lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Får ungene deres ha egne penger som de har med seg når de er ute å leker eller har tilgang på når de er hjemme? Og får de lov å dra alene på butikken å handle snop? Eldstemann på 8 år kom hjem nå nettop, og hadde med seg 40 kroner som han sa han hadde fått hos venninna på samme alder. Han har også tidligere kommet hjem og fortalt han og kompisen hadde vært på butikken og handlet snop fordi kompisen hadde penger. Han har flere ganger spurt om han kan dra på butikken og kjøpe seg noe snop om han av en eller annen grunn har hatt noen penger. Jeg synes for det første at godterier hører til helga, og er ikke aktuellt å kjøpe i uka med min velsignelse. Og for det andre synes jeg han er for liten til å dra til butikken alene. Er ca 1,5 km til nermeste butikk, og han har ingen annen grunn til å være i butikk området, har ingen kompiser som bor i umiddelbar nærhet til den.
solemio Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Min gutt på snart 8 tør faktisk ikke gå på butikken uten at det er en voksen med. Litt greit og litt pes (han kan ikke kjøpe melk for meg) Helt enig i at godteri tilhører helga, men husker fra den tida sjøl at det jeg tenkte på, det var godteri. Alltid. Helt til jeg begynte å tenke på gutter. Jeg ville tatt det opp med foreldrene til de som handler,- kanskje ikke de vet at ungen har penger eller driver med det i det hele tatt?
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 10. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2008 Det skal jeg, jeg skal også ringe hjem til foreldrene til venninna hans nå i dag og høre om det var meningen at han skulle ha de pengene.
Gjest Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Min gutt på 8 år har egne penger i lommeboka hjemme, men får ikke gå på butikken å kjøpe snop for de midt i uka. Han har de heller ikke med ut når han leker. Jeg synes barn skal læres opp til å ta vare på penger og ikke sløse de rundt. Det er heller ikke lov for han å vedde om penger med vennene sine, ei heller få eller gi penger dem imellom. Men synes det er bra om de disponerer litt penger på egenhånd, da dette hjelper de å bli bevisst på hvor penger kommer fra og at de faktisk blir borte når man bruker de...:-)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Ja, det får de... både 5 åringen og 7 åringen....men de vet veldig godt at de ikke får kjøpe gotteri i ukedageneg der er de veldig flinke.... (ps! har en nærbutikk til nabo)
ungdomsmor Skrevet 13. september 2008 #6 Skrevet 13. september 2008 får gå i butikken selv med ikke kjøpe godteri midt i uka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå