Gå til innhold

Foreldrepenger til far..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter endelig med papirene..kanskje påtide..31 uker idag:S

Far tar ut 29 uker med 100% lønn,siden jeg er 100% student, + engangsstønad til meg. Han skal da ta ut tidskonto (jobbe ihvertfall 1 dag i uken under de ukene) slik at jeg får fødselstipend.

1) Han har kun krav på de 29 ukene ,og jeg 3 uker før og 6 uker etter fødsel?

2) Kan han overføre noen av ferieukene til neste år?

3) punkt 4.12: " Betaler arbeidsgiveren lønn under permisjonen ?".

Er det ikke vanlig at det er nav som betaler de 29 ukene??

Arbeidsgiver må vel betale for den dagen i uken han er på jobb?

4) Må jeg legge med dokumenter på at jeg er student?

5) Punkt 2.1 : "Hvem gjelder kravet for? ", jeg skrev begge, siden jeg har rett på engangsstønaden, og han foreldrepengene. Det blir rett ja?

Dro innom nav, men der stengte de selvsagt kl 1430..juhu:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver så godt jeg kan å svare, men jeg er nok ikke ekspert på dette området.

1) Man har 29 uker som enten far eller mor kan ta ut. Mens 3 uker før og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. 6 uker er også forbeholdt far. Altså far kan ta de 29 ukene + de 6 ukene som er forbeholdt han.

2) Å overføre ferieukene kan han nok, men det må han høre med arbeidsgiveren sin om.

3) Jo Nav betaler foreldrepengene, men noen arbeidsgivere betaler lønnen og får så igjen av nav. Dette må han høre med arbeidsgiveren sin om. Det er mest vanlig å svare nei på det punktet, altså at man får direkte utbetalt av nav.

Og ja arbeidsgiver betaler for den ene dagen i uken han er på jobb.

4) Ja det er smart å legge ved dokumentasjon om at du er student, men tror ikke det er pålagt. Legg ved dokumentasjon for hans inntekt og husk at arbeidsgiveren hans må sende inn inntekts-og skatteopplysninger på han. Det skjema jobben skal bruke for det ligger på nav sine sider.

5) Dette kan jeg ikke svare på.. Trodde det var slik at om man fikk engangsstønad så fikk man ikke noe annet enn det. Hør med nav i morgen:)

Skrevet

Jeg ble plutselig litt skeptisk på om far har rett på fedrekvote(6 uker) siden du ikke har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Tror kansje at siden du skal være 100% student at han har rett likevel, men ble veldig usikker altså..

Skrevet

Takker for svar!

Er jammen ikke sikker på om far har rett til de 6 obligatoriske ukene når jeg ikke har jobbet , kun student. Men 29 uker er jammen mer enn nok egentlig;)

Skrevet

Men jeg trodde ikke man fikk både engangsstønad og foreldrepenger? Engangsstønad får man vel bare dersom man ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger, og ikke i tillegg?

Skrevet

far kan bruke sin uavhengige rett til foreldrepenger som Hi foreslår, men vil miste de 6 ukene med fedrekvote..

Skrevet

Det er far som får foreldrepengene, siden jeg er student og skal på "skolebenken" 6 uker etter fødsel. Da er det han som får hovedansvaret for den lille..

Håper virkelig ikke jeg tar feil nå, for ellers får jeg jo ingenting, siden jeg ikke har opparbeidet meg rett til foreldrepenger..

Skrevet

Ja, det jeg også tror og satser på, han får 29 uker med 100% lønn, men kan ikke starte med sin permisjon før 6 uker etter fødselen. Siden de ukene er "mine", = derfor får jeg engangsstønaden og han foreldrepenger når jeg er student:)

Skrevet

Du har helt rett kelly, skal gjøre det samme her i huset :) Det er ikke bare det søknadsskjemaet fra nav som skal fylles ut, han må også fylle ut et eget skjema som er avtalen mellom seg og arbeidsgiver om gradert permisjon. Det skjemaet er noe dritt å fylle ut, her i huset ender det med et møte på nav, hehe. Husk å sende med denne avtalen til lånekassen når du skal søke om fødselsstipend slik at de ser at han har gradert permisjon, det er veldig viktig :) Lykke til med papirmølla!

Skrevet

Hei. Tenkte jeg bare skulle slenge inne en liten kommentar til det som er skrevet her, i og med at jeg har vært på møte nedpå nav og spurt om det meste du lurer på her. Først lurer jeg på hvor det der tidskontogreiene kommer i fra? Han behøver ikke jobbe 1 dag i uken for at du skal få fødselsstipend, det eneste du trenger å gjøre er å føde:p

Jeg skal være 100% student, og far skal være hjemme hver dag i 29 uker, da får han full lønn og jeg får fødselsstipend, enkelt og greit:)

Og når du skal være 100% student og har tatt ut engangsstønad så faller retten bort til 3 uker før og 6 uker etter forbeholdt deg, dere kan selvsagt gjøre det slik enda, men far kan også starte dagen etter fødselen din i permisjon...

Punkt 5) kravet gjelder kun for far, ihvertfall slik jeg forstod det.. hvis du ikke søker engangsstønad samtidig eventuelt.. har du gjort det i forveien så er det ikke behøvelig å skrive begge, det kan lett misforstås.. Foreldrepenger er en ting, engangsstønad en helt annen.. :)

Skrevet

gullunge+1imagen

Det står på lånekassen sine sider at mor ikke kan motta fødselsstipend samtidig som far mottar foreldrepenger fra nav...

Skrevet

Foreldrepenger fra NAV

Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til fødselsstipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger, har dette betydning for fødselsstipendet.

Dette er klippet og limt fra lånekassen sine sider...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...