Mamma2OO5 Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 usikker på om jeg vil ta sjansen på det. Hvor stor sjans er det for at barna kan få astma av klordampen? Så et program en gang og da var sjansen ganske stor, men hvis man bare tar ett kurs? hmm veldig usikker..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Huff og huff, sorry at det kommer ut her, nothing personal, men jeg blir av og til så fortvilet over hvor mye folk bekymrer seg for alt mulig.... Til selve innlegget: Babysvømming er en flott og fin ting hvor du og babyen koser seg i vannet, babyen får trene lukkemekanismen sin og kanskje du slipper vannskrekk senere. Det er sosialt og koselig å treffe andre mødre/barn (hvis en ikke kjenner hopetall selv da). Kan ikke forstå at unger ender opp som astmatikere av en halvtime-times bading en gang i uka så lenge kurset varer..Kan jo ikke gå utenfor heller da om man bor i et bysentrum...
Dailis Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det med astmaen vet jeg ikke noe om. Men det med mellomøreproblematikk sjekket jeg på kryss og tvers siden det er mannens familie. Jeg fikk høre fra flere instanser at faren for mellomøreproblematikk kan øke ved babysvømming. Jeg unnlot derfor å delta selv om jeg hadde lyst.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Jeg kan bare skrive om min erfaring. Storebror gikk på babysvømming fra han var 8 uker til han var 3 år. Han har hatt mye luftveisproblemer, ikke astma men bronkitt og lungebetennelse og nye runder med bronkitt igjen.....osv. + at han fikk eksem på overkroppen. Det er borte nå, han er 6 nå. Knerten har ikke gått på babysvømming og har ikke hatt noe luftveisproblemer, annet enn en forkjølelse i ny og ne. Men han går i bhg. så det må jeg vel regne med. Han har heller ingen tegn til eksem. Men dette er bare min erfaring. Valget må du ta selv. Knerten som nå er 2 1/2 år og som ikke har gått på babysvømming, koser seg like mye i basseng som Storebror
Gjest -<<- Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Sist jeg leste noe om det konkluderte de fleste forskningsresultater med at babysvømming kunne være en utløsende faktor for astma hos barn som allerede var disponerte for det. Hos andre var det problemfritt. Det ble da frarådet å ta med ungene på babysvømming om slekta var full av astmatikere og allergikere.
Mamma2OO5 Skrevet 11. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2008 Vi har ingen med astma i fam, men allergier er det nok av på fars side. Atopisk eksem også. Det var en dokumentar fra finland tror jeg, eller så var forskerne derfra. Husker ikke helt. Forskningsresultatene ble avfeid i norge, men jeg tror på det. Jeg bare lurer på hvor mye som skal til. Det er jo en viss forskjell på å gå et kurs enn å holde på i flere år.. Og til du første som svarte meg, jeg vil bare beskytte barnet mitt mot eventuelle sykdommer, plager og slikt i senere tid. Er ikke for å være "hysterisk" eller noe...
MathildeC Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Vi måtte slutte på babysvømming fordi snuppa vår fikk atopisk eksem. Men tror ikke det var svømmingen sin skyld egentlig, det var disposisjon i min manns familie.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Vi har vær på svømming med begge to og ingen av de har tatt noen skade av det, men så er det ikke klor i det vannet vi bader i heller da.....
Tipp topp Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Så lenge det er god ventilasjon i svømmehallen skal det ikke være noen fare. Det er klordampen som er farlig, så lukter det veldig klor i luften hadde jeg styrt unna. I nyere svømmehaller skal det være godt ventilert slik at klordampen ikke er i luften.
Sjokoladekaka Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Der er jo basseng rundt omkring som rensar vatnet med UV-lys. Der skal det ikkje vere klor i vatnet. Eg har ein som var sterkt plaga av øvre luftvegsinfeksjonar, men det vart verken verre eller betre av babysvømming. Hadde ingen samanheng. Det var ikkje astma, men bronkitt og halsbetennelsar. Han er heilt fri for slike plager i dag. Vaks det av seg, rett og slett:) Eg ville gått på babysvømming, var eg deg. Viktig å bli trygg i vatn. Men ikkje dersom ungen har dren. Då hadde eg heller venta med å gå i svømmehallen.
^*^Ma85^*^ Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 jeg er instruktør selv. jenta mi har både astma og atopisk eksem. jeg bader riktig nok ikke med henne når eksemen er voldsom, eller hun er tett (astmaen), men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har merket at badingen har forverret eller gidd utbrudd av noen av delene!
Tante Bassa Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Vi måtte slutte på babysvømming da jenta mi fikk astma i en alder av 3 mnd. Ho var nok disponert for å få astma, men jeg trodde ikke de fikk det så tidlig når ho i tillegg ble fullammet. Men jeg vet jo ikke om det var svømmingen som utløste astmaen, eller om ho hadde fått det uansett....
Gjest Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Her har vi ikke merket noe, og han storkoser seg i vannet. Bare noen små forkjølelser på han i vinter, men da var vi jo vanlig og skyldes nok ikke badingen.
Gjest Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Jeg gikk på babysvømming da jeg var liten, og jeg har både astma og veldig mye luftveisplager (bronkitt, kronisk bihulebetennelse etc.) Jeg har derfor unngått å ta med lille på det ettersom pappaen også har astma, og fordi han dermed er disponert for disse plagene. Vet ikke om det har noe å si, men jeg vil hvertfall ikke ta sjansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå