Gå til innhold

Hvor gamle var deres barn da dere lot andre passe på dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tvillinger på 15mnd - jente og gutt. De ble født to mnd for tidlig men var store og friske. De har nå begynt i bhg og det går kjempefint. Vi som er tvillingforeldre har til tider vært veldig sliten og har jo fått høre at det er lurt med avlastning innimellom slik at vi kan ta oss igjenn litt innimellom slagene. Vi kan få avlastning hvis vi vil. Både besteforeldre, tanter, onkler vil gjerne passe dem. Men, jeg har ikke vært noe villig til det ennå. Grunnen er at mine to er veldig småspist. Spiser lite og vil ikke ha store biter, klumper i maten osv. De har plagdes litt med refluksen da de var mindre noe som gjorde at de gulpet en del og brekte seg hvis de kjenner klumper i maten. De spiser ennå ikke skikkelig brød. Bare bittesmå biter,og max 1/2skive. Jeg er redd for at hvis andre mater dem at de kan gi dem for store biter slik at det setter seg fast i halsen deres(har sett eks der bestemor har gidd store biter) Er jeg bare overnærvøs? Skal jeg la andre passe dem? Tror ikke alle skjønner meg helt, men det er veldig vondt for meg når noen spørr om å passe dem. Jeg har bare ikke lyst. Synes de er for små ennå.Får helt vondt inni meg bare på tanken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får også supervondt inni meg når noen skal passe på mini. Er 15mnd hun også:) Jeg tenker at ingen passer like godt på henne som meg.

Snakk med bestemor om hvor store biter hun skal ha - fortell problemet. Om hun synes du er hysterisk så får hun bare gjøre det. Det er du som har mammaen. Av og til må man være streng! Viss hun ikke skjønner det må du høre med onkler/tanter venner etc.

Du kan jo la hun mate dem og si 'oi - det der er alt for store biter for mini.' Protestere hun får du sette hun på plass!

Her er bestemor desverre slik at hun skal kjøre sitt eget løp selv om hun får beskjed. Ser at hun lyver om leggetider, hva minsten har spist etc. Vil helst gjøre som hun gjorde med sine en gang i tiden. Men det finner man lett ut av. Og barnet er jo i trygge hender selv om ikke alt blir gjort som det skal. Men vi lar primær ikke bestemor passe siden vi ikke stoler på henne da.

Lykke til

(jeg tenker at det ikke er nødvendig å gjøre noe man ikke har god magefølelse av da)

Trenger jo ikke å være så lenge første gangen - bare et par timer:)

Skrevet

Hei,

selv om du opplever det som tøft, tror jeg at både dere og barna har godt av litt barnevaktordninger innimellom. Vi har hatt barnevakt til våre fra de var ganske små (4-5 måneder ca) og det har fungert utmerket. De første gangene var det bare 2-3 timer for at jeg skulle få dra ut å handle, klippe håret og lignende. Fra de var ca 6 måneder var de på overnatting hos besteforeldre. Barna er nå 2 og 4 år og begge synes det er kjenpegøy å overnatte hos besteforeldrene sine. Vi har ikke barnevakt ofte, men jeg syntes det var viktig å tidlig venne både barna og oss til å sovefra hverandre slik at vi visste at det gikk greit når behovet oppstod.

Hvis jeg var deg ville jeg forsøkt få barnevakt for noen korte perioder på dagtid til å begynne med, kanskje få barnevakten til å komme hjem til dere. Du kan jo også lage maten de skal spise før du drar ut.

De fleste av oss bekymrer oss ofte mer enn nødvendig :-)

Tror det er sundt for deg om du presser deg selv for å få til denne avlastningen, begynn i det små så går det seg til etterhvert. Lykke til!!

Skrevet

Hei!

Skjønner det er vanskelig å skulle slippe kontrollen. Jeg stoler på folkene rundt meg, men vil allikevel helst ha junior hos meg. Vi var borte fra Junior ei helg når han var 7,5mnd. Han nektet da å ta både mm og mme (brakk seg), ettersom han kun tok pupp. Men det gikk jo kjempefint for det, han spiste bare annen mat. Var deilig for oss voksne å gjøre noe annet.

Nå er jeg av den avslappede typen forelder, heller bestemor her som er bekymret for alt. Men nå har vi en gutt som heller spytter ut for store biter enn å prøve å svelge dem.

Er det så farlig om rutinene går litt skeis en dag/natt/helg? Jeg tenker det viktigste er at jeg holder på rutinene. De får helt sikkert i seg noe mat, kanskje bestemor tilogmed kan lære hva ungene liker... Ungene er jo så store at de går i barnehage, så da er de jo vant til å bli håndtert av andre enn dere foreldre

Skrevet

Takk for fine svar. Ja, jeg skjønner at jeg absolutt burde prøvd å la andre få passe dem i korte perioder til og begynne med. Tante og onkel har veldig lyst å ha de med på hytta for ei helg nå i høstferien. Synes kanskje det er for lang tid, men......kanskje det bare er best å hoppe ut i det. Blir jo værre for barna hvis vi venter lengre. Da vil de kanskje aldri sove borte.

Skrevet

Mine skal være borte for første gang i mer enn et døgn, da er eldste nærmere 4 og yngste 2.5 år

Skrevet

Ja det synes jeg er passe alder.

Skrevet

Her kommer det veldig an på hva den enkelte føler for selv!

Jeg husker at bestemor passet datteren min i 4 timer da hun bare var 4 uker gammel fordi jeg måtte dra i begravelse i en annen by. Jeg var borte i flere timer av gangen mens hun var hos bestemor fra hun var et par måneder gammel. Det gikk så fint!

Hun var ca.10 mnd. første gang hun overnattet, det gikk også veldig bra.

Skrevet

Hei! Jeg har også tvillinger på 15 mndr. Vi har hatt barnevakt (over natten) for første gang, to ganger i august . Besteforeldre-parene passet dem en gang hver, mens vi var i brylluper. Det gikk kjempebra! Selv om jeg var veldig nervøs. Tidligere er det bare faren og jeg som har tatt oss av dem, og vi har hele tiden hatt strenge rutiner. Var redd barnevaktene skulle ødelegge rutinene våre, men jentene viser seg å være mye mer fleksibel enn vi trodde :-) Det var utrolig godt å få gjøre noe sammen (mannen og jeg). Vi skal nytte oss av barnevakter flere ganger :-)

Skrevet

Begge våre jenter var ca halvannen mnd da de ble passet første gang. Det var av besteforeldre. Etter det er de passet en kveld i uka fra 20 - 22. Stort sett har de lagt seg før vi har dratt.

Overnatting var de på når de var litt over 2 mnd begge to. Det også til besteforeldre.

Hvis du forklarer nøye hvordan de skal mates, og hva de tåler av biter, tror du ikke det går bra da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...