*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 jaja...er sikkert ikke så mye å gråte av..men jeg gjør det å jeg er bekymra.. fikk i går greie på at jeg har svangerskapsdiabetes blei sendt til føsen påen haste time så de fikk kikke nermere på meg har hvert sikkelig dårlig i det siste med høyt blodtrykk pluss blodproppen jeg har så jeg trodde jeg hadde fått nokk. kom inn te legen etter 5 timer med venting på venterommet.. fikk en lege jeg overhode ikke forstod han var utenlands.. fikk beskjed om at jeg hadde et veldig risiko svangerskap ja det vet jeg,,så fikk jeg høre om vekta mi ja jeg vet jeg må skalke meg men trodd ikke jeg skulle gjøre det i svangerskapet.. jeg har kunn gått opp 5 kilo for jeg har hvert forsiktig med hva jeg har spist..når jeg kom hjem i går hørte jeg på mobilsvaret mitt hei det er fra føden du har fått time her hos oss 120908 kl 1230 ja vel tengte jeg hvorfor det..så jeg ringte i dag te morran..men det hadde de aldrig hørt om...de skulle ringe meg opp igjen venta og venta så ringte jeg nå i kveld men de måtte ringe meg etterpå for de hadde ikke tidnå.. fikk telefon akkurat der sa de at jeg ikke hadde time..å at han legen hadde skrivd en rekvisisjon til legen om oppfølging...fikk brev om 4 uker ca til time å jeg har 5 uker igjen av svangerskapet..så sa de gå te jordmora de så kan hun fortelle deg hva du skal ete!!hade
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 11. september 2008 blei litt lang å noen skrive feil..beklager
Lillefot08 Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Unnskyld?? er det sånn man behandler gravide som er bekymra???!! Blir så oppgitt over folk noen ganger. Men at man skal oppleve noe sånt på sykehus??? Syns du skal ringe jordmor i morgen jeg. Hvis det er så alvorlig, kan man vel ikke vente 4 uker til med å få ny time??!!! Er det mulig! Jeg med mine hormoner hadde nok sakt hva jeg hadde ment ja. Jeg veide for mye før svangerskapet og har gått opp 15 kg:( Så at du bare har gått opp 5 kg er kjempe bra. Og enda bedre at du har spist sunt!! Stå på!!! Man kan ikke bli behandla på denne måten!! Merker jeg blir sinna på dine vegne...huff Håper alt ordner seg og at du har en orleit jordmor iallefall!!!
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Stakkars deg! så utrolig teite de har vært med deg! rett og slett tåpelige! huff! må bare få rose deg for det ang mat. virker som du jammen har vært flink! Selv var jeg i utgangspunktet tynn/normal, og har lagt på meg over 10 kg! og d er selv om jg har spist sunt! men noe av vekten er vann i kroppen da.. men likevel! synes du har vært skikkelig flink! stå på videre!snakk med jordmor, for en slik behandling skal ingen gravid få! og ihverfall ikke du! lykke til!
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2008 ja jeg har time hos jordmor den 17 sep..men kan ikke komme før for hun er ikke der..ja jeg blei så sint sa det jeg menet men det var ingen vits..du kan bare ikke komme ned her sa de!!!!!! å jeg som hadde legetime i morra som jeg avbestiillte for jeg skulle ned på sykhuset,,men nei da... da kunne jeg hvertfall fått noen svar...jeg trodde svangerskapsforgitning var alvorlig jeg men det er det tydligvis ikke da,.......
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Er det mulig? 4uker??? Nei, du skal sikkert inn i morgen da, siden du fikk time da. Ring jordmor i morgen og be henne hjelpe deg å finne ut av dette. Ønsker deg lykke til! Håper alt går bra.
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2008 jeg skjønner ikke jeg hvordan sykhus skal være slik..vurderer å bytte sykhus!!!!!!!!!
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2008 jeg har ringt å fortalt situasjonen dor de 2 ganger nå..har prata med 3 forskjellige jordmødre..på sykhuset...nei vi kan ikke ta deg inn for du har ikke time..du kan ikke bare komme hit..det er andre som har time da..men jeg har det jo på mobilsvaret mitt at jeg fikk time 120908 kl 1230-men det hadde de aldrig hørt om..ikke sto det noe på daten heller...de bare surrer blir redd jeg når et helsevesen skal være sånn.. til å med jordmora sa at legen var forfjamsa at han ikke viste stort for han vikar..det skal da vel ikke gå ut over meg vel!!!!!!!!!!
enbolleiovnen Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 ring jordmor/helsestasjon, lege og sykehus/føden og forlang at de forklarer dette for deg! du skal ikke bekymre deg unødvendig! makan!!!! du har krav på å få god oppfølging og det er alltid tid til å ta inn en ekstra bekymra gravid - lykke til:)
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2008 jeg skal ringe legen min i morgo..å si jeg vil bytte sykhus..orker ikke det styret der nede jeg..fikk beskjed om å bruke samme sykhus for der kjente de meg,,de vet jo ikke hvem jeg er en gang jo!!!!!!!!!! trodde jeg skulle få noe svar hvertfall...gå til jordmor å spis sundt fikk jeg beskjed om..jo takk..blei ikke klok av den.. skal få behandling av diabestes når jeg har født da eller...da går den jo som regel bort...
nr.4 i oktober Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Jøss, de tullingene på det sykehuset må jo være rimelig forvirra... Først sier de omtrent at du og babyen er døden nær, for så å si at du har time igjen om 4 uker for å sjekkes videre? Og terminen er om 5 uker? Jøss... Og bare den kommentaren på svareren om mat etc er jo i overkant drøy, nei ring til jordmoren din snarest og forklar saken!! Hun er forhåpentligvis mer seriøs og kan hjelpe. Lykke til.
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 11. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2008 ja ringer på mandag å hører om hum kan prate med meg på tlf...men jeg skal bytte sykhus ver du sikker,...er ikke sikker det er så mye bedre men nå har jeg fått nokk..å jeg fikk nokk forste svangerskap også de er helt forrvirra alle sammen der nede
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 gull ungen med spire* skrev du ikke at du har svangerskapsdiabetes da?? Stor forskjell på det og sv.skapsforgiftning...
*Ine* m/ novembergull i magen Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Må si jeg ble sjokkert når jeg leste innlegget ditt. Fy til helsevesenet!!Her snakkes det om "pasienten i fokus", og hvor viktig det er med veiledning og oppfølging.. og så opplever du det stikk motsatte.. Du har all grunn til å være forbanna nå! Har du tatt glukosebelastning, og fått diagnosen svangerskapsdiabetes? I såfall har du krav på tett oppfølging resten av svangerskapet. Mange med sv.sk.diabetes må begynne med insulin. Det er i allefall obligatorisk med en veiledningssamtale som går på kosthold og livsstil. Synes det er uansvarlig av sykehuset å bare henvise deg til jordmor. Det er nemlig ikke alle jordmødre som er oppdaterte på diabetes. De fleste sykehus har egne diabetessykepleiere og ernæringsfysiologer, og en "oppegående" lege ville henvist deg til en av dem! Hva med fastlegen din? Kanskje han/ hun vet råd, eller f.eks kan ta kontakt med sykehuset på dine vegne for å be om a du blir ivaretatt på en forsvarlig måte.. Ønsker deg masse lykke til!!!
mamma.til.perfekt.jentebaby :) Skrevet 12. september 2008 #15 Skrevet 12. september 2008 Dette hørtes da ikke bra ut i det hele tatt.. Jeg fikk time til glukosebelastning rett etter at det ble påvist sukker i urinen.. Var til glukosebelasning den 29. august, og siden det ble påvist svangerskapsdiabetes, ble jeg satt opp som dagpasient allerede 10. september. Da tilbragte jeg hele dagen på sykehuset, med en del blodprøver, og time hos både lege og jordmor. Hos jordmor fikk jeg en del info om hva jeg skulle spise, for det er ikke bare å "spise sunt." Fikk beskjed om at mye av det jeg trodde var sunt, ikke var så sunt likevel i den tilstanden jeg var.. I tillegg tok jeg sparkeprøver. Hos legen ble det også en del prating, pluss UL. babyen har lett for å legge på seg for mye ved diabetes, derfor er det jo viktig med UL. Jeg har gått fra å ha en baby som har vært noe under gjennomsnittlig i størrelse, til å være godt over gjennomsnitten. Dette bare på 3 uker, og til tross for at jeg hadde lagt om kostholdet totalt. Fikk beskjed om at jeg nå må ha tett oppfølging frem til keisersnittet 1. oktober, og har derfor fått satt opp time hos lege og jordmor hver uke resten av svangerskapet.. Syns historien din er helt utrolig.. Ville aldri godtatt en sånn behandling. Ville dratt til jordmor og slått handa i bordet. Hadde ikke gått derfra før de hadde gitt meg den oppfølging jeg har krav på.. Hvilket sykehus gjelder dette forresten? Lykke til forresten, får håpe at de snart behandler deg som de burde..
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 12. september 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. september 2008 hei alle dere som har svart meg !! takk for all støtte..dette gjelder skien sykehus..jeg har tatt glukosetest hos min fast lege fikk ikke drekt det søtstoffet for jeg hadde for høyt blodsukker det var på9,8 sålegen slo alarm med en gan å ringte sykhuset for meg..de sa jeg skulle komme ned men når jeg kom dit..viste de ikke en gang hvem jeg var eller hva jeg gjorde dær så følte meg passe teit... resten har jeg jo fortalt over...at jeg ikke forsto legen å at jeg skulle få et brev i posten til spesialist på sykhuset om ca 4 uker..men da har jeg jo kanje føda har 5 uuker igjen,,trodde de mått sjekke opp babyen jeg da men det var det ikke noe snakk om..jeg blir helt matt jeg..vurdere å bytte til drammen sykhus men jeg vet jo ikke hvordan de er der nede heller...så altså jordmora mi å legen min tar dette på alvor men ikke sykhuset..fikk beskjed i går at de måtte de se på for de hadde viktigere ting å tenke på...
*gull ungen* FØDEKLAR!! Skrevet 12. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2008 jeg har byttett nicket mitt viss det noe dere lurer på...klem
oo00oo Skrevet 12. september 2008 #18 Skrevet 12. september 2008 Hvis du trenger tips ang kosthold når man har diabeses så gå inn på diabetes.no der står det en del info både om kosthold og svangerskapsdiabetes. Ang. brødmat bør du spise så grovt som mulig med mest mulig hele korn. Mat som er lite bearbeidet på forhånd er det beste for da bruker kroppen din lang tid på å fordøye og det går langsomt ut i blodet. Velg ris og pasta med lengst mulig koketid og kok pastaen al dente. Masse grønnsaker, men ikke "ihjelkokte" er bra. Og minst mulig drikke med sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå