Gå til innhold

Posesupper vs. hjemmelaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker å lage hjemmelaget mat, men det er ofte at min fysiske form og lite tid gjør at det blir en del halvferdig.

I suppe og sauseposer er det mye salt og herdet fett, men er det egentlig så mye sunnere å lage buljongbaserte sauser? Buljong er jo også veldig salt og det fettet som er i de er ganske så herdet....

Har noen hørt at buljong faktisk ikke er lov i Canada pga det farlige fettet som er i de? (Dette VET jeg ikke, men det er noe jeg har hørt...) Syns det høres rart ut at det er ulovlig!

Buljong er ihvertfall ikke så sunt. Nekter å tro at de fleste har fylt opp fryseren med skikkelig kjøttkraft!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mottoet mitt er; alt med måte :o)

Om man ikke spiser posesuppe/posesaus hver dag så gjør det ingen verdens ting tenker jeg. Noe annet om man har halv/helferdig mat hver/annenhver dag. Spiser begge deler, og har vi saus er det som regel pose, for jeg har aldri fått dreisen på det å lage det selv. Sunne og friske i denne heimen i alle fall :o)

Skrevet

Ja, men hvis du lager hjemmelaget saus med kraft i form av buljong, så er det ikke nødvendigvis så mye bedre enn en pose fra Toro.

Så hva er vitsen?

Ja, til Toro posesaus! ;)

Skrevet

Ja takk, begge deler sier jeg.

Lager ofte saus fra bunnen, men lager også fra pose.

Skrevet

Jeppjepp :o)

Jeg syns jo man må ta mengder med i betraktning også. Har vi kjøtt med ris og saus og grønnsaker, så er jo sausen den minste (i mengde) bestanddelen av hva jeg har på tallerkenen. Bedre det da enn en burger med sunt tilbehør tenker jeg ;o)

Skrevet

Har aldri lagd en hjemmelaget saus jeg. Når jeg lager middag er det pose.

Når mannen min lager er det fra bunn.

Synes begge deler er godt! Får nok ikke i oss mest salt og fett gjennom posesaus uansett :) Er nok andre ting som er værre :)

Skrevet

For meg er det et enkelt valg. Synes alle posesupper smaker akkurat det samme (samme med posegryter), nesten bare salt og noe annet udefinerbart. Har det avogtil, men synes ikke det er noe godt. Og når man lager ei god suppe fra bunnen av (ja, her bruker jeg buljongpulver) så smaker det helt himmelsk! Spesielt nå på høsten når det er litt uggent og kaldt, og masse deilige grønnsaker. (men... må jo innrømme at dette ikke gjøres hver dag, det tar jo litt tid)

Skrevet

Tips for å unngå buljong: Kok kraft og frys ned i mindre porsjoner. Man kan godt koke kraft på kun grønnsaker, og/eller magert kjøtt.

Ellers vil jeg nok si at en hjemmelaget suppe med masse grønnsaker osv med buljong, klart vinner over en suppepose med noen utvannede paprikabiter.

Skrevet

Og Helios har buljong uten herdet fett:)

Bare som et tips dersom noen er på jakt etter det!

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det finnes mange forskjellige buljonger, kylling- grønnsak, har du sjekket alle?

Ellers vil jeg tro alle de sunne vitaminene etc. du får i en hjemmelaget suppe er helt unikt, og veier i stor grad opp mot det som eventuelt måtte være usunt i den lille buljongterningen du putter oppi. Jeg bruker ofte litt mindre buljong enn hva det står i oppskriften, og salter ikke suppen i tillegg.

Synes du skal lage hjemmelaget suppe med god samvittighet jeg. Det er jo bare helt utrolig godt! Har prøvd meg på litt forskjellige supper i det siste, og det er definitivt noe jeg skal fortsette med.

Skrevet

Jeg har faktisk frysa full av hjemmelaget kjøttkraft og kyllingkraft:-) Kjøttkraft lager jeg ekstra av når jeg koker kjøtt til lapskaus, og kyllingkraft er jo bare nydelig, så det koker jeg rett som det er. Innimellom fryser jeg ned litt grønnsakskraft også- koker opp en liten porsjon hvis jeg har noen grønnsaker til overs som kanskje er i ferd med å bli litt slappe.

Så her i huset er virkelig suppene sunne og ikke minst gode:-)

Skrevet

Finnes mange varianter av buljong, samt det blir jo mer utvannet da. Jeg bruker hvertfall bare litt buljong og smaker heller til med krydder og urter selv.. Da vet jeg hvertfall hva som er i suppen/sausen (lager ikke saus selv saa ofte da, men det er fordi jeg ikke er flink til det*kremt* )

Skrevet

Og da er det vel på høy tid å dele oppskrifter? =)

Denne er knallgod:

400 gr kyllingfileter

1 ts karri

1/2 ts cayennepepper

salt og pepper

1/2 gul paprika

1/2 rød parika paprikaen kan byttes med chili

1 purre

7-8 dl vann

2 hønsebuljong

1 dl eplejuice, lysekloster el. hvitvin

1 boks creme fraiche

Litt fløte

1. Del kyllingfiletene i små biter. Stekes i smør. Krydres med karri, cay.pepper, salt og pepper. Legges så til siden, strø litt mel over.

2. Paprikane og purren brunes.

3. Kok opp vann, buljong, eplejuice/lysekloster/hvitvin, creme fraiche og fløteskvetten. Skal koke i ca 7-8 min. Ha i paprika og purre etter halvgått koketid og kyllingbitene på slutten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...