Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Noen erfaringer med dette? Noen vits? Hvem er gode? Magen har ikke begynt å vokse enda, men er sikkert ikke så lenge til.. Vet ikke helt om strekkmerker er til å unngå akkurat, men det er kjekt å høre deres erfringer...
Crême Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Jeg brukte en gel da jeg var gravid med første. Smurte flittig hver dag, men har hundrevis av strekkmerker likevel Og flere kom det med nr 2.
MintCondition Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det er ingen vits i å smøre mot strekkmerker. Det er hormonelt og arvelig, og oppstår i underhuden. Men du kan forebygge ved å ta tran eller omega3, dette styrker huden innenfra.
smilan Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 I gravidbladet fra forrige gang sto det om forskning på dette... Det er ingenting som hjelper.. Noen har anlegg til dette og andre ikke.. Man leser mye, om jeg skal tro på noe av det må det vel være å ta det innenfra som nevnt før her...
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 11. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2008 Ok! Kjekt å vite! Da spørs det nok om jeg dropper hele greia, og heller fortsetter med Omega-3 kapslene mine!
Lille Rosin Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Jeg smurte magen hver kveld med body butter eller annen fet krem under forrige graviditet, bortsett fra den siste uka - og den uka dukket strekkmerkene opp rundt navlen... Hadde lest noe om at det kunne ha effekt at huden var "myk og tøylig". Om det var bare var tilfeldigheter skal jeg ikke mene så mye om, men satser på det samme denne gangen i håp om at det har noe for seg.
høstspenning Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Enig med de andre her i at det nok handler mest om gener osv om man får strekkmerker eller ikke. Jeg har smurt meg med cocoa body butter fra body shop, og syntes det har vært deilig å smøre magen på kvelden! Umulig å si at det bare er derfor jeg nå har en uke igjen til termin, og ikke har strekkmerker, men litt egenpleie er godt uansett!
kleine Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Tallrike kremer, balsamer og oljer - vitamin E-krem, kakaosmør, aloe vera lotion, olivenolje - brukes av mange til å forebygge strekkmerker. Dog finnes det ikke forskning som beviser at disse tiltakene er effektive6 Noe forskning har vist at midlet tretinoin (Aberela) kan dempe utviklingen av strekkmerker. Det gjelder de strekkmerkene som er mindre enn seks uker gamle og som fortsatt er rosa eller røde på farge. Imidlertid, tretinoin kan være skadelig for fosteret og skal ikke brukes i svangerskapet. (hentet fra legehåndboken) Selv brukte jeg kremer, og fikk IKKE strekkmerker, selv om mamma fikk det med meg. Så det er ikke godt å si, kanskje jeg bare hadde flaks?) Nå er jeg gravid igjen, håper jeg er like heldig denne gangen:)
☆twinkle twinkle Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 jeg smurte meg ikke sist gang og fikk ett bitteliterundt navlen helt helt på slutten...Denne gangen har jeg to brede og jeg har seks uker igjen..redd for å få flere nå ,magen min er helt annerledes denne gangen...En tute mage i stedet for rund som sist.. Det sliter veldig rundt navlen. og klør..
Karri -julibaby i magen Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Jeg brukte cocoa body butter fra Body Shop forrige gang jeg var gravid og fikk ikke et eneste strekkmerke og jeg var virkelig stor mot slutten. Det skader jo ikke å smøre seg selv om strekkmerker visstnok er genetisk.
babygullz <3 vilde Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Jeg fikk høre fra en dame, at dersom man hadde mye underhudsfett før man ble gravid, var man mere utsatt for disse strekkmerkene, enn en med lite underhudsfett. Det vr fra en dame som er i ammehjelpen. Jeg vet IKKE om d stemmer, men d høres litt logisk ut for meg da, ettersom det er forsket og bevist på at rask vektøkning er en årsak til strekkmerker oppstår. Du kan jo smøre uansett, jeg har smurt med body butter hele sv.skapet, og har kjempefin og myk hud på magen nå har ikke est ut heller, og så langt, er jeg 36+2, uten strekkmerker.. MEN, dem kan jo dukke opp når som helst da:p jeg tok tran med jordbærsmak og en stund, men fikk noia på de kapslene..dem kom rett opp igjen etter en stund..så har jeg bare ikke hatt noe behov for å kjøpe flytende, hehe..smaker jo fæælt
kleine Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Strekkmerker, eller striae som det heter på fagspråket er vanligere blant yngre kvinner, blant kvinner som føder store barn og kvinner med høy kroppsmasseindeks. Ikke-hvite og kvinner med tidligere oppståtte striae på bryst eller lår, eller som har en familieopphopning av striae gravidarum, har også økt risiko (hentet fra legetidsskriftet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå