Gjest Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Er det noen av dere flinke damer (evt menn) som er vant med hunder/valper. Når ble de renslig inne? Hvordan få til renslighet spesiellt på natta? Vi har fått oss valp, og har kommet et stykke på vei på dagtid, men mangler litt på natta. Er det bare å vente på modenhet hos valpen? Den er nå 15 uker. Vi vet om det grunnleggende med å ta den ut etter lek, søvn, mat etc. Veldig koslig med valp ellers, altså!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Stå gjerne opp med hvalpen på natta, kjeft aldri når han har uhell, bare bær/følg valpen rett ut, ros MASSE (godbit/klikker om du bruker det) når han er flink ute, uansett når på døgnet. Tar som oftest noen uker med trening før de forstår dealen, enn så lenge må dere være flinke til å ta han ut.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Takk for gode råd! Vi gjør mye av dette nå, men står ikke opp om natten. Noen mener at det da blir en vane å bli fulgt ut om natten senere. Synspunkter på dette????
hit og dit Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Hunder blir flinkere til å holde seg i perioder seinere, så eg tviler på det blir ein vane. Hunden min sov i bur, like ved senga mi om natta. Buret var lite nok til at det kun var seng der. Dei tisser ikkje der dei sover, så når han var tissetrengt så grein han litt, og så tok eg han med ut. Han fikk tisse, drikke litt og kose. (om det så var midt på natta). No er han ein gut på 3år, som liker å sove lenge. Han legger seg gjerne i åttetida på kvelden, og eg må vekke han om morgonen og draaaa han med meg ut for å tisse. Han vart stuerein på 2 veker. Eg tok han ut etter leik, mat, soving, og satt gjerne ute ein time og to til han tissa. Da fikk han masse ros. Tissa han inne, så sa eg strengt nei (så han kvapp litt til, og stoppa å tisse), og løfta han med meg ut. Tissa han ute da, så fikk han masse skryt. Eg sa ikkje nei før andre uka. Ellers så kan det hende dei forbinner nei med tissing!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Mitt synspunk er at det er feil. Om man gjør det annenhver time hele det første året; klart. Men mange valper er ikke klare for å holde seg i 7-8-9 timer før de er bra eldre enn din er nå. Men man kan trene de opp ved å lufte rett før en legger seg selv, så hver annen time, så øke til hver 3. time etter en uke, siden hver 4. Da er man jo gjerne nede i èn luftetur på natta, la denne turen bli seinere og seinere over tid, og vips holder han seg til huset våkner for en ny dag. Morsomt med ny valp, selv venter jeg med gåsehud på min :-)
PyttPytt Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Samme her; hadde valpen i bur på soverommet vårt om natta, og var ute på tissetur som det siste vi gjorde før vi la oss og det første vi gjorde når vi stod opp, og hadde ikke ett eneste natteuhell. Hvis vi ferska han i å tisse inne sa vi "åh neeeei" med kjempeskuffa stemme og bare tørka opp etter han, og når han tissa ute fikk han masse skryt og godbiter, og etter 2 uker var han stuerein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå