Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Var hos fastlegen min for en stund siden fordi jeg hadde en føflekk på ryggen som jeg syntes hadde forandret seg. Han syntes at jeg burde fjerne den og få den kontrollert, men jeg ville vente til etter jeg hadde født. Etter jeg hadde født tok jeg meg en tur til en privat hudlege fordi jeg ville at hun skulle se på den mistenkelige føflekken. Hun så på den og bare lo, så sa hun at det ikke var en føflekk men en vorte, og så fjernet hun den i løpet av ett sekund ved å bare knipe den bort uten bedøvelse eller noe. Så her har jeg gått og bekymret meg for den føflekket de siste månedene av svangerskapet mitt uten at det en gang var en føflekk. Til å ha studert i 6 år + turnus forventer jeg virkelig at leger klarer å se forskjell på en vorte og føflekk! Dette viser bare at almennleger har et altfor stort felt å holde greie på, og jeg stoler ikke på de i det hele tatt!
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Generaliseringer og armadilloer er fine dyr, hva? Min allmenlege er superkompetent. Nå er hun riktignok spesialist i allmennmedisin, og det hjelper sikkert på, men jeg tror uansett ikke du skal skjære (dra/stryke/gre) alle over (under/på/med) én kam. Parantesene for enkel oversettelse til dibbsk.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Synd du ikke klarer å lese ditt eget innlegg før stemmen i hodet sier at du må poste det, ellers er det godt mulig du hadde sett hvem som kom dårligst ut av det, det er ikke legen din, for å si det sånn.
Gjest Siklerotte Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Du har rett der Pilen - armadilloer er kjempesøøøte.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 ehhh.. dersom det var vorten du siktet til, sug lut, så kan jeg opplyse deg om at det faktisk finnes brune vorter. Bare se på f eks esken til Verucid.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 At det var? Ja nettopp, det var VORTA som kom dårligst ut, ja. Akkurat.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Min erfaring med de almenlegene jeg har hatt, er lik som din. Jeg har bodd mange plasser opp gjennom livet og hatt like mange leger. Det skjenerelle inntrykket jeg har, er at man må selv vite hva som feiler deg før man reiser til legen. Visst man er helt blank kan man regne med å få mange bortkatset henvisninger og feil diagnoser. Har mistet troen på almenpraktiserende leger jeg. Googler heller og bruker dem kun til å evnt. skrive sykemelding eller henvise meg videre, der jeg tror jeg bør henvises.
Lillemus&mamma'n Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Jeger kjempefornøyd med allmennlegen jeg bruker! Hun er supergrundig, og hvis det er noe hun mener hun ikke selv har nok kompetanse på, så henviser hun meg til spesialister. Det er aldri noen god idé å sette sin egen diagnose, Nordavind...
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Om alle blir som deg og kritiserer "alle" fordi at en gjør feil en gang , så håper jeg folk slutter å utdanne seg til almennleger, eller leger generellt,, så kan dere ha det så godt. Jeg håper ikke mine barn vil bli leger, kirurger, eller politi, å få kjeft om de tilfeldigvis gjøre feil en gang....... Fy faen så mye kritikk det går an å gi om noen gjøre noe feil..Hva om det faktisk hadde vært en ondartet føflekk da..Om legene dramatiserer diagnosen for mye så er det galt, om h*n hadde tatt for lett på det så hadde nok det også blitt galt.. Slutt å kritiser de som har valt et yrke hvor de hjelper oss når vi er syke/trenger hjelp, de har like mye lov til å stille feil diagnose en gang i blant (tris når det skjer, javisst), like mye som jeg som sitter med tall har lov til å summere feil...Det kan også koste dyrt,- dog bare i kroner og øre.....VI må ikke bli så kritiske at ingen lenger tør ta avgjørelser i kritiske situasjoner pga av redsel for at avgjørelsen er feil...Det VIL skje en gang at noen dør fordi ingen tør gjør noe av frykt for at om denne personen våkner opp f.eks lam fra livet og ned så er helvete løs....også blir ingenting gjort og vedkommende dør istedet.... Tenk på det dere neste gang dere kritiserer noen som gjør en feil...at man tilfeldigvis har et yrke hvor andres liv ligger i ens hender gjør ikke at denne personen er feilfri... Om kravet til lege/kirurg/jordmor er at man ALDRI kan gjøre feil, så kan INGEN jobbe som det mer,- er det det vi vil????
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Er det ikke lov å glede seg over at ting ikke var så ille som man først trodde lenger??? Må man være sur fordi at det ikke var så ille som det ble antatt, jeg hadde blitt glad for at det ikke var noe galt likevel jeg, ikke f... om tanken hadde slått meg at jeg skulle bli sint på almennlegen min...... Er jeg den eneste som setter pris på gode nyheter eller??
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Jeg lurer på om du eller andre familiemedlemmer kan forskjell på vorte og føflekk? Dette skulle man tro vedkommende klarte å kjenne seg til da føflekk som oftes ligger inn under huden og vorter over. Da inkl de fleste.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Det ville da vært verre om det var motsatt, om allmennlegen bare avfeide det som en vorte, og det var føflekkreft?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Dagens beste! : 'skjære (dra/stryke/gre) alle over (under/på/med) én kam. Parantesene for enkel oversettelse til dibbsk.' Fantastisk bra!
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #16 Skrevet 11. september 2008 Dersom du til stadighet bytter lege, sier det seg selv at de ikke vil få nok inntrykk av deg til å stille diagnoser. Jo bedre legen kjenner deg, jo bedre. Selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #17 Skrevet 11. september 2008 Men hva forventer dere av legene da. En må da være litt realisisk. De går på skole i 6 år, og trenger ikke noe god eksamen for å stå, ikke er det særlig høye krav til å stå heller, og jobb får de. Kroppen er mye å lære på 6 år, klart de gikk glipp av litt om de var syk en uke.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #18 Skrevet 11. september 2008 En allmennlege er ikke et orakel. Det er opp til deg som pasient og bruke dømmekraft og evt innhente second opinions fra andre leger.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 11. september 2008 #19 Skrevet 11. september 2008 Jeg tar ikke alle leger over en kam, men syntes de jeg har møtt vet skammelig lite Jeg stiller ikke akkurat endelige diagnoser på meg selv, men å google gir meg en bedre insyn i hva det kan være. Jeg har inntrykke av at mannen i gaten vet mye mer enn allmennlegen, alt for mange ganger. Heldige dere som har god erfaring med flinke allmennleger...Skriver bare mine erfaringer og meninger om den saken.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #20 Skrevet 11. september 2008 Joda, skjønner godt hva du mener. Jeg har mange meget dårlige erfaringer med div leger. Derfor har jeg tatt til etterretning at mye av ansvaret hviler på meg som pasient. Jeg slår meg ikke til ro med én leges synspunkter dersom det ikke løser mitt helseproblem. Det er jo faktisk du som pasient som sitter på hauger av informasjon om deg selv og din egen helse. Hva legen klarer å stille av diagnoser avhenger jo av hva du som paisent formidler av informasjon (mange har visst ikke helt skjønt det og forventer at legen er synsk). Men det finnes mange halvgode leger derute. Og noen dårlige.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2008 #21 Skrevet 11. september 2008 Jeg er helt enig! Tenk på alle de som sliter med diverse plager over lang tid, og almennlegen ikke klarer å gjøre noe med det. Hadde de hatt penger til å oppsøke en privat spesialist så tror jeg at det i mange tilfeller at det hadde ordnet seg. Almennlegen har jo såvidt tid til å se på deg før konsultasjonen er over, er vel 10-15 min som er satt av til hver pasient tenker jeg. Jeg blir så irritert på folk som tror at legen sin er gud og vet alt. De er bare vanlige mennsker og JA gjør MYE feil. Jeg stoler ikke blint på legen min iallefall!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2008 #22 Skrevet 12. september 2008 Fader asså.........må si meg enig med den her oppe som sa at dette innlegget sier mer om HI enn om legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå