Gå til innhold

Antidepressiva..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen her inne som går på antidepressiva eller har sluttet med dette pga graviditeten? Jeg har brukt dette i mange år, men har sluttet nå da jeg helst vil unngå å bruke det under graviditeten. Merker imidlertid at formen har blitt dårligere... Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk på det i 6 mnd før vi bestemte oss, slutta på dagen når vi begynte å prøve, bare med en ukes nedtrapping. Føler meg litt ustabil i humøret, men ellers ingen symptomer på det. Lurer på om jeg kanskje sluttet av litt for brått. Men om det ikke står noe på pakningen, tror jeg ikke at det kan skade på noen måte. Jeg trodde kanskje det var med på å hindre at man ble gravid. Noen medikamenter gjør jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok anbefalt å trappe langsomt ned, men så lenge du ikke merker noe ubehag av å ha sluttet brått, skulle det vel ikke være noe problem. Jeg har brukt antidepr i mange år og det har fungert dårlig når jeg har forsøkt å slutte. Merker at jeg blir mer nedstemt og urolig nå, men vil helst klare meg uten, så får vente og se.. Håper det går bra med deg og den lille! Andre med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på citalopram, og fikk beskjed om at jeg kunne bruke 40 mg uten at det var skadelig for fosteret.. Slutta likevel jeg da, men greit å vite at man hadde en mulighet dersom det var behov. Hør med legen din om hvor mye du kan bruke av den typen du går på, uten at det er skadelig for foster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen jeg gikk på (Efexor) bør helst unngås under graviditet og amming. Planen min er å prøve uten, så får jeg heller starte opp igjen med f.eks Zoloft hvis ting blir for ille. Men jeg har sett en baby som hadde abstinenssymptomer pga at moren hadde stått på Seroxat frem til termin og det vil jeg helst unngå... Zoloft er ihvertfall helt greit å bruke under amming, men det er for lite erfaring med langtidseffekter ved bruk under graviditet. Og noen studier kan tyde på noe effekt på psykomotorisk utvikling hos barnet. Så vil helst klare meg uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...