Gå til innhold

Sauene skal ned fra fjellet

Anbefalte innlegg

Skrevet

og i morgen tar vi turen for å være med å samle dem på lørdag.

det er så fint i heia nå og jeg tror faktisk at det er meldt fint vær også. Denne årlige tradisjonen får vi alle ungene med på, og i år skal Minsten få trone på mors rygg i bæremeis. Dagen ender med god gammeldags ertesuppe hos min svigerinne, og trøtte mennesker som koser seg i hverandres selskap. Hvis vi er heldige finner vi alle, men som regel blir det ettersanking på søndag, med nye turer i det flotte terrenget.

Gleder meg!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er en del av en eventyrhverdag i mitt hode.... tenk å få dingle på mamma sin rygg, mens man går på sauesankingstur i "heiene"... for en barndom, og for noen opplevelser de får med seg i minnesekken sin! åååååååå så koselig og artig! Får håpe dere ikke finner alle på lørdag da, så dere får to fine turer! :-)

Skrevet

Å, så koselig! Skjønner at dere gleder dere - og heldiggrisen minsten som får sitte på ryggen.

Vi gjorde også dette før, men det var før jeg fikk barn, nå har ikke familien sauer å sanke lenger.

En vedig fin tradisjon.

Skrevet

Det høres så fint ut! Lange dager på heia med begynnende høstfarger og glade unger og spreke sauer. En eventyrverden for meg også og jeg tenker at ungene dine er heldige som lever i en sånn verden :-D

Skrevet

Vi starter med sauesanking neste helg. REgner med å bruke 2 hele helger med fellessanknig. Skilaget her stiller med mannsakp også får de 5000 kr fra hver av oss tre store saubønder i området. Men kunne ikke falle meg inn å ta hverken guttongen på 6 år eller lilemor med meg!

Desverre blir det så masse løpng og hopping og åling gjennom plnatefelt at det ville være direkte uforsvarlig å ha de med. Plutselig må jeg løpe etter neon sauer, og guttongen klarer jo ikke løpe like fort så da risikerer jeg jo å "miste" ham i skogen. Og bæremeis i tett skog er ikke noe særlig!

Desverre. Skulle gjerne hatt de med, men våre sauer beiter i skogen ikke på fjellet.

Men om et par år skal nok guttongen få prøve seg. Da er han fullverdig medlem av skilaget og går på trening. Laget regner dette som treningssamlig for de aktive utøverne. Det er kjempegod trening for både utholdenhet og masse intervalltrening innimellom! Variert trening i variert terreng. Og sauen har jo ikke en sjangs til å løpe fra disse råspreke ungdommene!!!

Men kosen på søndag ettermidag med bål, pølser og kaker til alle er selvsagt ungene også med på!!

Skrevet

Vår sauesanking er nok i mye mindre målestokk da. Det er gjort på 6-8 timer og jeg valgte å ta Minsten i bæremeis på siste del av turen. Det ble et par timers tur og den delen går i litt krattskog, men for det meste lyngheier. Ikke var det mer enn i underkant av 100 sauer som skulle sankes heller. Vi var mannsterke, så jeg og Minsten dannet baktropp og det trengtes lite løping :-)

Bæremeis i tett skog er vondt og vanskelig både for den som går og den som sitter på. (Så når vi kommer til elgjakta i høst kommer ikke jeg heller til å være med på den)

Men Minsten storkoste seg på ryggen denne turen. Ble mye bæing og uuææing fra han underveis. Jeg tenkte han ville ta seg en lur bakpå der, men det hadde han ihvertfall ikke tid til.

Så lurt av dere å leie inn skilaget! Det er ingen tvil om at dette er god trening både variert og for utholdenhet. Og ganske sosialt blir det vel også,- det gjør ihvertfall samlingen vi er med på

Skrevet

Tja, vi tre som går sammen om å leie skilaget har vel rundt 140 vinterfora sau hver. Så er det jo et par tre mindre bruk i tillegg som nyter godt av dette også. ( personlig syns jeg disse også burde betale en liten sum til skilaget, men de hadde ikke bedt skilaget om å sanke deres sauer inn, så det kunne de ikke gjøre)Alle sauene blir jo med, vi forlater jo ingen i skogen når vi sanker.

I tillegg er det et enormt område å gå i!

Gleder meg til alle er kommet hjem!

Desverre ser det ut til at vi har mistet nokså mya lam i sommer. Er endel gaupe i området her. Har flere sauer som har kommet hjem iløpet av sommeren helt uten lam. Men de kan jo være i skogen fortsatt, søkt til en annen sau eller noe sånt. Prøver jo å være optimist da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...