Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Jeg har 2 barn med en del års mellomrom. Den eldste er utadvendt, selvsikker og har mange venner, mens den yngste er hennes rake motsetning. Hun er veldig stille og sjenert, har bare noen få venner og sliter en del med seg selv. Er ofte lei seg osv. Problemet er at disse to søstrene ikke går så bra sammen. De krangler veldig ofte, og det ender som regel med at den yngste gråter. Hvordan skal jeg forholde meg når dette skjer? Det er jo synd i den yngste siden hun sliter en del sosialt sett, men jeg vet ikke helt hva som blir riktig å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 du bør behandle dem likt ellers er det lett for den eldste å oppfatte at du bryr deg mer om den yngste osv. da kan risikere at de bare kommer enda mindre overrens!
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Jeg synes det er viktig å behandle barna utifra hvem de er. De er to ulike individer og det krever ulik behandling. Det er noen barn som er mer robuste enn andre barn fra naturens side og disse klarer seg som oftest uansett. Men så finnes det barn som er mer sarte og sårbare og disse trenger litt ekstra varsom behandling av oss foreldre. Tror det er viktig at du tar deg god tid til å snakke med din yngste. Lytte til hva hun egentlig forteller med sin sårhet og sine tårer. For det er alltid et budskap som fortelles. Men ikke alltid lett å se. Men det virker som om du er bevisst at her er det noe og jeg er sikker på at du klarer å ta tak i hva det er. Om du føler det vanskelig så ta kontakt med ppt evt familiekontor om det finnes der dere bor. Ikke familievernkontoret men familiekontoret. De kan du få time hos og få tips og råd om hvordan du best kan takle dette.
___ Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Det er ikke mulig å behandle unger likt hele tiden. De er tross alt ikke like gammle og du kan derfor ikke forvente det samme av dem. Om de krangler og har like stor "skyld" i kranglen er jo en lik reaksjon greit, men ellers synes jeg du må behandle hver av dem ut fra sin alder og den personen de er. Det jeg ville satt pris på da jeg var barn var at mine foreldre hadde sakt litt tydligere hvilke regler som gjaldt for meg og hvilke for min søster, og hvorfor vi hadde forskjellige regler. Så lenge foreldrene er tydelige på det tror jeg sjelden det ulike regler fører il sjalusi eller uvennskap mellom søsken.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Behandle dem generelt sett likt. Det kan nok fort bli slik at man tenker at den eldste og "sterke" klarer seg selv og dermed konsntrerer mesteparten av omsorgen mot den yngste. Ikke veldig bra i forhold til den eldste som lett kan føle seg tilsidesatt. Men når krangling ender med grining hos den yngste og dette er den eldste sin feil - gi den yngste trøst og ekstra oppmerksomhet. Nå vet jeg ikke hvor gammel barna dine er, men kanskje du kan finne på noe som kan gjøre den yngste mer trygg på seg selv. Kanskje hun kan begynne med barneteater eller i et kor f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå