Gå til innhold

Gi Vallergan til en 2 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nettopp gitt Vallergan antihistamin til 2 åringen min. Det var anbefalt av legen av medisinske grunner og ikke gitt pga søvnproblemer. Men..hvordan har deres barn reagert på Vallergan. Gutten vår fikk riktig dose, men ble allerede etter 15 minutter skikkelig sløv og sjalglete. Søvnet straks. Vet jo at de kan bli trøtte av vallergan, men at reaksjonen skulle bli så sterk og komme så rask var kanskje litt overraskende. Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke overraskende. Jeg fikk utskrevet vallergan som hjelp mot søvnproblemer. Tok det ikke mer enn 2-3 ganger fordi jeg ble helt ødelagt dagen etter. Føltes som om jeg hadde hatt verdens fyllekule. Ikke behagelig.

Skrevet

For guds skyld be legen om å gi ham andre allrgitabletter!!! Vallergan er 1.generasjon allergitabletter. De nye allergimedisinene har ikke denne neddopende effekten. Hallo, det er et lite barn!! Tenk dere om!!

Skrevet

DU burde tenke deg om. Barnet mitt har ikke kun allergi, og han har blitt behandlet av profesjonelle barneleger i 2 år. Det er de som har sagt at vi bør teste ut Vallergan. Jeg har ikke skrevet noe som helst om hvorfor sønnen min medisineres. Jeg ;nsker ikke [ skrive det fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Kan du mer enn en barnelege, siden du gir ut medisinske råd du ikke har blitt spurt om?

Skrevet

Enig i det du skriver, men samtidig så reagerer jeg litt pga min egen erfaring med vallergan. Du har helt rett i at vi ikke vet hvorfor og hvis legen anbefaler deg å teste ut det, så bør du jo ta det til etteretning. Men kanskje du kan høre med legen om det finnes andre muligheter? Kan tenke meg reaksjonen til en liten 2-åring når jeg ble helt ødelagt. Nå regner jeg med at det ikke er samme dosering, men likevel.

Skrevet

Jenta mi på bare noen mnd har fått vallergan pga div ting. Som en "bonus" ville hun nok få sove (pga det som plager henne klarer ikke hun å sove, hele kroppen er urolig).Men det motsatte skjedde, hun ble rett og slett litt hyper av medisinen

Skrevet

Det er en grunn til at jeg svarte, ja:

Jeg er faktisk barnelege, så jeg vet at det skal uhyre tungtveiende grunner til å gi vallergan til en to-åring!!!

Ditt spørsmål i hovedinnlegget gikk på om det er overraskende at den søvndyssende effekten var så kraftig. Det er overhodet ikke en overraskende effekt (les nå Felleskatalogen i det minste)!

Det virker i forrige innlegg som om du irriterer deg over å få respons. Da burde du ikke skrive her. Jeg finner det nemlig meget provoserende å lese om foreldre som doper ned to-åringen sin!

Skrevet

du er definitivt ingen barnelege 20:55. Ærlig talt, hvor dumme tror du vi er ??

Skrevet

Jeg fikk vallergan til sønnen min da han var litt over et år....jeg fikk det fordi han hadde lakenskrekk. Dosen var riktig på sønnen, jeg gav han til og med litt mindre enn det han skulle ha. Om den virka fort eller sein var veldig avhengig om han hadde spist mye eller lite. Den skulle gis ca en halvtime før legging her. Så at den virker kjapt er ikke umulig.

Lykke til :)

Skrevet

Nei, du er IKKE barnelege. Det vet jeg, det vet du og det vet alle andre her inne. En barnelege ville bedt om en full sykehistorie før de gir medisinske råd.

Skrevet

Jeg har fått utskrevet vallergan 10 mg til meg selv for å skape et søvnmønster. Tar 2 stk ca 1 time før jeg skal sove. Jeg blir svimmel og utrolig trøtt av den lille dosen der. Har venninner som har tatt vallergan, men de merket nesten ingen effekt av en så liten dose. Har vel noe med hvor mye preparater man pleier å pute i kroppen.

