Gå til innhold

Vitamin D mangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blodprøven min viser at jeg har mangel på vitamin D i kroppen, og må ta det i 12 uker. 1 pille hver uke. Er det dette som gjør at jeg er så sliten og trøtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan det absolutt være.

Skal du virkelig bare ta en pille i uka?

Kanskje begynne med fettsyrer også! Det er godt for hjernen og øyne.

Skrevet

Ta tran, så får du både omega-syrene og vitamin D.

Skrevet

Man må spise ganske mye tran når det er snakk om at man har d-vit-mangel. Og i tran er det også mye fett. Så vanlig dose tran pluss tabletter er kanskje å foretrekke. Har samme problem selv som jeg nå skal til å finne ut av. Fikk tidligere beskjed om å være mye ute og få dagslys på meg, men det har ikke hjulpet nok.

Skrevet

Ps jeg er litt sløv og tiltaksløs, ja(og har ikke jernmangel). Så jeg også lurer på om d-vit-mangel har noe å si der.

Skrevet

Jeg har tatt tranpiller, men likevel er det en mangel på vitamin D i kroppen min. Jeg sliter med vondter her og der, og hodepine daglig. Jeg klarer snart ikke de minste gjøremål i huset.

Det står 50000 ui på tablettene, og det er 1 pille hver uke i 12 uker,ja.

Håper dette hjelper,for det begynner å ta på å hangle sånn.

Takk for svar :-)

HI

Skrevet

Hørte akkurat på Verdt å vite på P2 at D-vitaminmangel kan føre til mange sykdommer, og at vi i Norge får altfor lite sol til at kroppen danner nok egne D-vitaminer. Vi må spise masse fisk og drikke D-vitaminberiket melk/ spise D-vitaminberiket ost + D- vitamin i pilleform.

D-vitaminmangel kan føre til kyssesyke, som igjen kan føre til MS!

Skrevet

MS er jeg livredd for å få. Har opplevd plutselige skjelvinger i venstre hånd, men det har forhåpentligvis ikke noe med det å gjøre.

Har kjøpt d-vitaminberiket melk,og skal bli flinkere til å drikke melk hver dag. Skal også tvinge i meg fisk 1 dag i uka. Til nå har det vært fisk 1-2 ganger i året...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...