

Når man sitter i uskiftet bo har man råderett over alle midler.

Han trenger ikke å spørre noen om å selge.

Det ville selvsagt vært lurt å selge på åpent marked, da han sikkert vil fått mer. Men om han ønsker å selge under takst er helt opp til han.

Jeg har sjekket litt rundt dette da jeg har vært i en tilsvarende situasjon.

Hvor jeg trodde at mamma måtte skifte med oss når hun solgte huset, satt i uskiftet bo. Men det viste seg at det trengte hun ikke....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...