Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Håper noen av dere der ute kan være behjelpelig med litt informasjon. Jeg har bestemt meg for å prøve for føste gang i oktober:) Men er litt bekymret for den høye fsh verdien. Har kun målt denne en gang, og en annen blodprøve viste at jeg hadde hatt eggeløsning syklusen før. Er det noen som har erfaring med høy fsh (jeg ligger jo like under grensen). Har jeg en reell mulighet for å blir gravid, og er den noen som har klart å senke fsh veriden med sunt kosthold, mindre stress ++? Mitt siste år har vært unormalt fylt med stress på flere kanter, kan dette ha hatt noen innvirkning på fsh? Prøver å finne relevant informasjon på nettet, men det spriker veldig. Sendte spørsmål til lommelegen, som da svarte han ikke ville nølt med å sette meg på pergotime. Er det noen som har hatt hell med å bli gravid ved inseminajon med fsh 11? Takknemmlig for svar. Håpefull
Pollyanna67 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Jeg er i samme situasjon som deg. Min FSH-verdi var på 13. Begynte i likhet med deg med et omfattende søk etter informasjon på nettet vedrørende høy FSH. Fikk absolutt inntrykk av at det er delte oppfatninger om dette blant fagfolk. Men ut ifra det jeg har lest, kan det virke som at FSH-verdien først og fremst er et tegn på at eggreservene begynner å bli dårlige (det gjelder dog bare for de som er 35+) og ikke nødvendigvis at de eggene som er igjen er av dårlig kvalitet. Med andre ord indikerer verdien at det begynner å haste. Men det vet man jo for så vidt allerede når man er rundt 40:-). Det ser ut til at jo eldre man er, dessto mindre rolle spiller FSH for sjansen til å bli gravid (fant en del studier som viste dette).I hvert fall så lenge verdien er under 15. En annen ting er at i årene før overgangsalderen, svinger denne verdien voldsomt. Så dersom man bare tar en test, sier den egentlig lite. Noen forskere mener at den bør måles hver måned et helt år for å få et riktig bilde! Det sies at FSH-verdien din ikke er bedre enn den høyeste målte verdi, så mange mener derfor at å prøve å senke verdien ikke har noen positiv effekt. Man får jo ikke flere egg av den grunn siden man er født med de eggene man har til disposisjon. Men å leve sunt og unngå stress kan umulig skade:-) Da jeg snakket med Dr. Lindenberg hos Nordica, mente han FSH-verdien min ikke ga meg noen mindre sjanser enn andre på samme alder. Jeg valgte å ta Dr. Lindenbergs ord for god fisk og hadde min første tur til Stork tidligere i uken. Hvorvidt det lyktes eller ei, ja det gjenstår å se.... Jeg ville ikke bekymret meg alt for mye over FSH-verdien hvis jeg var deg. Heller ta det som et tegn på at det er på tide å komme i gang... Ønsker deg lykke til med forsøket i oktober!!
håpefull_prøver Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Tusen takk for oppmuntrende svar : ) Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket over så høy fsh verdi. Men når jeg nå vet dette er jeg utrolig glad for å være i gang. Det er jo enda tid! Et lite spørsmål: gikk du på pergotime før dette forsøket? Er litt i tvil om jeg skal oppsøke gynekolog igjen og be om dette. Jeg fikk jo resultat av blodprøver i etterkant av siste konsultasjon. Spennende at du har har hatt ditt første forsøk, ønsker deg alt godt!! Neste måned er jeg i gang! Sync
Pollyanna67 Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Jeg brukte ikke hormoner under dette forsøket. Dr. Lindenberg anbefalte Menopur (mente jeg var for gammel for Pergotime), men jeg bestemte meg for et forsøk uten. Jeg er usikker på hva jeg gjør hvis det blir flere forsøk. Det er klart at hormoner øker sjansen ved at man får flere egg, men samtidig øker det også sjansen for flerfødsler så det er jo noe man må ta i betraktning. Kvaliteten på eggene (som ofte er problem ved høy alder) blir vel ikke bedre ved bruk av hormoner, men med flere egg skulle man jo tro at sjansen for at et er bra øker. I informasjonsskrivet fra Stork står det derimot at deres erfaring er at man ikke blir lettere gravid ved bruk av hormoner. Så jeg vet ikke helt hva som er best jeg...Får ta en ny vurdering rundt dette hvis det første forsøket er misslykkket. Det var jo veldig stressende og slitsomt å reise til Danmark, så man vil jo nødig ta flere turer enn nødvendig:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå