Gå til innhold

Ang sukker kikk på unger,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg et dokumentar program på tv for ikke så lenge siden som hette "fakta om mat" eller noe lignende, hvor man gjorde et eksperiment på barn ,og dette med sukker.

Noen foreldre mente bestemt ungene deres var tydlig ruset på sukker da de kom fra bursdagsfeiringer og mente det var en uting med all snop som ble servert. Derfor ble det da utgjort et forsøk med disse ungene hvor de var på to fester . Den ene gangen ble det KUN servert sunne ting, og den andre gangen kunne de boltre seg i sukker omtrent.

Da de skulle på fest 1 med masse sukker, byttet man om ,og serverte de det sunne, mens foreldrene fortsatt trudde denne festen var med sukker. Etterpå kunne foreldrenr tydlig fortelle hvor høye de var på alt sukkeret og hvilken stor forskjell det var på ungene for og etter festen.

Så var de på testen med snopet, og foreldrene kunne fortelle at de var mye roligere etter denne feiringen.????

Da de ble fortalt at de hadde bytt om på festene, fikk de sjokk og kunne ikke skjønne dette og de måtte da virkelig innrømme at det da nok mest låg i deres eget hode at ungene ble hyper av masse sukker.

Det var også noen ekspert på området som utalte at HVIS ungene reagerte på sukker så gjorde dem det fra første biten, og han sammenlignet det med å tanke en bil ( den går ikke fortere med mere bensin)....

Vet ikke om noen av dere fulgte med på det programmet/serien, men det var virkelig kjempeintressant

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, jeg så også dette programmet. Det var veldig moro =) Tror nok foreldrenes forventninger om hvordan barna skal oppføre seg har stooor innvirkning på hvordan de faktisk oppfører seg ja. Forventer man en hyper og "døv" unge behandler man dem gjerne litt tøft fra starten av, slapper man av gjør også ungene dét.

Interessant eksperiment.

Skrevet

Jeg tror noen reagerer på sukkeret..

Gutten min blir ikke hyper av sukker.. Han er bare 18 mnd. Men noe søtt han han jo fått, å han er like rolig/like aktiv som før han spiste det søte..

Men har ikke hørt noe om det du refererer til.. Men det er jo mye sukker i frukt også da.. Men vet ikke om man blir hyper av det sukkeret jeg..

Skrevet

Jeg mener også det er en myte det med sukkeret. Tror det har mer med hva foreldrene innbiller seg enn hva som faktisk stemmer.

Skrevet

Alle vet at sukker ødelegger tenner og er usunt. Men det er også en utbredt oppfatning at sukkerinntak gjør unger vanskeligere å styre.

Sannheten: Studier fra forskning.no viser at sukkertilførsel ikke har noen tilknytning til økt aktivitetsnivå. Det må nok andre, sterkere midler til. Overraskende nok så har man funnet at sukker kan ha en beroligende effekt på barn.

Utdrag herfra - http://www.dinside.no/helse/barn/slik+lurer+vi+barna/art510836.html

Skrevet

Eg har høyrt om programmet og testen. Og må berre seie meg einig. Det er opplever er mykje verre enn sukker, er vanilin, faktisk. Som i vaniljeis, og kjeks med vanilje osv osv.

Å gje eldste her vaniljeis, i den naive tru at det var betre enn saftis(næring i fløyte, ikkje i saft;)), var som å helle bensin på bålet. Sat i ro så lenge isen blei fortært, og så var det som om ungen hadde fått turbomotor i rumpa. Heilt til virkninga av isen avtok;) Slik har det aldri vore med vanlig sukker.

Eg trur virkninga av sjølve festen, og påvirkningen av andre ungar i høggir(pga godt humør) er mykje meir påvirkande på aktivitetsnivået og oppførsel, enn kva dei inntar som mat.

Det går betre her, forresten, Cat.68:) Ting roar seg, når ein jobbar for det:) Har hatt lite tid til det eg lovde, eller tenkte(som du veit, for ei stund sidan). Går det bra med dokke, då?

Skrevet

Makken, Det går kjempefint her nå ;o))

Skrevet

Det var godt å høyre:) Har jo tenkt på dokke, skal du vite:)

Skrevet

Takk for det, har tenkt kjempemye på dere også, er så glad for å høre at det går bra nå. Klem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...