Gå til innhold

hvordan beregner det ny termin etter UL rundt uke 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på UL denne uken og fikk disse målene som femur, MAD og BPD (hode, mage og lårbein).

1. hva står de for, f.eks var BPD 44. Er det da 44% av av normal hodestørrelse, og at den skal liksom være rundt 100 (altså 100% ) ved fødsel?

2. hvordan beregner de egentlig termindato?

jeg tenkte nemlig litt på dette etterpå. Da sammenlignet jeg det med forrige gang jeg var gravid. Da var jeg på UL i uke 20, da var målene ganske like som denne, bare nå var det uke 18. Likevel ble terminen flyttet lenger frem enn det fastlegen regnet ut. Er ikke det litt rart, i og med at denne babyen er større enn den forrige, pluss forrige gang var vi 2 uker senere på UL. Jeg trodde de beregnet termin etter hvor store mål det var på UL. ( i så fall skulle nå terminen bli skudd tilbake, ikke frem, da det er brukt samme bergening som sist).

noen som vet, eller har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg må bare svare litt på mitt eget innlegg.

At BPD er 44, betyr selvsagt 44 millimeter.

Men likevel det var det samme målet på begge våre babyer, bare med 2 ukers mellomrom.. så lurer på hvordan de totalt sett beregner termindatoen.....

Skrevet

BPD 44 står for hodestørrelse(over hodet fra øre til øre) = 44 mm. Har aldri hørt at det har med % å gjøre.

På det andre du spør om kan jeg ikke svare. For jeg vet bare at de regner termin ut i fra størrelse på det du nevner. Så hvorfor dette ikke stemmer hos deg nå vet jeg dessverre ikke.

På denne siden kan du se gj.snittsstørrelser i de ulike ukene: http://baby2see.com/medical/charts.html#Measurement_Standards

Ikke at du får noe mer svar utifra det, men jeg syns det var interessant å se hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...