Hvor sterkt er det du har fått utskrevet til barnet ditt?

Til deg som har en 1 åring som fikk dette preparatet: Vallergan anbefales ikke til barn under alderen 2 år. Les i felleskatalogen.

Skrevet

Var jeg som hadde en sønn på et år som fikk det. Nei, jeg vet det ikke er anbefalt til barn under 2 år, men jeg fikk da dette hos en lege, skulle bruke det i 14 dager... Han sov ikke på nettene, og jeg var på sammenbruddetsrand....den verste torturen noen kan gjennomgå er mangel på søvn. Han hadde å en pappa som ikke tok sin del av natta, så i samråd med lege, så gjennomførte vi dette her i 14 dager.

Jeg hører på hva legen sier. Jeg satt på legekontoret å grein, jeg hadde ikke sovet en hel natt på over et år, og alle som har vært der vet hva det kan gjøre med en person. og gutten min fikk det å bedre med å få sove :) hadde hele tiden kontakt med legen, og hadde det vært skadelig, så hadde jeg heller ikke fått det.

Skrevet

Jeg er ikke barnelegen som skrev tidligere, men synes dette var en dum kommentar, anonym 21:04. Fordi hvem legger vel ut en full sykehistorie her inne? Da må man vel være passe dum. Som man spør får man svar! :-)

Skrevet

Uttaler man seg som lege, som denne anonyme jo gjorde, så må man ha en viss kunnskap om pasienten. Man må vite hva symtomene er og man bør helst ha sett pasienten selv. Man må i det minste ha hørt noe som helst om hvorfor pasienten er syk.

Ingen lege ville protestert på noe en som er utdannet barnelege og kjenner pasienten godt har uttalt seg om. Særlig når man ikke har noen som helst kunnskap om hva som feiler pasienten.

Skrevet

Reaksjonen til sønnen din er selvfølgelig doseavhengig og avhengig av andre faktorer som opptak/metabolisme og vekt.

En reaksjon etter 15 minutter er ikke uvanlig med vallergan (merk: hos barn under 14).

"Styrken" på reaksjonen vil vøre doseavhengig, siden du ikke skriver noe om dosen er det umulig å svare på om den er "for sterk".

Du skriver at sønnen din ikke får Valleregan pga søvnproblemer, og dermed antar jeg at sløvheten er en uheldig bivirkning, selv om bivirkningen også kan være velkommen selvfølgelig. Denne birvirkningen bør du melde fra til legen om selvfølgelig, og kanskje en dosejustering ikke hadde vært så dumt, men det bestemmer jo dere+ legen sammen.

Til dere andre: Felleskatalogen er en samling tekster som --produsenten--- av medisinen lager, og dermed er ikke alltid bruken i klinisk praksis i samsvar med denne teksten. Spesialister på området (les: barneleger) har den kompetansen som er nødvendig for å foreta selvstendige vurderinger og er dermed ikke noe vi tantene på anonymforum kan si noe på i de aller fleste tilfeller I dette tilfellet er Vallergan ikke anbefalt til barn under 2 år pga mangel på dokumentasjon, men ekstrem forsiktighet bør utvises ved administrasjon til spedbarn.

Skrevet

Jeg var selv redd for å bruke vallergan. .

Jeg har aldri tatt så mye som en paracet før i livet mitt og når jeg fikk beskjed om å bruke dette, ble jeg veeeeldig skeptisk og stilte mange spørsmål!

Og legen sa at jeg skulle helst ikke bruke det over for lang tid. Helst ikke mer enn ca en uke sammenhengende, da det var nok tid til å skape søvnmønster.

Det å gi en ett åring dette preparatet i 14 dager i strekk kan ikke ha vært det heldigste. Men jeg ser jo det at du må ha vært helt knekt pga manglende støtte fra mannen din. Og det at ungen din på 1 år ikke greide å sove gjennom hele natta..

Glad min mann ikke er sånn!! Og veldig glad for at ungen min greier å sove gjennom hele natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...