Maud Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Etter at Minstesnupp kom til verden har jeg kjent litt på at det blir lite tid til alenetid med barna. Det er jo sånn med baby i huset, men særlig Storebror er snill og flink mye og får lite egen tid. Fine Tebekaa fortalte at hun og Gråtassen hennes har tatt med de to største snuppene sine på aleneturer med henholdsvis mamma og pappa. Det ble jeg inspirert av og fortalte Storebror i går at når Minstesnupp er ferdig med puppen en gang etter nyttår, så kan han og jeg gjøre noe alene en langhelg. "Bare vi to? En hel helg? Er ikke det litt lenge da?". Det bekreftet jo det jeg tenkte, alenetid med mamma var en utenkelig tanke for ham. Jeg sa vi ikke trengte å være borte en helg hvis han ikke ville, men at han kunne tenke på det. En halvtime etterpå fikk jeg en kjempeklem og han sa at han gledet seg og at han gjerne ville til København. Så nå gleder vi oss begge to :-D Hva gjør dere andre? Synes dere det blir nok tid i hverdagen eller er det bare noe man må leve med når det er flere barn i familien?
Ronja65 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Egentid med barna er utrolig flott og viktig og ta seg tid til synes jeg:-) Før i tiden så pleide jeg ta med et og et barn på en ukes sydentur på vår eller høst. Det har jeg dessverre ikke gjort på mange år. Det var veldig koselig. Den eldste jenta og jeg er utrolig gla i sushi, så vi pleier å ta en sushi fest en gang i blandt:-) Minn sønn på 16 er nok mer opptatt av pc, venner og damer for tiden, men han får sin alene tid hos mormor og morfar i sverige ca 6 uker på sommeren. 12 åringen. Ja der har jeg lit dårlig samvittighet... Hun liker shopping... ja det hender vi shopper lit en gang i blandt. Nei... der gav du meg lit dårlig samvittighet ... Hm.. Fast hun elsker å være med til Danmark og Sverige, da får hun en masse oppmerksomhet:-). Da er jo ikke hennes store søsken som regel med. 2 åringen har mye alenetid med meg... Vi har ofte lange og koselige formiddager sammen. Da ringer jeg bare barnehagen og sier hun blir sen. Takk for at du nevnte dette:-)
Maud Skrevet 12. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2008 Takk for fint svar. Jeg vil jo ikke at dette skal bli enda en ting å ha dårlig samvittitghet for i hverdagen, men vil gjerne få det til sånn innimellom. Maudmannen og jeg drar jo på helgeturer uten barn... Nesten enda finere enn svaret ditt var å se deg her! Jeg savner dere som har blitt borte.
frøydis m/ 4 Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 Dette syns jeg er vanskelig å få til. Tror det er viktig for ungene å få alenetid, men her føler jeg at hverken økonomi eller tid tilsier at vi kan reise på aleneturer hele helger eller uker med et av barna. Jeg har tatt en og en av ungene med på helge-/shopping-/besøk hos famileturer. Det er nok helst de to midterste som har fått være med på det. Det er veldig fint å kunne konsentrere seg om et av barna om gangen,- og opplever at de også synes det. Mannen og jeg er heller gode på å reise vekk alene,- tror nok vi er en sånn typisk familie som tar ungene med oss på tur og heller er hjemme enn å be om barnevakt.... På lørdag var det bare jeg og Storebror hjemme etter at Minsten var lagt for kvelden. Jeg hadde laget lørdagskosemat og han uttaler: Er det bare du og jeg her i kveld? Det kan jeg ikke huske at vi har gjort før,- Dette tror jeg blir koselig. Da tenkte jeg at slike stunder bør vi prøve å få flere av. Det er nok investering i et godt forhold senere.
