Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Hvor mye tid bruker dere på kjøkkenet hver dag? Lager dere store porsjoner og fryser når dere først er i gang, eller lager dere alt fra bunnen til hvert måltid? Hva er en typisk hverdagsmiddag hos deg/dere?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Skal laaangt ifra skryte på meg at jeg lager alt fra bunnen av.. Men hender rett som det er.. hehe.. Lagde grønnsakssuppe i går.. Den spiser vi både i går og i dag.. Men som regel så lager jeg bare for en dag av gangen.. =)
Gjest ->>- Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Vi lager ikke all mat fra bunnen av, men mye. Skjønt begrepet er jo litt diffust - vi kjøper f.eks karbonadedeig, står sjelden og maler den selv. Hverdagsmiddagene tar stort sett 15-50 minutt å tilberede, i helgene gjerne noe lenger. Men det betyr jo ikke at vi står og lager middag i 50 minutter, det er gjerne steketid og slikt som ikke krever noe annet enn at man er i huset. Fryser sjelden ned hele middager, men når jeg lager kjøttboller etc. bruker jeg å steke opp en del og porsjonspakke. Hummus lager jeg gjerne for noen uker, og ting som yoghurtdressing for noen dagers forbruk. Typisk hverdagsmiddag er ting som ovnsstekt fisk i marinade med salat og kesam til, wok med scampi eller fylte grønnsaker med ris og guacamole.
Espoir Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Lager ikke så ofte store porsjoner. Det trenger heller ikke å ta så lang tid å lage maten fra bunnen av, kommer an på hva man lager. Typisk hverdagsmiddag kan være fiskefilet med villris og dampede grønnsaker eller salat, lasagne m salat Fiskeform m salat Pasta med tomat- og kjøttsaus Koteletter med, sky, poteter og grønnsaker eller salat
Gjest Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Lager aldri stort og fryser, lager fra bunnen til hvert måltid. Hverdagsmiddag: ovnsbakt fisk av et eller annet slag, ris, ertepuré, spinatstuing. Bruker aldri mer enn halvtimen på middag, vanligvis langt mindre.
Gjest Siklerotte Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Hva er egentlig mat fra bunnen av? Alt som ikke er posesupper og greier fra Toro eller Fjordland?
Gjest Sauen har reisefeber Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Lager endel middager fra bunnen av, men bruker noen ganger halvfabrikata. Fryser stort sett aldri ned, utenom ting som kjøttkaker osv. I hverdagen lager jeg gjerne gryteretter av forskjellige slag, wok, norsk husmannskost (saus, poteter, gulrøtter, kjøtt), supper eller ovnsretter. Bruker mye fløte, buljong/kraft og forskjellige typer krydder, så kan man lage mye variert mat=)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 10. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2008 Min "definisjon" er i alle fall ikke ferdigprodukter ala Toro, Findus (type fiskepinner og fiskegrateng og sånn), hermetikk og liknende. Lage sausen fra bunnen (brune mel osv), bruke rent kjøtt/fisk, ikke hurtigris, osv.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Jeg lager ikke absolutt alt fra bunnen av- har gode og "dårlige" dager på kjøkkenet. Jeg lager endel store porsjoner som fryses, ja. Yndlingstomatkjøttsausen min, f.eks, skal putre i et nesten ett par timer, så da synes jeg det er greit å lage litt når jeg først er i gang. Men det gjeløder langt fra all mat jeg lager. Hverdagsmat her i huset kan være ovnsstekte koteletter med tilbehør, fiskegrateng, wok av forskjellig slag, spagetti og kjøttsaus- mye italiensk, det er vi glade i, kyllingsuppe (det er eksempel på noe jeg lager opp og fryser ned: flere liter deilig kyllingbuljong!), helt alminnelig mat med andre ord.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Bruker alt fra 15 min til en time på middag, kommer litt ann på hva vi skal ha Men nå er jeg litt usikker på hva du mener med "fra bunnen av da" vi kverner ikke vårt eget kjøtt for eks, eller baker pitabrød om vi skal ha det.. Hender jeg jukser og bruker posesaus innimellom, særlig når vi skal ha beasaus hehe (jeg klarer ALDRI å få hjemmelaget perfekt)..
hit og dit Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 Me spiser ein del kokt eller steikt fisk heime, men her me bur no så får me ikkje tak i det så det blir lite fisk for tida.Svigermor lager fiskekaker som me får og fryser. Ellers så er det lite halvfabrikat her i ungarn også, og det som er smaker som regel høgg. Men me bruker tortillalefser og ein gang iblandt eksklusiv sjølvimportert torosaus. Kan hende me hadde hatt meir halvfabrikat heime, der tilbudet er større. Typiske middager er kyllingfile, med ris, grønnsaker, salat, bakt potet etc til. Eller me har svinekoteletter med brun saus til mannen og steikt løk til meg. Burritos har me av og til, med kylling og eller bønner. Eller me har diverse former lagt i ovenen, etter fri fantasi, så her er det store variasjoner. Spagettisaus lager me sjølv, med eller uten grønnsaker. lammefrikase, hønsefrikase, kjøttkaker (uten torosaus), ulike typer lasagne, kalkunsteik, pastaretter osv osv. Me fryser aldri mat, utenom når eg lager storegryter med dritgrei hei hei sin pastasaus i eksamensperioden når eg er aleine. Det vert laga kvar dag, og eg synes ikkje det tar så lang tid. Me bruker alt fra femten min til ein time på middagen
Libido- Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Har mye i fryseren. Lager store porsjoner av f.eks fiskegrateng og pastasaus. Passer på å koke kraft innimellom for å bruke til brunsaus og supper. Da går det fortere å lage. Nå lager ikke jeg alt fra bunnen av, men prøver så god jeg kan.
trippeltopp Skrevet 10. september 2008 #13 Skrevet 10. september 2008 Vi lager det aller meste fra bunnen av, spes. etter at vi har begynt på slankingen begge to Men som en over er inne på - begrepet er jo noe difust; vi står heller ikke og maler kjøttdeigen selv Bruker rundtom en halvtime på kjøkkenet - pluss/minus. Kommer også an på om jeg begynner på maten før sambo kommer hjem, eller om vi lager den sammen. Går selvsagt mye kjappere da. Lager jeg wok f.eks så lager jeg klart alt enten kvelden i forveien eller tidligere på dagen, så er det bare å hive oppi. Da tar det ca 5 min å lage mat
trippeltopp Skrevet 10. september 2008 #14 Skrevet 10. september 2008 Vi bruker forresten MYE kyllingfilet; lager salat, wok, gryter osv. Også laks blir mye brukt, og torsk. Går stort sett i det på hverdagen, i helgene lager vi litt mer snaddermat; biff eller god, gammeldags taco :DD
Gjest Skrevet 10. september 2008 #15 Skrevet 10. september 2008 Vi lager ikke all mat fra bunnen av, men vi bruker heller ikke mye som er helt ferdig..hehe... Kjøper feks ferdig malt kjøtt og karbonadedeig, men lager selv kjøttboller, kjøttkaker, hamburgere osv av disse. Da lager jeg ofte større porsjoner som jeg fryser ned. Lager også feks fiskegrateng og panerer egen fisk. (kjøper dog gjerne frossen fiskefilet, orker ikke å renske og filetere fisken selv....) Bruker ikke så mye tid på kjøkkene egentlig. Er veldig glad i all mat som kan "lage seg selv" ... Jeg ovnsbaker heller grønnsaker enn å koke dem feks, samme med fisk. Lager i grunnen mye ovnsretter av forskjellig slag. Passer meg best å bare kunne sette igang middagen så går resten av tilberedningen av seg selv... ;o) Det aller meste kan faktisk tilberedes i ovnen. Folie er en av mine beste venner...hehe.. Det er i grunnen påkrevd for tiden... med ei lita frøken som ikke er i det aller mest samarbeidsvillige hjørnet etter at barnehagedagen er over (og magen skriker på middag) ;o)
*Little Miss Sunshine* Skrevet 10. september 2008 #16 Skrevet 10. september 2008 Bruker kanskje en halvtime i gjennomsnitt, det variere veldig Lager som oftest mat fra bunnen av (laker ikke kjøttdeig og sådann da:), men kan godt bruke posesaus eller noe engang iblant. Menuen for denne uke er: Vegetariske fajita og maiskolber Kylling og bacon burgere med potet og søtpotet i ovn Stuning med oksekød, selerirot, gullerot, løk, potet, søtpotet og rødvin Krydret selerirot- og linsesuppe med brød Pasta med pesto og grøntsaker Gryterett med kål og karbonadedeig med ris og tomatsalat til Indisk gryterett med grøntsaker og linser og nanbrød Lager nesten aldrig til flere dager av gangen, ved ikke hvorfor egenlig Jeg er hjemme med mindste så er meg der lager mat (nesten) alltid, men så liker jeg veldig godt å lage mat da, og mannen er heldig hvis han får lov
Gjest Skrevet 10. september 2008 #17 Skrevet 10. september 2008 Nå for tiden er vi modt oppi en mangeukers meny, der prosjektet er å få brukt opp alt i frysa- full fryser pga at jeg har en tendens til å kjøpe inn og deretter glemme at jeg har det. I samme farta tester jeg ut et par nye kokebøker, så der med ser menyen slik ut (starter på en søndag): Kylling cacciatora, Greske keftedes og spanska Patatas bravas ("kjøttkaker" og poteter...), Hvit kylling og rød pølse (veldig god og kjapp hverdagsmat), Hjemmelagede "fiskepinner", Kyllingsuppe med potet, tyrkisk pizza, psari plaki (en ovnsbakt fiskerett) Lam i ovn (pluss lammeargu som skal fryses- må bruke opp et over 2 kg's lammelår) Pasttitsio, fiskegrateng, kremet kyllingsuppe, fylte pannekaker oppskrift 1, nudel-wok, grøt pluss kveldssnadder, Italiensk pizza, fiskeboller, fransk løksuppe, albondigas med salsa, ovnsstekte koteletter, fårikål, grøt pluss asiatisk kyllingsuppe pluss vårruller, mousakas, laks i en eller annen variant, bangkok-kylling, hamburgere, fiskekaker, vietnamesisk pepperkylling, tsjerkessisk kylling osv osv Har liksom laget meny frem til 2 november hehhe (for det kommer sikkert til å bli fulgt...) Alt skal selvsagt serveres med passende tilbehør av den friske grønne sorten. Hvis noe av dette skulle vise seg å være overraskende godt, så skal jeg legge ut oppskriften....hvis noen er interessert.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 10. september 2008 #18 Skrevet 10. september 2008 Jeg lager stort sett middagen fra bunnen av, og bruker ikke mer enn en times tid på kjøkkenet når jeg lager middag. Lager kun det vi skal spise, og dersom det blir noe til overs, fryser jeg det i middagsglass til guttungen, sånn at han har middag til Fredag, og Lørdag, da vi andre spiser sein middag. Typisk hverdagsmiddag er: Poteter, gulrøtter, brokkoli, og saus som basis, og så har vi kanskje koteletter, kyllingfilet, stekt, eller kokt fisk, kjøttkaker, pølser, el. Når vi har fisk, lager jeg ofte litt ekstra, slik at jeg kan lage fiskegrateng dagen etter. Grønnsakslapskaus, og grønnsaks/kjøttsuppe er også noe vi har endel, og pastaretter (lager IKKE pasta selv da!!!) Noen ganger har vi dårlig tid, og da hender det at vi tyr til pølser i brød, eller en grandis ;o) Liker å lage maten slik, og familien setter pris på det, og da yter jeg gjerne litt ekstra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå