anne* Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Jeg har bestemt meg for å slutte å amme. Vi sleit skikkelig fram til vesla var nesten 5mnd, men jeg beit tenna sammen og fullamma. Så ordna det seg, og vi har hatt en måned med skikkeilg koselig amming, men nå har hun begynt å bite... og så tror jeg at jeg har skremt henne med reaksjonene mine, for nå skriker hun bare hvis jeg legger henne til og vil ikke spise. endte med at jeg ga henne flaske i dag, og tror bare vi skal fortsette med det. Synes vi har kjempa nok. så lurer på litt praktiske ting! - Hvordan gjør dere det når dere er på tur? Blander dere ferdig melk først? Hvordan varmer dere den opp? Har dere med termos?!? - Er det andre praktiske ting og tips en bør vite? vi har en sånn sterilisator, så koking og vasking skal gå greit. Hun er jo 6mnd nå, så kan vel begynne å kjøre flaskene i oppvaskmaskina? Skjønner jo at det er litt mere jobb med flaske, men synes det er viktigere med glad mamma og glad unge.
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Vi har aldri banda ferdig melk før vi går ut. Har alltid med oss et par flasker med vann (evt. termos) og pulver ved siden av. Hvis vi er ute i byen, så varmer vi opp på cafe el. Skal vi andre steder, tar vi gjerne med termos. Minuset med termos er at vannet er så varmt at det må ligge i flaska og kjølne ganske lenge før du kan gi den til babyen. Du bør absolutt få tak i en sånn pulverbeholder. Du får kjøpt de i vanlige daglivarebutikker, og de er helt supre! Den vi har er delt inn i tre deler, og vi måler opp pulver til så og så mye vann i hver del. Vi slet også MYE med amminga, så jeg vet hvordan du har det Jeg fikk det så mye bedre etter at jeg sluttet, både med meg selv og i forhold til sønnen min. Nå er det mindre stress og mer kos Lykke til!
anne* Skrevet 11. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2008 tusen takk for svar! Hvordan ser sånne beholdere ut? Hørtes veldig lurt ut:-) Uff, ja dette med amming er ikke lett. Det er så mye følelser rundt det som jeg ikke var forbredt på. Men, vi har jo hatt en måned med mange fine ammestunder nå, og jeg får jo være fornøyd med å nesten fullammet henne til hun blei 6mnd.
Let's hear it for the boys! Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 De er runde, henger sammen med flasker, smokker osv. Du bør kjøpe den til Bambino. Den er klart billigst! Jeg var heller ikke forberedt på det, men jeg er fornøyd med at jeg klarte å holde ut så lenge som jeg gjorde. Det ble aldri fullamming på oss da, av forskjellige grunner Du bør være veldig fornøyd med innsatsen din! Det viktigste er tross alt at babyen får morsmelk den første tiden, spesielt råmelken.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Når jeg skal ut på tur eller til byen eller kafe eller noe sant gjør jeg det slik: - enten varmer jeg vannet til kokende før jeg går i, og blander i pulver hvis jeg ikke vet om jeg får varmet flasken der. eller evt har med en ferdigblandet som han kan drikke rett fra kartongen, aldri vært noe problem her. - men som oftest har jeg med kaldt vann fra springen i en flaske og varmer det før jeg har i pulveret som jeg har i sann avent beholder med tre rom. kjører flaskene og tuttene i oppvaskemaskinen, og har noen ganger tuttene i mikrosterilisatoren etterpå. flaskene sluttet jeg å ha inni der for en måned tid siden. lykke til, er ikke noe vanskelig i det hele tatt. jeg lager alt klart om kvelden og har i kjøleskap, flasker og vann til grøten (den har jeg malt i) så tar jeg bare med det jeg trenger alt ettersom.
anne* Skrevet 11. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. september 2008 Takk for tips:-) Nei, dette skal gå greit, det vet jeg:) Jeg er ikke så ryddig av meg, så spørs om jeg klarer å være like flink som deg med å lage ting klart kvelden før, men er jo lov å prøve:) hun har fårr flaske på kveldstid en stund, og da har vi brukt sånne små kartonger med ferdigblanda, så vet at hun drikker det også.