dritgrei hei hei! Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 så fint å snakke om dette, for det er et tema her i huset for tida også, og vi prøver på ulike vis vi også. her5 er det heller ikke verken tid eller økonomi til å reise på helgeturer med en og en unge, men vi prøver å gi han store litt oppmerksomhet. så hver kveld, når de to minste sover, så spiller vi kort før det er kveld. jeg kan se at han koser seg, og han snakker om vanlige ting og tuller og ler.... det er deilig å se. mer enn det får vi ikke til, men litt innsats er bedre enn ingen innsats. hun snuppøelura på to år, får sin alenetid når jeg leverer henne i bhg. da sitter hun pal på fanget mitt før hun etter ca et kvarter spretter av fanget og er klar for dagen. Jeg henter på samme måten, så blir i alle fall overgangene så myke som mulig, og det ser jeg at hun lille der setter pris på... og jeg er glad for at jeg har tid til å hente og levere så treigt. :-) babyen.... joda..... he he he
Mariamin Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Jeg var veldig lenge syk etter at lille Smulte ble født, og kom meg sjelden ut av huset. Så vi hadde endel alenetid med storebror hjemme etter at babyen hadde sovnet for kvelden.. Men det skar meg i hjertet at jeg ikke kunne være med på turer og andre arrangementer sammen med storebror. Men, nå er alt mye bedre og vi går på kino, drar på gigagøy og koser oss sammen uten vedhenget mitt (Smulte:) Men det er klart at jeg godt kunne tenke meg å gjøre mer sammen med han. Jeg tror kvaliteten på tiden er viktig.. At du er engasjert og tilstedeværende uansett om man drar på tur eller spiller spill.. Ingenting er verre enn å stadig måtte avbryte pga hylende lillesøster eller bæsjebleier.. Det hadde kanskje vært en ide og reist bort sammen. Bare han og jeg..
Trollmora Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Ikke så helt enkelt det med alenetid..... Vi har svømt med hver vår unge siden de var 2-3 mnd og da har vi jo en times tid en gang i uka. EldsteMann har en annen aktivitet en ettermiddag i uka og da er jeg alene med LilleSnupp, men jeg har ikke noe med alenetid med EldsteMann. Vi er veldig familieorienterte så vi drar sammen alle 4 når det er noe så da blir det ikke mye lenetid der heller. Jeg skal nordover i konfirmasjon til våren og da har jeg fundert litt på om jeg skal ha med en eller begge og hvem som da ev kan bli med. Kanskje det rett og slett skal bli EldsteMann? Så kan LilleSnupp kose seg med Trollfar? Tenke - tenke.......
Maud Skrevet 15. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2008 Når jeg leser det dere skriver, så slår det meg at det viktigste er litt eksklusiv tid til alle i hverdagen. Storebror får faktisk litt når vi leser for ham på senga og han og jeg har ofte en liten prat rett før han skrur av lyset. Faktisk er det Lillebror som får minst tid, han deler alltid med enten en større eller en mindre. Sist helg var han og jeg på kino og det er vel første gang på leeeenge at vi gjorde noe bare han og jeg.
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Lillemor kan jeg jo være sammen med storparten av dagen. Går hjemme i permisjon, selv om jeg har endel å gjøre på gården. Akkurat nå jobber jeg faktisk bittelitt påkontoret, men er ferdig med det om ei uke. Storebror på 6 er sammen med meg på ridning hver mandag også er vi på barmarkstrening mtp skitrening hver torsdag. ER ikke sikker på om det kvalifiserer til alenetid. Vi er jo sammen med andre barn og foreldre, men lillesøster er ikke med. Ellers så har pappan vært flink å tatt storebror med på div kino og teater nå mens lillemor har vært liten. Alenetid på pappan og meg er uaktuelt. Kan ikke tenke oss å reise fra barna. Har heller ikke noe som kan ha de ei hel helg! Farmor er 82 år og kan ikke ta seg av en 6 åring og en 1 åring alene hele helga. Mormor og morfar kan heller ikke ha de såpass lenge da morfar har dårlig helse. Og de voksne storesøsknene bor LAAAANGT borte. i trønderlag og på vestlandet, mens vi bor i nordnorge. Ellers syns jeg det var flott å sette søkelyset på dette. Det er jo viktig at alle barna får oppmerksomhet og litt alenetid sammen med mamma eller pappa. Storebror pleier å få en kosestund påsegekanten hver kveld. Da leser vi enten noe anne kath vestly eller i donald eller andre tegneserier. Nå holder vi på med knerten gifter seg. Kjempespennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå