Gå til innhold

svangerskapdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og tok glukosebelastnigstest. Og jammen viser det seg at jeg har svangerskapsdiabetes...er det mulig.... har lest at det er 4-8 av 1000 som får det....Men når jeg leser hvem som får det så er jeg litt utsatt..

overvekt

familiemedlem med diabetes

30 år

Så nå sitter jeg her og leser litt om disse greierne her. Er endel som må forandres på. Det værste blir at jeg må kutte ned på frukt. Er helt avhengig av epler....men de er vist for søte.....og druer er også for søte....

Men det positive er at jeg forhåpentligvis ikke legger på meg så mye nå som jeg ikke kan spise sukker.

Er det flere her med samme diagnose??

Vil gjerne ha tips og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må bare spørre.. har du følt deg syk ol. før prøvene? :S gruer meg.. min tur er den 26 :(

Skrevet

Har ikke kjent noen ting så ble rimelig sjokkert da verdiene var så høye. Har vært mye på do liksom, men det er jo vanlig i graviditeten.

Så jeg vil ikke kalle det noe tegn.

Du får ha lykke til den 26. er veldig få som har sv.diabetes, så vi får håpe du er en av dem!

Skrevet

jeg må på do hele tida..syntes det har vært litt volsomt til tider men..

begynt å plutselig legge på meg 2kilo på en mnd.. vet ikke om det er mye je men :S

uff er så bekymret får jeg har det..

Skrevet

Det å få svangerskapsdiabetes er ikke verdas undergang!! Det som er mest negativt er at du har større sjanse for å utvikle diabetes senere i livet (dersom du ikke passer deg med mat, overvekt og trim)

Da jeg fikk diagnosen så måtte jeg begynne rett på insulin. Jeg tok fast en sprøyte til frokost og til kvelds. Dessuten må en måle blodsukkeret sitt en del ganger for å passe på at det ikke blir for høyt/lavt.

Du får dessuten mye tettere oppfølging i resten av svangerskapet ditt. Jeg gikk fast til diabetessykepleier hver 14.dag og jordmor/gynekolog minst hver 3.uke. Du får snart ta en ny ultralyd for å se hvordan barnet ditt vokser (om det er stort) og de vil følge med dette i tiden fremover. En blir ofte vurdert for igangsetting i uke 38. Dette fordi barnet ofte kan bli stort når en har svangerskapsdiabetes.

Ang mat og drikke: Du kan leve ganske så normal (iallfall dersom de setter deg på insulin) Men spis til faste tider, sunn og god mat. Eplene dine kan du spise i forbinnelse med et måltid. Unngå å drikke appelsinjuice og annen søt drikke. Godteri går ann å spise, men så klart så bør en begrense seg og gjerne spise det og i forbinnelse med en måltid.

Snakk med legen din om dette!

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!

Har blitt henvist til ulevåll, så får vell en time der ganske fort. Så da får jeg nok vite litt mere tenker jeg!

Skrevet

Jeg ville i allefall spist de eplene med god samvittighet. Druer kan jeg være enig i er litt vel søte. Frukt og grønt kan du spise til et måltid eller som et mellommåltid. Grønt kan du spise så mye du orker. Jeg tar heller det ekstra eple enn å spise søtsaker. MEN det er ikke tabu å spise søtsaker og jeg greier i allefall ikke å holde meg helt unna søtsaker :D

Jeg husker når jeg fikk diabetes når jeg var 10 år og fikk opplæring i hva jeg kunne spise og hvordan dette påhvirket blodsukkret. Da fikk jeg et ark med div matvarer på. Et brød det spasere i blodet, melk jogger, grønnsaker kryper og sukkerbiten den springer/spurter i blodet. Dette viser bare hvor fort enkelte matvarer påvikrer vårt blodsukker. Og det var så forståelig at jeg bruker det den dag i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...