silje-Thea 010108;) Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 hei;) kjempe bra du har prøvd så lenge ingen skam å gå over til mme nå når vi var ute på tur med snuppa hadde jeg med varmt vann på termos og ca 2/3 kaldt vann på flaskene. åsså kjøpte jeg sånne doseringsbokser fra mam med tre rom i..så kan du måle opp pulver til hvert måltid. hvis jeg visste jeg fikk varmet melken et sted så hadde jeg med ferdig pakke med mme. - andre praktiske ting..ja..hmm...hvis du har micro er det bare å lage opp alle flaskene hun skal ha i løpet av en dag med vann, så når hun er sulten varmer du bare vannet i microen, tilsetter pulveret og rister så er det klart - vær litt obs på at de små kan bli litt harde i magen av mme, da kan det lønne seg å ha litt malt i en flaske og eventuelt øke på i flere flasker hvis det ikke er nok(men se ann først hvordan hun tåler det før du begynner med malt) - jeg har kjørt flaskene i oppvaskemaskina fra hu var 3/4 mnd..og nå putter jeg smokkene og alt inni der...så det går nok greit...sluttet også å koke vannet når hun var 6 mnd, tok bare kaldt vann fra springen på flaskene. lykke til
silje-Thea 010108;) Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 mente avent beholder til pulver ;P
anne* Skrevet 11. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2008 Hvor mange flasker trenger en da? Vi har 2 nå, men kanskje greit å ha litt flere? Takk for koselige svar forresten. som jeg sa over, så er det merkelig hvor mye følelser det er knytta til denne amminga, men nå fikk jeg pågangsmot her:-)
ubuntu Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Hei! har vært gjennom akkurat samme runden, stå på! Enig med alle over her, mange gode tips. Vil anbefale deg å telle antall flaskemåltid barnet har i et døgn, og ha ca så mange flasker og tutter. Så får du bare en vaskerunde i døgnet. Greit å slippe å vaske flaske når ungen hyler og vil ha mat lykke til!
anne* Skrevet 11. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 11. september 2008 Ja, det var lurt:-) Får ta en liten shoppingrunde i dag!
Deidei Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Jeg har hatt flaskebarn fra dag 1.. Han ville ikke ha pupp han da.. Så her ble det mme hele veien.. Vi har prøvd oss fram hele tiden for å finne den letteste og tryggeste måten for barnet og oss selv. Vi har en termos på benken med kokt vann på. Bruker det til å lage mat til hvert måltid. Fyller på en gang el to iløpet av dagen. Kjøler flaska med mme ned i kaldt vann til drikketemperatur.. Når jeg er på tur så har jeg enten med termosen (litt avhengig av hvor lenge jeg er borte) eller så har jeg ferdig kokt vann på flaskene og pulveret i sånn dispenser (ferdig målt opp). Er jeg på kafe så har de enten micro (til å varme opp vannet) eller så får jeg litt varmt vann i en bolle... blander pulver og ferdig.. Disse pulverdispenserene er kjempefine til mme og grøtpulver.. Når det gjelder flaskene så vasker vi de i oppvaskmaskinen, men "tuttene" og ringene går i sterilisatoren.. fungerer ganske fint for oss.. Jeg her helt enig med deg i det å han en glad mamma og et glad barn.... Masse lykke til..
Gjest Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Her bruker vi termos med varmt vann og flaske med kaldt vann, og sånn pulver dispenser med ferdig oppmålt pulver. Har med dette uansett hvor jeg skal, så slipper jeg være avhengig av noen andre for å få til ett måltid. Blander kaldt og varmt vann til riktig drikketemp. Min ville heller ikke ha pupp, så flaskebarn fra dag en. Jeg har hatt 7 flasker hele tiden, og da har jeg en vaskerunde i døgnet. Bruker fortsatt sterilisatoren jeg, da det er kjappere enn å bruke oppvaskmaskinen. (dessuten med 3 barn og to voksne så trenger vi den til alt annet) Glad mamma = happy baby!!
Gjest Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Når du er hjemme er dette praktisk: Kok vann og hell den mengden babyen skal ha på flasker. Avkjøl og sett i kjøleskap. Varm så opp i mikro når han skal ha og tilsett pulver. Ferdig! Veldig enkelt. Gjør det samme når du skal på tur, men ta mindre kaldt vann i flaska. Ha termos med varmt vann og bland til passe temp og hell i pulver. Sånn synes jeg er enkelt iallfall. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå