3 snart 4 :o) Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Har så veldig lyst på eplekake, men har ingen oppskrift..... Noen som kan hjelpe?
edvina har fått en gutt Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Bør spises lunken. Pass på at både egg og smør har romtemperatur, ellers skiller deigen seg. Ingredienser Bilde Deigen: 120 g mykt smør 80 g melis litt salt (hvis du ikke bruker meierismør) 240 g hvetemel 2 egg (små) 1 lite egg til pensling. (Eller ta to store og hold av litt til pensling.) Fyllet: 75 g smør 75 g sukker 500 g epler 100 g karameller (det skal egentlig være Thorntons Toffee, men de er vanskelige å få tak i, så vi bruker Smørbukk) Litt melis til å drysse over. Eplepai med karameller Slik gjør du Deigen: Rør smør, melis og saltet hvitt. Rør sammen eggene. Bland egg og hvetemel (som siktes) vekselvis i røren. Bland forsiktig, ikke rør mer enn nødvendig. La deigen stå kjølig ca 1 time. Lag i mellomtiden fyllet: Smelt smør og sukker i en kasserolle. Skrell eplene og del dem i båter. Legg eplebåtene i smør/sukkerblandingen og la de småkoke i 5 minutter. Avkjøl. Når deigen har hvilt og fyllet er kaldt, kjevles eller trykkes vel halvparten av deigen ut i en rund paiform (22-24 cm). Deigen skal være ca 1/2 cm tykk. Hvis deigen er for løs å arbeide med, kan du tilsette litt mer mel. Deigen skal gå godt oppover sidene på formen. Legg i eplebåtene, men uten saften hvis det skulle bli noe igjen i gryten, fordel karamellene utover og skjær vekk overflødig paideig fra kantene av formen. Kanten pensler du med litt egg. Kjevle resten av deigen ut til lokk og legg det over. Trykk sammen i kanten, og skjær vekk det overflødige. Dekorer evt. med restene. Pensle med egg. Stekes ved 180 grader i 35-40 minutter. Avkjøl litt og dryss over litt melis. Is, krem eller creme fraiche passer bra til. ellers er kakemonsen.no en superside for kakebakere. Der finner du mange eplekaker. Denne heter eplekake med karameller
Gjest Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 her er en veldig enkel, men også veldig god. 3-4 epler skrelles og skjæres i små biter (jeg bruker å ha skallet på, ser pent ut med det røde). disse haes i en godt smurt form (jeg bruker bakepapir). strø godt med kanel og sukker oppå. 3 egg 2 dl sukker piskes 1/2 kaffekopp vann haes i 3 dl mel 2 ts bakepulver blandes i til slutt og dette haes oppå eplene. oppå her strør du hakkende mandler eller nøtter. strø litt mere kanel og sukker oppå her igjen. og tilslutt tømmer du en kopp smeltet meierismør (ekte smør) oppå hele kaka. stekes på 200 grader i ca 30 min. når jeg dobler, passer denne til storforma i ovnen. denne kaka blir veldig myk og saftig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå