Gå til innhold

Er dette grei dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal være gudmor og tenkte at vi skulle kjøpe en barnebibel fra meg, også en litt kul leke til barnet som gave fra oss som familie (meg mannen og barna våre.)

Jeg er tante til gutten også.

Og jeg vet at han masse av de typiske dåpsgavene fra andre i familien.

Tenkte først å kjøpe et gullkors og kjede men det er dyrt og moren hans kom med her sist jeg snakket med henne at ho ikke liker smykker på gutter, så da kommer det jo aldri til å bli brukt og er litt bortkasta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høretes vel bra ut så lenge barnet slipper å få bible av alle faddrene.

Skrevet

Kjedelig om han hadde fått flere bibler ja men jeg vet at ingen av de andre har tenkt å kjøpe det da. Det har jo vært snakka rundt så ikke folk kjøper det samme.

Skrevet

Gå heller for en barnesangbok..

Bibel får de vel levert ut på skolen når de er nødt å begynne å se i den?? Tviler på at mange bruker bibelen sin noen gang..

Gi heller barnet den i konfirmasjonsgave om du ser han er aktiv kristen..

Skrevet

Jeg hadde retunert gaven sporenstreks. Og jeg hadde angret valg av faddere.

Skrevet

Dere vet at barnebibler ikke er det samme som voksenbibler eller...?

Mer som en eventyrbok. Syntes det høres ut som en kjempe-fin gave, jag :-)

Skrevet

Synes det hørtes ut som en fin dåpsgave. En barnebibel er jo ikke det samme som den de får utlevert på skolen.

Deep Shit Junkie: Jeg regner med at dine barn er døpt i kirken, eller? Og det er barnet som får gaven, ikke foreldrene.

Skrevet

Jeg hadde navnedag, uten tull fra kirka og andre rotehuer.

Skrevet

Vel som fadder så sier man jo ja til å være med å gi barnet en kristen oppvekst/ derfor barnebibelen. Om dine barn ikke er døpt er det jo greit at du ikke vil ha relgiøse gaver til barnet ditt da.

Mine barn er forsovidt ikke døpt de heller, da jeg og far har forskjellige relgioner og vi har bestemt at barna kan få opplæring i begge og deretter velge selv når de blir store nok til det.

Og som en annen påpeker her så er ikke barnebibelen det samme som en bibel. Det er et utvalg historier for barn som er skrevet ut fra noen av bibelens historier.

Det er altså gjort om til mer en eventyrbok.

H.I.

Skrevet

Sønnen vår fikk også en barnebibel av to av sine oldeforeldre. Koselig det:) Han fikk også to smykker (et gullsmykke fra en oldemor og et smykke med en lastebil på av sin farmor. Et av disse bruker vi hver dag) Syntes også det var kjekt å få en barneslipsnål, sydd bilde av Ole Brum, arbeidsjakke for barn str.3 år (fadderen var 14 år og kjøpte slik jakke han selv hadde), ...

Skrevet

Der sa dere det iallefall.. Bibelen er en eventyrbok!! Det er det jeg har ment hele tiden jeg også uten å få gehør!! Takk.

Kjøp heller Klatremus- han er jo mye mere morsom en de religiøse eventyrene.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Eventyrbok er bare en måte å si det på - bibelhistoriene er forenklet og gjort litt mer fortelleraktig slik at de appelerer til barn og slik at barn skal lære seg bibelhistorien på en forenklet måte. Siden det er en kristen barnedåp er det jo en fin gave det. Men jeg trodde kirken selv ga barnet dette da det ble døpt? Det fikk i hvert fall vi (men det var ikke en statskirke når sant skal sies....)

Skrevet

DSJ: Så flott at du hadde navnedag og slapp å involvere en instutisjon som ikke er noe for deg og din familie, men når noen døper barnet sitt i kirken hadde det blitt veldig søkt om de ikke satte pris på en gave som fremmer barnets kristne oppdragelse?

Det er jo det fadderene lover i krirken forran menigheten og gud at de skal gjøre, hjelpe foreldrene med å styrke barnets tro på Gud, Jesus og Den Hellige Ånd.

Kjempefott gave HI, barnebibler er veldig flotte. Fikk som barn et helt sett med bibelen i bilder, det fasinerer meg å lese den dag i dag.. Nå skal det sies at jeg ikke holdt på den kristne troen, det klarte jeg helt fint å bryte med...på tross av at jeg hadde lest i en bibel tiltenkt barn.

Skrevet

Jeg ville mye heller hatt STOR glede av en rødvin i dåpsgave som ble lagt til lagring enn en bibel.

Ingen kan vel si seg uenig i det!!

Skrevet

Alle mine gudbarn har fått barnebibel og smykke i dåpsgave

Skrevet

Her i huset er barnebiblene veldig populære, for det er så morsomme tegninger i dem.

Og til dere usaklige som synes det er en eventyrbok: Velger man å døpe barnet i kirken, bør man som et minimum finne seg i at barnet får en eller to presanger med kristent tilsnitt.

Skrevet

Fordi det er så morsomme tegninger i de? Derfor liker barna dem? Ja ja, om det er eneste ting som er artig med den er det jo like greit med Klatremus ;)

Skrevet

Unnskyld meg, du med Klatremus.

Selvfølgelig er det på grunn av tegningene og de fine historiene ungene liker dem. De har da ikke forutsetning for å like dem av noen annen grunn? Og ved å gi ungene en bok med fine tegninger / historier får man formidlet en del av de kristne fortellingene som faktisk er viktige å få formidlet for mange foreldre.

Og hvis man ikke vil ha kristelige gaver fra fadderne, så får man velge faddere med omhu slik man får noen som for all del ikke vil bidra til en kristen oppdragelse.

Eller velge bort dåpen. Det kan jo være et alternativ.

For ordens skyld: Jeg er ikke troende selv.

Skrevet

Jeg er fadder til ei jente jeg, enda jeg ikke er døpt. For foreldrene var det viktigere å ha en fadder de stolte på enn at den skulle forkynne barnet med kristendom

Skrevet

Ja, men da valgte de jo en som de kunne stole på ikke gjorde den jobben fadderen er ment å gjøre da. Ingen problem for deg, ingen problem for jentas foreldre.

Men jeg synes fortsatt at dersom du hadde valgt å gi kristelige gaver til den kristne dåpen, burde de ha funnet seg i det.

Skrevet

Ungen vår fikk barnebibel av ene faddelen og de syntes vi var veldig kjekt å få.. mange barn får mange smykker og pynte ting eller penger, så da syntes vi de var kjekt å få noe annet..

Gå for barnebibel du!!

Den er masse i bruk og er en god gave å gi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...