Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp sett det på nett-tv no, dukka opp noke eg ikkje hadde høyrt om før, og tenkte at det kanskje var noken andre som var intreserte.

Innslaget heiter "Skader under fødsel"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei - uff - vet ikke om jeg orker å se... men lurer veldig. Hva var det de fortalte om - kan ikke du skrive et lite sammendrag. :)

Skrevet

Var om at ein del kvinner får ødelagt nærven som styrer lukkemuskelen. Slik at ein ikkje lenger får kontroll over si eiga avføring.

Var litt snakk om kven det som oftast rammar og kva ein kan gjere for å bli kvitt det. Mange veit ikkje at det finns råd.

Eg forventa at det skulle vere ille, men det var det ikkje.

Skrevet

Det var en veldig grei i nfo å ta med seg... for ser for meg at de som sliter med dette i etterkant har det utrolig tøft psykisk. Og ikke minst at forhold kan ryke... ikke først og fremst fordi mannen syntes det er ekkelt med ei dame som ikke har kontroll på avføringa, men fordi man som dame stenger partneren ute når noe slikt skjer...

... og det som er tragisk for de som har gått slik i årevis er jo at det finnes en hjelp som er rellativt enkel å få på plass, men det er det mange leger som ikke er klar over.

Skrevet

Takk -helt enig i at det er bra at de kan sette søkelyset på det. Var det slik at de ga råd om hva man kan gjøre i forkant for å forebygge, eller hva som kan gjøres i etterkant? Hvis det er det siste, så tenker jeg at jeg skal huske det i tilfelle det blir aktuelt, men hvis det er noe forebyggende, så fint om dere deler det. :)

Skrevet

Huff, jeg så det programmet på mandag og det skremte meg. Ante ikke at slikt kunne skje!

Syns det er litt vel mye skader som kan skje under fødsel som man hører om. Inkontinenes, skjedefremfall, ødelagt lukkemuskel osv. Blir jo helt satt ut av alt.

Skrevet

Synes faktisk at det er utrolig bra at de fokuserer på dette, selv om det nok kan skremme oss som snart skal i fødsel :) Har selv jobbet på kirurgisk avdeling, avdeling for mage og tarm, og der fikk vi inn ei dame som hadde gått med dette problemet i 30 år...! Hun var så flau over det at hun turte ikke gå til lege, og det var ingen som noen gang hadde fortalt henne at dette var "normalt". Så takk og pris for at vi lever i en litt mer opplyst verden nå enn før. Det er jo uhyre sjeldent at dette faktisk skjer, og skulle det gjøre det så er det god hjelp å få..! :)

Skrevet

Stakkars dame da!!!

Er skummelt at man kan få sånne skader av å føde og enda mer skummelt at mange leger ikke har peiling på at det finnes hjelp, legen min hadde vel vært en av de som hadde skrevet ut respet på tena lady og gitt enn ett klapp på skulderen...

Så det er jo bra de setter fokus på at det er normalt og at det faktisk finnes en reel behandling, men kjenner jeg fikk litt angst for alt som faktisk kan skje her :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...