Gå til innhold

Avvenne nattmat når de bare får MM?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster sa at det var helt greit å avvenne poden med nattmat nå. Han er 6 mnd og spiser rimelig ofte syns jeg. Skal ha mat hver 3.time eller oftere...... HS mente han ville lære å spise mer på dagtid hvis jeg avvente han nå. Er det noen som har gjort dette og var det mye skrik?? Har planer om å gjøre dette nå i helga, men gruer meg litt. Han legger seg ca 18.30 hver kveld. Kunne gi han ett måltid før 24.00 og så er "baren" stengt fram til kl 6.00 eller så......

Han spiser ikke mye grøt hittil, er bare snakk om 3-4 små skjeer hver kveld. Håper dette går seg til etterhvert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hørtes rart ut å avvenne så tidlig...? Ville tro det gikk seg til automatisk når han fikk mer solid kost før leggetid sånn at han holdt seg mett lengre...

Skrevet

Jeg fikk motsatt råd av helsesøster. Jeg skulle ikke avvenne før barnet spiste mer fast føde på dagtid. I tillegg mente hun at det skulle gå gradvis slik at man gradvis skulle øke lengden mellom to måltider. Hun sa at hvis man f.eks gir kl 24, 02 og 04, skal man strekke det til kl 24, 02.30, 05 osv. Altså strekke det med en halvtimes tid av gangen. Jeg fikk beskjed om å ikke bare stenge krana, så da vet jeg ikke hva vi skal tro

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det før han fikk mer fast føde. Er vel snakk om når de er oppe i 2 porsjoner med fast føde at det kan være aktuelt. Min datter er 7 mnd og spiser også minimalt med annen mat, og våkner også veldig ofte om natta for å spise. Har ingen planer om å avvenne henne før hun er klar for det. Synes de er for små til å gråte og "tvinges" inn i en rytme når det kanskje ikke er klare for det. Tenker at de spiser mer fast føde når puppen ikke er nok, og deretter sover lengre. Dette er min personlige mening, og du får ha lykke til uansett hva du velger å gjøre:)

Skrevet

Karin Naphaug (søvneksperten) har skrevet i sin bok at man skal ha innført 2 fulle grøtmåltider / middagsglass før nattavvening.

Har aldri hørt om noen som har blitt anbefalt nattavvening mens de i all hovedsak spiser bare mm. Om han ikke er ordentlig mett vil han jo mest sannsynligvis bli mer urolig..

Skrevet

Vår helsesøster sa at vi kunne stoppe nattmåltidene (2-3 ganger pr. natt) ved seks måneder.

Babyen vil ta det tapte igjen på dagid, sa hun.

Hun sa også at vi burde kutte et og et måltid, altså trappe ned rolig.

Aner ikke hva som er fasiten, men vet iallefall at jeg ikke kan vente til babyen inntar to fulle måltider på dagen, for da tror jeg at jeg kan vente leeeeenge:-D

Vi har ikke nådd seks måneder enda, men jeg gleder meg til å begynne nedtrapping og få tilbake nattesøvnen min! Samtidig gruer jeg meg, for aner jo ikke hvordan det vil gå og hvor lang tid det vil ta. Og må jeg sitte med puppen ute konstant på dagtid,da ??

Her spises det forøvrig ikke noe fast føde, hun brekker seg av alt vi har prøvd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...