Gå til innhold

Gutt på 4 år som snakker urent,og logoped..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midt under stressende henting i barnehagen av to barn,jeg er stresset fra før,og stresser videre med en liten en på armen,og gutten min som maser om att han vil dra hjem,så kommer ped.leder fra avd til store gutt og prater på om att de vil henvise han til pp-tjenesten eller logoperd,fikk ikke helt tak i alt hun sa...,fordi han prater urent..

Men de skulle kartlegge han litt først før det skjedde og observere mere av uutalelsene hans slik att de hadde konkrete ting å ta med.

Det synest jeg er kjempe fint,for har bekymret meg litt for det,men jeg syntes ikke hun burde ta opp dette under henting i barnehagen,heller ta det opp på foreldresamtale..

Skal ta det opp med henne i morgen for å få bedre oversikt over hva hun sa..

Men er det noen her som har vært borti av att små unger får hjelp til urent snakking,og litt stamming?

Ble de bedre til å prate fort,eller gikk det over en lang periode,og hva er egentlig årsak til att noen barn snakker urent?

Han hører veldig bra bare så det er sagt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke påstå at det er grunn til panikk hvis en 4-åring snakker urent, men nå kommer det litt an på hva du mener med urent. Noen unger har enkelte bokstaver de strever med f.eks R,L og S, men du sikter kanskje til andre ting?

Skrevet

Om han snakker slik moren skriver, så skjønner jeg bekymringen barnehagen har:-)

Skrevet

Jeg mener att han ikke klarer å uttale enkelte bokstaver,slik som kul=dul og barnehage= gagenhagen )eller noe i den duren..)

hi

Skrevet

Er det noen som vet årsaker til att barn ikke snakker rent?

hi

Skrevet

Har en venninne med en gutt på 4 år som for øyeblikket får logopedhjelp i barnehagen. Han snakket sent (tror jeg) og har problemer med visse lyder. Tror f.eks g blir til d og slikt.

Han er blitt bedre siden han begynte å få hjelp.

Årsaker? Hm, du får google litt. Venninnen min sin teori er at han har litt for stor tunge. Men har ikke anelse selv altså.

Skrevet

Har en 4-åring med samme styret. Han snakker verre enn en 2-åring, og det er til tider umulig å skjønne hva han sier. Det er lyder som endres, forsvinner eller noe, sånn at ord blir neste ugjenkjennelige. Han har tatt hørselstester osv, og ingenting funnet. De tror det er konsentrasjonsvansker, han klarer ikke å huske lydene. Skal også begynne hos logoped neste uke.

Skrevet

Heisann. Min 3 åring snakket også "feil". Han byttet ut bokstaver. Hørte selv at det var feil. Da vi etterlignet ham svarte han gjerne: "neeei, det var feil". Han hadde d lyd isteden for g. Tå istendenfor K. Gul ble dul osv.

I barnehagen fikk vi tips av bhg personell ( som hadde forhørt seg hos tale pedagog. ) På kveldskvisten, da vi skulle pusse tennene, presset vi lett ned tungen hans i fokant og ba ham si K og G. ( gjorde det selvfølgelig til en lek )

Etter tre dager snakket faktisk gutten "rent".

Gutten min prater fremdeles ikke fort, men det tror jeg skyldes personligheten hans. Han tenker seg godt om ( ser det ut til ).

Dersom du har en slik stresset hverdag, må det vel være et kjærkomment tilbud å få hjelp til å rette på guttens små taleleif av utdannet personell i bhg?

Skrevet

Jeg har ikke tenkt SÅ mye på att han prater urent,men etter den kjappe samtalen med ped.leder i dag,så er det enkelte bokstaver han ikke klarer å uttale.

Er G,K,L,T,R og noen til.

Er absolutt kjempe glad for att han får hjelp,men mente att ped.leder burde ta denne samtalen under en litt roligere stund,andre omstendigheter enn under henting..

Språk er makt,så dette er jo kjempe fint att han kan få hjelp til.

Bare som å innkalle til ekstra foreldremøte med meg,eller ta en telefon..

Har ikke stressende hverdag,var bare det i dag =)

hi

Skrevet

Derfor jeg ikke har tenkt så veldig på det,er fordi jeg trodde ikke slik var noe problem,att det gikk over siden han ikke er eldre..

Bare så det er sagt..hehe =)

hi

Skrevet

Vi tok tak i "problemet" rett og slett fordi det gjaldt første barn, og vi er fryktelig usikre på alt mulig. Bl.a om vi lot de små taleleifene fortsette, var vi redde for at de ville bli så innarbeidet at det ville være vanskelig å få bukt med dem senere.

Det ser dessuten ut til at gutter snakker rent senere enn jenter, generelt sett. Vet ikke hva dette skyldes.

Jeg er enig i at bhg personell kunne tatt dette opp under noe roligere omstendigheter. :)

Hilsen anonym 19:36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...