Gå til innhold

Ang overføring av ferie ved permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette her. Jeg skal ha barn på mars og lurer derfor på dette med ferieavvikling.

Har man rett til å ta ut hele 2009 ferien i 2010 eller er det bare 2 uker av den som kan bli overført? I såfall vil det vel lønne seg å ta ut ferien før en går ut i permisjon, altså i januar/februar...

Kan noen med peiling forklare meg dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan overføre 2 uker fra et år til et annet.

Du kan også ta ferie i permisjonen din,da stoppes utbetalingen fra nav,og du får feriepenger fra arb.giver.

Så enkelt var det:-)

Permisjonen forskyves med så mange uker du har ferie..

Skrevet

Det vanlige er å kunne overføre to uker fra et år til det neste, men sjekk med arbeidsgiver om dere har egne avtaler på dette.

Du bør ikke ta ut ferien før du går ut i perm ... det du bør gjøre er å ta ut ferien undervegs permisjonen, så får du permisjonen tilsvarende forlenget. Er du i tillegg smart med når du legger ferien kan du tyne mye ekstra perm. ut av få feriedager. (forutsatt at du ikke jobber skift osv, men vanlig 8-4 man-fre). Dersom du tar ferie en uke med 3 helligdager vil du få 1 uke lenger perm ved å bruke 2 feriedager. Da tar du fri fra mandag til søndag og bruker dagene slik: 2 dager ferie + 3 helligdager + 2 dager helg. Så bruk påska, mai og jula for alt de er verd!

Bare spør om noe er uklart.

Skrevet

tingeling_80

Vil du prøve å forklare det litt bedre??

Hvordan kan du snike til deg en uke ekstra ved å bruke 2 dager ferie?

Skjønte ikke den jeg.

Dersom det er når en jobber så er det jo forståelig,men ikke når en er i permisjon, siden nav ikke forskyver permisjon når det er helligdag,

permisjonen "løper" jo som vanlig da vel??

Skrevet

Jo, til NAV varsler du at du skal ha ferie hele uka, så de stopper utbetalingene hele den uken uansett hva slags dager det er.

Til arbeidsgiver varsler du at du skal ha ferie fra dato til dato, og at det i den perioden er 3 helligdager (altså kun 2 feriedager).

Har gjort det i begge permisjonene mine og det fungerer ypperlig.

Vet ikke om det har noe å si at det er arbeidsgiver som betaler lønna mi under permisjonen, så jeg får jo det samme enten jeg har perm. eller ferie den aktuelle uka.

Skrevet

Det er forsåvidt ikke å snike seg til heller ... jeg har gjort det slik med arbeidsgivers "velsignelse".

Så for min del så er det jo ingen utbetaling som stoppes fra nav ... arbeidsgiveren min søker bare refusjon derfra for det antall uker jeg skal ha permisjon til sammen (44/54 etter dekningsgrad).

Skrevet

for meg som ikke får utbetalt permisjonspenger fra arb.giver er det ingenting å hente på dette..

NAv skiller ikke mellom helligdager og vanlige dager i utbetalingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...